/ leestijd 7 min.

Ranken in AI: Dé 5 belangrijkste inzichten uit ons GEO-experiment

  • SEO

Het speelveld van SEO verandert enorm en de reden hoeven we vast niet uit te leggen: AI. Sinds november 2024 zijn zoekopdrachten via ChatGPT enorm toegenomen, en dat heeft flink wat impact op hoe zoekmachines werken. Daarom is het belangrijker dan ooit om grip te krijgen op deze drastische veranderingen en begrijpen hoe SEO voor AI (GEO) invloed heeft op jouw zichtbaarheid. Want hoe blijf je nu bovenaan de zoekresultaten in deze snel veranderende wereld?

Ons experiment

Bij Doublesmart houden we niet van stilzitten. Daarom hebben we als eerste bedrijf in Nederland een exclusief GEO-experiment opgezet, samen met 20 vooruitstrevende bedrijven, om te testen hoe je écht zichtbaar kunt worden in AI-zoekmachines zoals ChatGPT en Perplexity. Inmiddels zijn we twee maanden verder. Op Emerce Digital Marketing Live deelden we onze eerste inzichten voor SEO voor AI, en die hebben we voor jou op een rijtje gezet. Lees je mee?

Inzicht 1: Van technisch naar semantisch

Vroeger ging technische SEO vooral over de vindbaarheid van Google. Logisch. Dit was immers de enige grote speler in de markt. Maar AI-crawlers? Die gebruiken een heel ander kompas. Ze letten niet alleen op technische zaken, maar vooral op de semantische HTML, de ruggengraat van je content. Wat betekent dat voor jou? Je website moet simpelweg goed functioneren zonder JavaScript. AI-bots hebben namelijk moeite met complexe JavaScript-pagina’s, waardoor belangrijke informatie misschien niet goed geïndexeerd wordt. Ook is het goed om te weten dat AI-bots wel meer dan 800 schema markeringen ondersteunen, terwijl Googlebot er maar 30 heeft. Dus waar Googlebot stopt, daar begint jouw kans om content beter te structureren!

Wat kun je morgen doen?

  • Test je site zonder JavaScript en kijk of alles goed werkt.
  • Zet semantische HTML in en implementeer uitgebreide schema markup om AI-crawlers te helpen je content beter te begrijpen.

Inzicht 2: First indexed wint

Alleen je content in de index krijgen? Dat werkte misschien voor Google. Voor AI-zoekmachines gaat het vooral om snelheid. Als je als eerste wordt geïndexeerd, maak je de meeste kans op een AI-vermelding. Uit een analyse van 8.000 AI-citaties blijkt dat voor trending onderwerpen, content die minder dan 24 uur oud is, 73% van de tijd geciteerd wordt. Dus: als jij qua snelheid als eerste over die finishlijn komt, dan ‘win’ je dus sneller een vermelding in AI-zoekmachines.

Wat kun je morgen doen?

  • Zet IndexNow aan om je content sneller in de index te krijgen.
  • Maak een “Rapid Response” template voor je team zodat ze snel kunnen reageren op nieuwe trends.
  • Zet nieuwsalerts in voor je industrie en train je team in “News Hijacking”.

Inzicht 3: Van domeinautoriteit naar expert van een onderwerp

Vroeger kwamen vooral de grote jongens met de meeste backlinks bovenaan. AI is de slimme leerling die zich niet meer laat misleiden door oppervlakkige cijfers, maar echt op zoek gaat naar de inhoud die de zoekvraag het beste beantwoordt. Dit biedt enorme kansen voor niche-websites die diepgaande, waardevolle content aanbieden.

Wat kun je morgen doen?

  • Definieer jouw micro-niche en stel jezelf als de onbetwiste expert binnen dat onderwerp.
  • Bouw contentclusters die je expertise benadrukken en vul de contentgaten die anderen laten liggen.

Inzicht 4: Van informatie herkauwen naar toevoegen

Eerder kon je bij SEO nog wegkomen net het continu herhalen van dezelfde content, maar AI-zoekmachines willen iets nieuws. Tien keer een blog schrijven over hetzelfde onderwerp, maar met nét een ander zoekwoord heeft dus geen enkele toevoeging. AI-zoekmachines houden van content die écht iets nieuws toevoegt.

Wat bedoelen we dan met iets nieuws? Denk aan nieuwe inzichten, originele visies, eigen ervaringen of zelfs unieke onderzoeken. En dan vooral content die jouw concurrenten nog niet bieden. Kijk maar eens naar het voorbeeld links.

Wat kun je morgen doen?

  • Publiceer je eigen onderzoek of case studies. Dit hoeft écht niet grootschalig te zijn. Ieder bedrijf heeft data op de plank liggen.
  • Bouw een gratis tool of resource die anderen willen gebruiken en waar ze niet omheen kunnen.
  • Voeg waarde toe door de bestaande content die al veel gedeeld wordt, te verbeteren met jouw unieke inzichten.

Inzicht 5: Van backlinks naar brandmentions

Backlinks waren ooit het goud van SEO, maar de focus verschuift steeds vaker naar brandmentions. AI haalt informatie vooral uit externe bronnen, zoals blogs, nieuwssites en Wikipedia.

Het gaat dus niet meer om de hoeveelheid backlinks die je hebt, maar om hoe vaak jouw merk wordt genoemd in relevante contexten en hoe er over je gepraat wordt. AI kijkt dus vooral ook wat anderen zeggen over jou, en niet alleen naar wat je zelf gepubliceerd hebt.

Wat kun je morgen doen?

  • Zorg ervoor dat je merk wordt opgemerkt op andere sites en in belangrijke communities, zoals Reddit.
  • Zet je PR-machine in werking.
  • Vergroot je aanwezigheid in belangrijke forums en netwerken om je merk te versterken.

Extra’tje: van ranktracking naar zichtbaarheid en share of voice

Ranktracking, het volgen van je positie in Google, is niet meer genoeg. Je moet nu je zichtbaarheid in AI-zoekmachines meten – en dat gaat verder dan alleen je positie in de rankings. De nieuwe maatstaf is je “share of voice” in AI-engines. Hoe vaak en hoe zichtbaar is jouw merk in die zoekmachines? Tools zoals GA4, Otterly en log file analyzers helpen je om deze nieuwe KPI’s bij te houden.

En nu?

Geïnspireerd om aan de slag te gaan? Super. Als strategisch AI-marketingpartner helpen we je graag om de kracht van AI in te zetten voor jouw strategie. Wil jij niets missen van de laatste ontwikkelingen van SEO voor AI? Meld je dan aan voor onze AI-HUB. Zelf meteen aan de slag? Onze specialisten denken graag met je mee.

 

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.