/ leestijd 15 min.

Social media marketing startplan. De basis voor jouw social media strategie

Bart en Steven juichen
  • Social media

Social media marketing kan je heel veel brengen. Het kan je helpen merkbekendheid te vergroten, meer leads te genereren of conversies te verbeteren. Effectieve social media marketing kan onderaan de streep dus voor heel wat extra omzet zorgen, waarbij iedere geïnvesteerde euro zichzelf ruimschoots terug betaalt.

Succes met deze vorm van marketing vraag om een goed doordachte social media strategie. Die strategie geeft je houvast en richting en vergroot de kans op het behalen van je doelen aanzienlijk. Daarom duiken we hieronder in alles wat er komt kijken bij een effectieve social media strategie.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het gebruik van social media kanalen om producten en diensten te promoten, een band op te bouwen met een bepaalde doelgroep of de bekendheid van een merk te versterken. Bij deze vorm van marketing worden sociale media dus ingezet om bepaalde bedrijfsdoelstellingen te halen

Daarbij is het belangrijk om onderscheid te maken tussen twee vormen van social media marketing:

  • Organische (gratis) social media marketing draait om het delen van hoogwaardige content en daar een doelgroep mee bereiken en volgers opbouwen.
  • Betaalde (paid) social media marketing omvat het gericht adverteren op social media, waarbij op basis van een vooraf bepaald budget wordt gestreefd zoveel mogelijk weergaven, kliks of andere acties van de doelgroep te realiseren. Meestal betaal je hierbij op basis van het behaalde resultaat.

Beide vormen hebben één belangrijk aspect gemeen: social media marketing draait om het bereiken van je doelgroep op de kanalen waar zij zich bevinden en waar met elkaar – en idealiter met jouw merk – in sociaal contact komen. Een goede social media strategie combineert daarom organische en betaalde vormen om dat zo goed mogelijk te bereiken binnen de gekozen kanalen.

Social media marketing is de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Zowel in waarde (de waarde van de social media marketing branche wordt geschat rond de €100 miljard), omvang (elk jaar zit een groter percentage van de wereldbevolking op ten minste één platform), maar zeker ook in diversiteit.

Nog niet zo heel lang geleden werd het social media marketing landschap gedomineerd door Facebook (die in Nederland zelf Hyves van het toneel heeft verdreven) en Twitter. Deze platformen zijn nog steeds belangrijk, maar inmiddels zijn er veel verschillende social media kanalen bijgekomen. Dat betekent dat het belangrijker dan ooit is om de doelgroep die je wilt bereiken goed te kennen. Je moet immers weten op welke kanalen die doelgroep actief is.

De waarde van social media marketing

Social media marketing is natuurlijk niet voor niets zo immens populair geworden dat het heeft kunnen uitgroeien tot een miljarden industrie. Je zou ook kunnen zeggen dat social media marketing de droom is van iedere marketeer.

Ga maar na: social media platformen beschikken over ontzettend veel waardevolle informatie over hun gebruikers. Mensen maken een profiel aan waarin ze demografische gegevens en hobby’s delen. Vanaf dit account volgen en liken ze vervolgens profielen, onderwerpen en content die inspeelt op hun interesses en wat ze belangrijk vinden.

Dat betekent dat je advertenties en campagnes heel gericht kunt targeten op mensen die voor jouw business interessant zijn. Je kunt mensen met de juiste interesse zelfs gratis bereiken door op hypes en onderwerpen in te spelen met goede content, hashtags en samenwerkingen met accounts met veel volgers in jouw niche. Belangrijk is echter dat social media marketing het mogelijk maakt om heel gericht die mensen te bereiken die passen in de doelgroep die relevant is voor jouw product of dienst.

Vergelijk dat eens met “oude” vormen van marketing, zoals advertenties in kranten, op televisie en op de radio. Natuurlijk wordt ook daar geadverteerd in relevante tijdschriften en tussen programma’s die bij de doelgroep passen, maar zo gericht als social media marketing is het zeker niet.

Je kunt dus wel stellen dat social media marketing een unieke nieuwe dimensie heeft gebracht in het marketing landschap. Allereerst door die mate van targeting, maar ook door de mogelijkheid om aan gratis bereik te bouwen. Een bedrijf met een goede social media strategie kan zonder geld uit te geven aan campagnes en advertenties toch een groot bereik opbouwen. Iets wat tot de opkomst van online marketing ondenkbaar was: voor bereik moest altijd betaald worden.

