Leadformulieren kunnen dus het verschil betekenen tussen het wel of niet binnenhalen van een potentiële klant. Wil jij je leadgeneratie via social media verbeteren en ben je benieuwd welke rol leadformulieren daarin spelen? Wij gaan je verder helpen.
In dit artikel gaan we in op:
Leadformulieren zijn formulieren die erop gericht zijn om contactgegevens te verzamelen van bezoekers van een website of social media kanaal. Die contactgegevens maken iemand tot een lead die kan worden opgevolgd: de persoon kan nu benaderd worden om hem of haar verder in de customer journey te bewegen.
Kortom: leadformulieren veranderen onbekende bezoekers in leads, oftewel een geïnteresseerde in je dienst of product. Die verandering noemen we een conversie en het is een van de belangrijkste factoren om het succes van online marketing campagnes mee te meten.
Je kunt je leadgeneratie via social media verbeteren door er simpelweg voor te zorgen dat je social media verkeer op je website vindt wat ze verwachten en dat het gemakkelijk is om te converteren. Dat doe je door verwijzingen van social media te laten landen op een goed geoptimaliseerde landingspagina, met een heldere boodschap en aanbod en een gebruiksvriendelijk leadformulier.
Daarnaast zijn er verschillende manieren om leadgeneratie te verbeteren door rechtstreeks in de social media kanalen te vragen een formulier in te vullen. HIeronder bespreken we kort de meest gebruikte varianten.
LinkedIn is het ideale medium om B2B leads te verzamelen of potentiële kandidaten voor openstaande vacatures aan te trekken. Het voordeel is natuurlijk dat LinkedIn ontzettend veel weet van haar gebruikers. Daardoor is het vaak mogelijk om formulieren al gedeeltelijk in te vullen, om het voor mensen nog gemakkelijker te maken om die gegevens met je te delen.
Je promoot zo’n formulier via reguliere LinkedIn marketing campagnes om het onder de aandacht te brengen van gebruikers. Wanneer een gebruiker vervolgens op de CTA in de advertentie klikt, wordt het gekoppelde formulier automatisch ingevuld met de relevante profielgegevens. De LinkedIn gebruiker kan haar gegevens vervolgens via het formulier eenvoudig naar jou verzenden.
Dit werkt flink drempelverlagend, waardoor het je leadgeneratie via LinkedIn flink kan verbeteren. Zet deze formulieren bijvoorbeeld in om het kandidaten gemakkelijk te maken om te solliciteren of bied een whitepaper met waardevolle informatie aan die je toestuurt nadat iemand het formulier heeft ingevuld.
Facebook leadformulieren werken grotendeels op dezelfde manier. Net als de LinkedIn variant maken ze het het gebruikers gemakkelijker om hun gegevens in te voeren. Zeker voor mobiele gebruikers scheelt het veel moeite en irritatie, om niet op dat kleine schermpje al hun gegevens te moeten invoeren.
Je hebt verschillende manieren om de lead formuleren op zo’n manier te personaliseren dat ze jouw doelen ondersteunen:
Dankzij Meta advertentiebeheer manage je jouw campagne voor Facebook en Instagram op dezelfde plek. Veel van de functionaliteiten die voor Facebook advertenties beschikbaar zijn, vind je daarom ook voor Instagram.
Een belangrijke opmerking daarbij is dat niet alle vragenvelden van Facebook worden ondersteund op Instagram.
Sowieso is het belangrijk om altijd kritisch te zijn in welke informatie je écht nodig hebt en niet meer dan noodzakelijk te vragen in het leadformulier. Hoe lager je de drempel kunt maken om het formulier te verzenden, hoe beter het jou gaat helpen om je leadgeneratie te verbeteren via het formulier.
Ter afsluiting nog een aantal best practices voor het verbeteren van je leadgeneratie via social media met leadformulieren:
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een leadformulier is een formulier dat iemand invult om zijn of haar gegevens met jou te delen. Via een leadformulier verandert iemand van een onbekende bezoeker in een bekende geïnteresseerde: een lead.
Een leadformulier op LinkedIn is een leadformulier dat rechtstreeks in LinkedIn wordt ingevuld en verstuurd. Een gebruiker hoeft daarvoor dus niet eerst naar jouw website door te klikken. Bovendien is veel informatie vooraf ingevuld via de gegevens van LinkedIn profielen.
Leadgeneratie werkt doordat je mensen binnen jouw doelgroep die je via verschillende online marketing tactieken bereikt, verleidt om hun gegevens met jou te delen. Op dat moment wordt iemand een lead, oftewel iemand die interesse heeft getoond en waar je verder contact mee kunt zoeken.