Een social media plan helpt je doelstellingen te behalen. Het geeft je namelijk een blauwdruk om te volgen, waardoor je het heel wat gemakkelijker maakt voor jezelf om actief te blijven. Misschien wel nog belangrijker: door het opstellen van een social media plan zorg je ervoor dat je überhaupt doelstellingen hebt.
De juiste social media planning kan een wereld van verschil maken voor het succes van je inspanningen. Maar hoe stel je zo’n plan op? En hoe zorg je ervoor dat het ook echt een plan wordt dat jou verder gaat helpen?
Wat is een social media plan?
Een social media plan bestaat uit de strategie en doelstellingen achter je uitingen op sociale media. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om welke doelstellingen je hebt, welke doelgroep je wilt bereiken en wat je budget is. Maar ook om welke kanalen je gebruikt en welke content je daarop gaat delen.
Je social media plan is dus een soort blauwdruk voor wat je op social media concreet wilt gaan doen. Hierin neem je op wat je wilt bereiken en wanneer je tevreden bent, zodat je weet waar je het eigenlijk voor doet. Daarnaast geeft het je houvast om doorlopend de juiste content te blijven delen waarmee je jouw doelgroep aangehaakt kunt houden.
Daarnaast kun je er onderdelen in opnemen als:
- Je social media marketing plan
- De richtlijnen voor het maken van je social media content
- Social media content kalender
- De KPI’s waarop je stuurt en beoordeelt
Redenen om een social media plan te hebben
Hierboven stipten we al kort een aantal redenen aan om een plan te maken voor je social media marketing. Die noodzaak maken we hieronder nog wat concreter door dieper in te gaan op de belangrijkste motivaties voor een gedegen social media plan.
1. Het stelt richtlijnen en doelen
In een social media plan krijg je duidelijk wat je wilt bereiken, zodat je veel gerichter aan de slag kunt dan wanneer je begint “om maar op social media aanwezig te zijn”. Wil je vooral een grotere doelgroep bereiken en doorlopend meer volgers aan je binden, of zie je social media als een verlenging van je klantenservice? Je doel bepaalt voor een belangrijk deel hoe jij en je team social media gebruiken.
2. Het stelt je in staat om je succes te meten
Social media kosten tijd, zeker wanneer je er echt waarde uit wilt halen. Posts maken en delen, reageren op je volgers, het gesprek aangaan met relevante groepen en je aanwezigheid opbouwen: het vraagt om een investering van uren. Kies je ervoor om ook social media marketing in jouw plan te integreren, dan kost het bovendien geld. Wil je weten of al die investering het waard is? Dan zul je moeten weten wanneer je kunt spreken van succes en daarvoor moet je weten wat je wilt bereiken.
3. Het maakt je wendbaar
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar met een goed social media plan kun je beter inspelen op een veranderende markt of aanpassingen van concurrenten. Dat komt doordat het opstellen van een plan je dwingt om over beiden na te denken en er onderzoek naar te doen. Dat betekent ook dat je sneller door hebt wanneer die concurrent iets verandert of wanneer een bepaalde trend om je aandacht vraagt.
Daarom is het ook belangrijk om te onthouden dat een goed social media plan nooit af is. Een belangrijk onderdeel van je plan is nu juist om vaste momenten in te bouwen voor analyse, monitoring en herziening. In hoeverre behaal je nu de doelen die je had gesteld en hoe kun je dat verbeteren? Wat is er verandert in de wereld om je heen en welke onderdelen van je plan vragen daardoor om herziening?
Een social media plan opstellen in 6 stappen
Na deze achtergrond, wordt het nu hoog tijd voor de praktijk. Hoe doe je dat nu eigenlijk, een social media plan opstellen? We zetten de belangrijkste stappen voor je op een rij.