De waarde van social media marketing ligt dus in deze unieke mix van de gratis mogelijkheden en de kennis van gebruikers. Hieronder zetten we de belangrijkste voordelen die je ermee kunt bereiken op een rij.

1. Merkbekendheid vergroten

De meest voor de hand liggende reden om social media marketing in te zetten, is het vergroten van merkbekendheid. Het is immers waar de massa zich bevindt. Met je aanwezigheid op social media bereik je immers potentieel de miljoenen mensen die actief zijn op sociale media.

Daar komt bij dat je – door deel te nemen aan relevante groepen en discussies, of relevante hashtags te gebruiken – je bekendheid kunt vergroten onder een heel relevante doelgroep. Dat betekent dat je jouw merkbekendheid ook nog eens vooral kunt uitbreiden onder de mensen die voor jou belangrijk zijn.

Social media marketing vergroot je merkbekendheid door het bevorderen van interactie met je merk. Meer dan bij andere media kun je op social media kanalen namelijk verder gaan dan je doelgroep enkel jouw boodschap te laten zien: die doelgroep kan ook op jouw boodschap reageren. Bijvoorbeeld door je berichten te liken, te delen met hun eigen netwerk, of door jouw profiel te volgen omdat ze de social media posts die je deelt waardevol vinden.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat interactie de kans vergroot dat iets onthouden wordt. Een simpele “like” kan er dan ook voor zorgen dat jouw merk beter in de gedachten blijft hangen dan wanneer diezelfde persoon je boodschap enkel op een abri of in een magazine had gezien. Bovendien werkt die like ook door in één van de principes van Cialdini: consistentie. Wanneer iemand eenmaal de kleine stap heeft gezet om een bericht van jou te liken, zal die persoon zich meer met je merk verbonden voelen en eerder geneigd zijn ook een vervolgactie te nemen.

Niet gek dus dat het vergroten van merkbekendheid één van de pijlers is in menig social media strategie.

2. Leads en conversies genereren

Bekendheid is natuurlijk leuk, maar uiteindelijk is de bedoeling van marketing in de eerste plaats meer omzet en winst verzorgen voor je bedrijf. Je wilt de geïnvesteerde tijd (om al die content en posts te maken) en geld (in het geval van betaalde advertenties) immers wel terugverdienen.

Het voordeel van social media marketing is dat je bijvoorbeeld producten, services en whitepapers heel gericht onder de aandacht kunt brengen van mensen die een grote kans hebben geïnteresseerd te zijn in wat jij biedt. Via de ruime targeting opties die social media marketing biedt bijvoorbeeld, maar ook simpelweg doordat je jouw content voorschotelt aan mensen die al hebben laten zien interesse in je te hebben door jouw profiel te volgen.

Maak het een onderdeel van je social media strategie hoe jouw content en advertenties gaan zorgen voor extra leads, om niets aan het toeval over te laten. Er zijn verschillende manieren waarop je dat aan kunt pakken:

  • Organiseer een wedstrijd waarbij mensen zich moeten inschrijven voor je nieuwsbrief of je social media account(s) moeten volgen, om je bereik een flinke boost te geven.
  • Verwerk waar mogelijk links naar je website in je posts of op je profielen, om je bereik op social media om te zetten in websitebezoekers.
  • Werk met live video’s waarin je bepaalde vragen behandelt waar je doelgroep mee worstelt en waar jij bij kunt helpen. Nodig mensen vooraf uit zich hiervoor in te schrijven.
  • Koppel een winkel aan je social media kanalen. Zo kun je binnen Facebook en Instagram bijvoorbeeld een shopping account aanmaken, wat je de mogelijkheid geeft rechtstreeks vanaf je profiel producten te verkopen en ze zelfs koopbaar te maken vanuit je Instagram posts.
  • Gebruik betaalde social media marketing vormen die gericht zijn op het verzamelen van leads of het verbeteren van conversie. Zo kun je met remarketing mensen opnieuw bereiken die je producten al eens bekijken (en dus al interesse hebben getoond) of direct leads en offerteaanvragen verzamelen door je doelgroep uit te nodigen een gepromoot formulier in te vullen.

3. Een relatie opbouwen met je doelgroep

Een bekende regel uit de online marketing is dat het veel goedkoper is om een bestaande klant te upsellen (meer te verkopen) dan om nieuwe klanten te moeten aanspreken. Daarom is een belangrijk onderdeel van een social media strategie om aandacht te geven aan het onderhouden van een band met je bestaande klanten.

