Inhoudsopgave
- 1. Maak jouw doelgroep concreet en visueel
- 2. Verrijk je tekst met synoniemen
- 3. Laat woorden spreken met spreekwoorden
- 4. Voeg metaforen toe voor herkenning
- 5. Zoom in op details
- 6. Speel met het onderwerp
- 7. Varieer in zinslengte
- 8. Pak je schrijversblok aan met speedwriting
- 9. Laat je inspireren door een woordslang
- Meer weten over online marketing?
Deel dit artikel
Teksten die opvallen, raken en je lezers laten smullen. Dát wil je, toch? Want eerlijk is eerlijk: hoe vaak jij wel niet ‘aan het juiste adres’ bent geweest op een website en hoeveel bedrijven jou beweerden ‘de beste’ te zijn, dat is nog niet eens op tien handen te tellen. Met een vleugje creativiteit en een snufje originaliteit maak je jouw teksten al heel wat levendiger. Hoe je dat vleugje en snufje uit de hoge hoed tovert? Onderstaande tips fungeren als toverstaf.
1. Maak jouw doelgroep concreet en visueel
Deze tip behoort tot de categorie ‘klassiekers’, maar tóch willen we hem benoemen: breng in kaart wie de doelgroep van jouw tekst is. Pas als je dat helder hebt, weet je zeker dat je geen algemene blabla-taal gebruikt, waar eigenlijk niemand écht voor warmloopt.
Hoe je dat doet? Maak een tekening van jouw ijkpersoon – geef hem desnoods zelfs een naam – en zet deze op je bureau. Iedere keer als je je vingers over het toetsenbord beweegt, doe je alsof je Harry, Jan of Saskia persoonlijk toespreekt. Dit geeft je tekst een stuk meer karakter en dat houdt je lezers bij de les.
2. Verrijk je tekst met synoniemen
Dat een brein afhaakt na de vierde keer hetzelfde woord gelezen te hebben in een minuut tijd, kunnen we hem niet kwalijk nemen. Want zeg nou zelf: dat is toch ook ontzettend geestdodend? Een goede manier om je tekst een speelse tint te geven: het gebruik van synoniemen. Kopiebegrippen dus. Woorden met dezelfde betekenis. Of je die tweelingtermen uit je blote hoofd moet kunnen opratelen? Mag, als je dat als hobby ziet. Maar hoeft zeker niet. Zelfs de grootste woordkunstenaars hebben ‘synoniemen.net’ aan hun zijde.
3. Laat woorden spreken met spreekwoorden
Spreekwoorden kregen niet voor niks deze benaming. Deze wijze, grappige en soms ietwat gekke zinnen laten woorden spreken. Ze brengen de verbeeldingskracht tot leven en zorgen voor humor en afwisseling. Dus: trek zo nu en dan de creatieve schoenen aan, schud een spreekwoord uit je mouw en steek je tekst in een origineel jasje. Outfit compleet!
4. Voeg metaforen toe voor herkenning
Nog zo’n magisch trucje waarmee je tot de verbeelding spreekt: gebruik metaforen. Maak een vergelijking die herkenning teweegbrengt. En die zaken concreet maken. Ga maar eens na: ‘haar ogen zijn zo blauw als de lucht op een heldere zomerdag’ is heel wat spannender dan ‘haar ogen zijn blauw’.
5. Zoom in op details
Door details te benoemen in je tekst krijgt de lezer het gevoel er echt bij te zijn. Zintuigen worden geprikkeld en je zuigt de lezer als het ware de tekst in. Dit zorgt voor heel wat meer spanning. ‘De ronde, eikenhouten eettafel heeft zwarte, metalen X-poten’ klinkt sprekender dan ‘de houten tafel heeft metalen poten’, toch?
6. Speel met het onderwerp
Ook een manier om creativiteit in je webtekst te verwerken: spelen met het onderwerp. Doe dit niet te vaak, want dat leest niet lekker weg. Maar zo nu en dan de opbouw van een zin eens even helemaal omgooien is leuk. Als voorbeeld: ‘Ik zie de auto’ kun je ook verwoorden als ‘De auto verschijnt op mijn netvlies’.
7. Varieer in zinslengte
Niets is vermoeiender dan iemand die eentonig praat. Hersenen zijn niet hier niet voor gemaakt. Dat je gedachten afdwalen op zo’n moment is dan ook niet gek. Bij teksten geldt dit net zo. Heeft iedere zin hetzelfde ritme, dan verlies je de aandacht van de lezer. En dat terwijl die juist zo kostbaar is.
Wat je dus te doen staat: variëren in zinslengte. Niet bang zijn om een zin te beginnen met ‘en’, ‘maar’ of ‘want’. En eens lekker strooien met leestekens. Je zult zien: dat afwisselende ritme maakt jouw tekst een heel stuk boeiender.
8. Pak je schrijversblok aan met speedwriting
De laatste twee tips uit onze trukendoos zijn misschien wel de belangrijkste. Want hoewel de tot nu toe genoemde adviezen je absoluut helpen bij het schrijven van creatievere webteksten, is een schrijversblok onontkoombaar. Iedere taalfanaat staart wel eens naar een leeg vel papier, zonder ook maar iets uit zijn/haar vingers te krijgen. De grote vraag is: wat doe je dan?
De eerste manier om tot inspiratie te komen is speedwriting. Wat dat inhoudt:
Pak een stapel foto’s of tekeningen en pak er één uit. Of open een tijdschrift op een willekeurige pagina.
Wat is hierop te zien? En welke overeenkomsten heeft dat met het onderwerp van je tekst? Noteer het in steekwoorden.
Schrijf nu tien minuten lang over jouw tekstonderwerp en de genoteerde steekwoorden. Denk niet te veel na, maar noteer álles wat in je opkomt.
Klaar? Als het goed is ben je nu heel wat ideeën rijker.
9. Laat je inspireren door een woordslang
Waar je normaal misschien liever wegblijft van die glibberige beesten, is een woordslang best aardig. Sterker nog: hij geeft je een flinke dosis inspiratie cadeau. Wil je je schrijversblok overwinnen, dan is een woordslang maken dus – naast speedwriting – een goede methode.
Hoe het werkt:
- Bepaal in één woord het onderwerp van je tekst. Dit is de kop van de slang.
- Maak de slang steeds een stukje langer door telkens de eerste term die in je opkomt te noteren. Bijvoorbeeld: tafel – hout – boom – bladeren – groen – kikker – springen – poten.
- Heb je een mooie rij aan woorden op papier? Zoek nu naar verbanden en bedenk hoe dit te maken heeft met het onderwerp waarover je schrijft. Je wordt gedwongen out of the box te denken en – je raadt het al – dat brengt je op inspiratie en nieuwe invalshoeken voor je tekst.
Hulp nodig?
Nu je dé ingrediënten hebt om een creatieve webtekst voor elkaar te boksen, rest je nog één ding: open dat lege Word-document en klim in die spreekwoordelijke pen. Lukt het toch nog niet helemaal? En heb je hulp nodig van een specialist? Onze copywriters ademen tekst en schieten je graag te hulp.