1. Doelstellingen
We hebben het al een paar keer benoemd, maar het draait uiteindelijk allemaal om je doelstellingen. Om het succes van je plannen meetbaar te maken, raden we je van harte aan om die doelen S.M.A.R.T. te formuleren:
- Specifiek (specifiek): zorg dat duidelijk is wat het doel inhoudt en wanneer het behaald is
- Measurable (meetbaar): zorg ervoor dat je kunt meten of het doel behaald is en dat het geen subjectieve inschatting is
- Attainable (haalbaar) wil zeggen dat het een realistisch doel moet zijn
- Relevant houdt in dat het doel iets moet zijn dat voor jouw business ook echt waarde heeft
- Time-bound (tijdsgebonden): zorg dat het duidelijk is wanneer het doel behaald moet zijn, zodat er een moment is waarop beoordeling en afsluit of bijsturing logisch is
2. KPI’s koppelen
Om te kunnen analyseren wat je inspanningen opleveren, is het belangrijk dat je de juiste KPI’s aan je doelstellingen hangt. Een KPI – Key Performance Indicator – is een metric die een cijferwaarde aan je doelen toekent.
Wanneer je doelstelling is om meer bekendheid voor je merk te genereren, dan is een logische KPI om te volgen bijvoorbeeld het aantal volgers van je kanalen en het aantal weergaven van je posts.
Veel gebruikte KPI’s in social media plannen zijn bijvoorbeeld:
- Aantal volgers
- Aantallen likes en deelacties op een post
- Downloads
- Weergaven van posts
- Chatcontacten
- Website bezoekers via social
- Ingevulde formulieren
3. Doelgroep en persona
Uiteindelijk draait het op social media allemaal om je doelgroep. Onthoud dat het mensen zijn die je probeert te bereiken; hoe beter je weet wie die mensen zijn, hoe beter je bij hun belevingswereld kunt aansluiten.
Stel een persona op, een soort omschrijving van je standaard doelgroep met daarin informatie zoals:
- Leeftijd
- Woon- en werkplaats
- Inkomen
- Baan (of banen) die jouw doelgroep typisch uitoefent
- Hobby’s en interesses
- Problemen die hen bezighouden
Dit helpt je advertenties op de juiste mensen te richten, wanneer je ervoor kiest die in te zetten. Daarnaast helpt het je om te bepalen welke vormen van content je kunt maken om hun interesse te wekken.
4. Ken je concurrent
Naast je eigen doelgroep, is het ook belangrijk dat je weet wie je concurrenten zijn. Neem daarom ook een sectie op in je social media plan waarin je dat in beeld brengt. Wie zijn je concurrenten? Hoeveel volgers en interactie hebben zij? Welke content maken ze? Wat doen ze goed en wat juist minder goed?
5. Check waar je staat
Wanneer je een goed beeld hebt van de social media omgeving waar je je in begeeft (je doelgroep en concurrentie), is het tijd om jouw positie daarin te bepalen. Welke kanalen gebruik je al en vooral: welke mis je waarop je concurrentie wel succes heeft? Wat heb je tot nu toe gedaan wat goed werkte en van welk type content kun je beter afscheid nemen?
Hoeveel volgers heb je al en hoe actief zijn die betrokken bij wat je deelt? Kun je in jouw social media plan bedenken hoe je die betrokkenheid verhoogt, of hoe je jouw bestaande volgers kunt inzetten om nieuwe aan te trekken?
6. Werk met een kalender
De praktische vertaling van je social media plan is een social media kalender waarin je een plan maakt voor wat en wanneer je gaat posten. Zo’n kalender helpt je om posts te plannen voor belangrijke (feest-)dagen voor jouw business. Ook kun je werken met vaste rubrieken, zodat je heel inzichtelijk hebt voor welke rubriek je in de komende periode nog content nodig hebt.
Een social media plan – en de content kalender die je erop baseert – helpen je daardoor om doorlopend te blijven posten en geven je houvast, zodat je niet elke dag opnieuw hoeft te verzinnen wat je nu weer gaat doen. Nee, jij hebt voortaan een weldoordacht plan dat je volgt en waar nodig een beetje bijstuurt, zodat je uiteindelijk meer succes behaalt met social media.