Geef mensen die klant bij je worden een reden om je te volgen op social media. Bied ze na hun aankoop bijvoorbeeld een kortingscode wanneer ze je volgen, of laat hen weten dat je via social media speciale aanbiedingen en unieke producten zult delen.

Maak de belofte vervolgens ook waar en geef je volgers voldoende waarde, zodat ze je blijven volgen. Dit is vervolgens een uitgelezen manier om – vergelijkbaar met een klanten e-mailnieuwsbrief – in contact te blijven met mensen wiens vertrouwen je al eens gewonnen hebt. De kans dat zij een nieuw product zullen bestellen, ingaan op een kortingsactie of een vriend of vriendin over je dienst vertellen, is een stuk groter dan dat iemand converteert die voor het eerst met jou in aanraking komt.

Bovendien kan een onderdeel van je social media strategie zijn dat je onder posts het gesprek aangaat met je doelgroep. Ook mensen die je nog niet zo goed kennen, zullen misschien vragen stellen onder je posts. Door daar het gesprek aan te gaan – en mensen ook de mogelijkheid te geven om vragen te stellen via de chatfunctie van de kanalen – wordt het als het ware een verlenging van je klantenservice en benut je social media marketing om een persoonlijke band met je doelgroep en volgers op te bouwen.

Een social media strategie in 6 stappen

Goed, inmiddels ben je er waarschijnlijk wel van doordrongen wat social media marketing voor jouw business kan betekenen. Tijd om het te hebben over hoe je kunt beginnen. In plaats van als een kip zonder kop te beginnen met posten, loont het namelijk de moeite om jezelf de tijd te gunnen om een social media strategie vorm te geven.

Zo’n strategie vergroot de kans dat je jouw doelen haalt aanzienlijk. Allereerst dwingt het nadenken over je strategie je namelijk om überhaupt doelen te formuleren, maar ook om te meten in hoeverre je die doelen haalt. Bovendien geeft het houvast en helpt het om vooruit te blijven gaan. Zonder strategie is het risico veel groter dat je social media marketing inspanningen – na een enthousiast begin – bekoelen en een stille dood sterven.

Hier zijn een aantal tips om je te helpen jouw eigen social media strategie vorm te geven.

1. Ken je doelgroep

We hebben het hierboven al uitgebreid gehad over het belang van je doelgroep. Daarom is het ook een goed beginpunt voor je social media strategie. Probeer zo helder mogelijk te omschrijven hoe jouw doelgroep op social media eruitziet. Hiervoor kan het helpen om een persona op te stellen: een soort stereotype weergave van jouw ideale klant.

Geef die persoon een naam en stel een “datingprofiel” op, waarin je vragen beantwoordt als:

  • Wat is het beroep van deze persoon?
  • Welke tijdschriften leest hij?
  • Hoe ziet de thuissituatie eruit? In wat voor huis woont deze persoon en hoe is de gezinssituatie?
  • Welk beroep heeft deze persoon?
  • Waar komt hij zijn bed voor uit? (Idealen, hobby’s etc.)

Dit geeft je namelijk een goed beeld voor welke content je voor jouw persona kunt maken. Maar misschien wel de belangrijkste vraag om te beantwoorden: op welke sociale media is deze persoon (het meest) te vinden?

2. Kies de kanalen voor jouw social media marketing

Het is verleidelijk – en een veelgemaakte fout – om op zo veel mogelijk kanalen actief te worden wanneer je voor het eerst met social media marketing start. Maar zoals zo vaak geldt: less is more!

Een goede social media strategie vergt namelijk tijd, moeite en aandacht. Daarom is het beter om je in het begin te focussen op één of twee kanalen. Later uitbreiden met een extra kanaal kan altijd nog, maar als je in het begin je aandacht over te veel kanalen verspreid loop je het risico dat ze geen van allen van de grond komen.

Daarom was het zo belangrijk om bij stap 1 goed in beeld te krijgen op welke kanalen jouw doelgroep actief is.

3. KPI’s kiezen

Meten is weten en alles draait om data. Beide online marketing clichés komen waarschijnlijk nergens zo tot hun recht als binnen een social media strategie. Dat betekent het kiezen van KPI’s (Key Performance Indicators) die weerspiegelen hoe goed jij je belangrijkste doelstellingen behaalt.

