Ontdek hoe een contentkalender social media beheer eenvoudiger maakt en hoe het opstellen van je eigen kalender helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.
In dit artikel gaan we in op:
Een social media kalender is een overzicht van welke content je op welke dagen gaat publiceren op de verschillende social media kanalen waar je actief bent. Dat kan zijn in een spreadsheet, een digitale kalender of een speciale tool (waarvan we er verderop drie bespreken).
Het belangrijkste is dat je vooraf precies kunt zien welke content er wanneer gemaakt en gepubliceerd moet worden. Vaak heb je vaste momenten waarop je de planning voor de komende periode invult, zodat je voor verschillende weken vooruit precies weet welke content er op de planning staat.
Daarmee zorg je er niet alleen voor dat je betere en meer doordachte social media content publiceert, je vergroot ook de kans dat je doorzet met jouw gestarte social media strategie.
Voor veel mensen voelt het maken van een contentkalender voor social media als een verspilling van kostbare tijd. Social media vragen al zoveel tijd, moet je dan ook nog een een plan maken? Kun je die tijd niet beter gebruiken voor het daadwerkelijk maken van de content?
Hoewel deze gedachtegang te begrijpen is, blijkt in de praktijk dat een social media kalender zichzelf in tijd ruimschoots terugverdient. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom het bijhouden van zo’n kalender een goed idee is:
Reden genoeg dus om met een social media contentkalender aan de slag te gaan. Hier zijn een aantal praktische tips om die van jou vorm te geven. Daaronder bespreken we nog een aantal tools voor het beheren van je kalender.
Begin met onderzoeken waar je zelf staat en hoe het social media landschap om je heen eruit ziet. Analyseer welke content in het verleden voor jou wel – en welke ook vooral niet – werkte. Neem eens een kijkje bij je concurrenten of accounts in een vergelijkbare branche en doe daar hetzelfde. Met welke vormen van content hebben die accounts veel succes, die jij nog niet inzet?
Op basis van die audit bepaal je welke vormen van content je gaat maken. Je besluit bijvoorbeeld dat je elke week een interview met een tevreden klant wilt, met op social media een citaat van een paar zinnen dat uitlicht hoe jouw dienst deze klant heeft geholpen. Daarnaast deel je aan het einde van de week een video van jezelf waarin je een vraag behandelt waar je doelgroep mee worstelt over een actueel thema dat verband houdt met jouw business.
Hiervoor is kennis van je doelgroep dus essentieel. Je moet weten wat jouw potentiële klanten belangrijk vinden en waar ze mee worstelen, maar ook op welke social media kanalen ze actief zijn.
Je kunt je content kalender natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Uiteindelijk blijft het een hulpmiddel en moet het dus zijn afgestemd op de behoeften en prioriteiten van jouw business. Zorg in ieder geval dat je kalender de volgende informatie bevat:
Hoe langer je de content kalender gebruikt, hoe beter je hem kunt afstemmen op je eigen behoeften. Zo kan het bijvoorbeeld heel handig zijn om behalve publicatiedatum ook deadline voor het maken van de content toe te voegen, zeker wanneer je met een groter social media team werkt. Op die manier weet iedereen altijd wat er van hem of haar verwacht wordt en maak je van jouw social media inspanningen een nog gestructureerder proces.
Natuurlijk zijn er inmiddels verschillende praktische tools die je helpen bij het opzetten en beheren van je social media content kalender. Hieronder bespreken we kort de meest populaire, afgesloten met enkele tips om laagdrempelig te beginnen wanneer zo’n tool niet direct aan jou besteed is.
Hootsuite is niet voor niets uitgegroeid tot een begrip in de social media planning niche. Het is een ontzettend omvangrijke en uitgebreide tool, die je kunt zien als het commandocentrum van waaruit je jouw social media kanalen beheert.
Je koppelt je verschillende social media kanalen en bepaalt via een overzichtelijke content kalender tool wat er wanneer geplaatst moet worden. Je kunt zelfs posts klaar zetten zodat ze op het gewenste moment automatisch online gaan.
Dankzij een overzichtelijk en aanpasbaar dashboard houd je bovendien uitstekend overzicht op wat er op jouw kanalen gebeurt. Daarnaast kun je ook belangrijke onderwerpen en concurrenten volgen, zodat je ook in één oogopslag kunt zien wat anderen in jouw branche ondernemen op social media.
Hubspot heeft zich in de afgelopen jaren ontpopt als gedachte leider op het gebied van inbound marketing; oftewel, er met keigoede content voor zorgen dat klanten naar jou toe komen. Ook zij zien het onderhouden van een goede social media contentkalender als een essentieel onderdeel daarvan.
Ze hebben een ontzettend uitgebreid gratis CRM systeem dat je kunt gebruiken voor het managen en inplannen van je content, maar ook voor het opvolgen van de leads die dat je oplevert. Wil je iets laagdrempeliger beginnen, dan kun je ook hun gratis excel template voor een social media kalender gebruiken.
Ook Falcon is een populaire tool voor het plannen en beheren van een social media contentkalender, het inplannen van posts en het structureren van je interactie met je volgers en de accounts om je heen.
Tegenwoordig is Falcon onderdeel van Brandwatch, wat de mogelijkheden om content in te plannen die aansluit bij wat er leeft onder je doelgroep alleen maar vergroot heeft.
Gaat het gebruik van zo’n tool je net een stap te ver? Dan kun je in Excel of Google Drive Sheets prima gebruiken om een overzicht te maken van de dagen van de week en welke content daarop gepubliceerd moet worden. Er zijn online talloze gratis templates te vinden die je daarvoor kunt gebruiken; wij raden je aan om de template te vinden die het beste bij jouw persoonlijke wensen aansluit.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een social media kalender is belangrijk omdat het je helpt om overzicht te scheppen in de content die je maakt voor social media. Je voorkomt op die manier dat je vergeet te posten, dat je haastwerk online moet slingeren of dat je kansen mist. Bovendien krijg je meer inzicht in wat werkt en wat niet.
Een social media kalender maak je eenvoudig door een overzicht van dagen te maken (dat kan in een digitale kalender, maar ook in een excel bestand) en daarin toe te voegen welke content je op welke dagen wilt publiceren.
In een contentkalender moeten in ieder geval de dagen van de week staan, de specifieke post die je wilt plaatsen, het soort content dat het betreft en op welk kanaal of welke kanalen je die post wilt publiceren.