Bekende social media marketing KPI’s zijn bijvoorbeeld:

  • Het bereik van een post (het aantal mensen dat je posts ziet), of het aantal volgers dat je met je account hebt opgebouwd.
  • Hoeveel kliks je op een bepaalde post behaalt, of op de website link in je biografie.
  • De totale interactie op je post, bestaande uit kliks, likes en shares. Je kunt hierbij kijken naar het totaal aantal interacties, of als een percentage van je aantal impressies, voor een idee hoe goed je posts ontvangen worden.
  • Gerealiseerde website bezoekers en omzet via je social media kanalen.

4. Ken je concurrentie

Je kent je doelgroep, je kent je doelstellingen. Dan is je volgende stap om in kaart te brengen wat je concurrenten aan social media marketing doen.

Bij een concurrentieanalyse inventariseer je wie je concurrenten zijn (beperk je daarbij niet tot bedrijven die je al als concurrent ziet, maar speur ook naar anderen die zich bezighouden met dezelfde onderwerpen als jij). Omschrijf ook wat ze goed, maar uiteraard ook minder goed doen. Dit kan je namelijk inspiratie opleveren en op het spoor van gaten in de markt brengen om in te duiken.

5. Content, content en nog eens content

Uiteindelijk draait alles in je social media strategie om de content die je gaat maken en publiceren. Dat is waar je de aandacht van jouw doelgroep mee moet grijpen en waarmee je dus je doelstellingen wel of niet gaat behalen.

Gebruik de eerdere stappen van je strategie om content ideeën te ontwikkelen die aansluiten bij jouw doelgroep en de doelstellingen die je wilt bereiken. Wil je bestaande volgers informeren over nieuwe producten? Dan vraagt dit om heel andere content dan wanneer je een relatief onbekend merk hebt en vooral je publiek wilt uitbreiden.

In het eerste geval ligt het bijvoorbeeld voor de hand om korte video’s te maken waarin je de productlancering aankondigt, en waarin je de unieke aspecten van het product laat zien. Voor het uitbreiden van je publiek zou je waarschijnlijk kiezen voor meer informatieve of vermakelijke content, die je doelgroep helpt om belangrijke doelen in hun leven te halen of gewoon zorgt voor de ontspanning die zij op social media zoeken.

Meer weten over hoe je aansprekende content onderdeel kunt maken van jouw social media strategie? Lees dan ook ons artikel over social media posts, waar je praktische tips vindt om jouw content op te laten vallen.

6. Zorg voor planning en overzicht

Wanneer je de basisinformatie voor je social media strategie hebt verzameld, is het tijd om het in praktijk te gaan brengen. Belangrijk is om er daarbij te zorgen vanaf het begin structuur te brengen in je social media marketing inspanningen.

Werk met een content kalender, waarmee je voor langere tijd vooruit plant welke content er gemaakt en gedeeld moet gaan worden. Daarmee maak je de kans dat je consistent blijft posten namelijk een stuk groter en hoe je op het moment dat er een post online moet komen niet telkens opnieuw na te denken waar die over moet gaan.

Je kunt er ook voor kiezen om op vaste momenten in de week of de maand alvast alle posts voor een bepaalde periode in te plannen, met behulp van een tool als Hootsuite of Buffer. Het voordeel daarvan is dat je maar op een aantal vaste momenten tijd hoeft vrij te maken voor je social media posts, terwijl je toch doorlopend actief blijft. Bovendien bieden deze tools uitstekende analytische inzichten, waarmee je jouw social media strategie straks ook doorlopend kunt aanscherpen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele Social-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Max Tuinenburg

Social ads- en CRO-specialist

Gaat altijd minimaal tot de Max en is een ster in kleine feitjes onthouden. Dé eigenschappen die hem maken tot de ultieme social ads-specialist en CRO-specialist.

Veel gestelde vragen over social media marketing

  • Wat is social media marketing?

    Social media marketing is het gebruiken van social media kanalen met het doel om bepaalde bedrijfsdoelstellingen te halen of te ondersteunen. Bij social media marketing probeert een bedrijf of ondernemer via social media met haar doelgroep in contact te komen.

  • Wat doe je als social media marketeer?

    Als social media marketeer houd je je bezig met het opstellen en uitvoeren van een social media strategie. Dat kan voor één bedrijf waar je in dienst bent, of voor meerdere bedrijven wanneer je werkt voor een online marketing bureau.

  • Hoe maak je een social media marketing plan?

    Een social media marketing plan maak je vanuit de doelstellingen die je met social media wilt behalen en is grotendeels gebaseerd op de doelgroep die je wilt bereiken. Het is daarom belangrijk om te beginnen met die helder omschrijven. In dit artikel geven we daar uitgebreide tips voor.