Inhoudsopgave
- Wat is goede social media content?
- Best practices en content ideeën voor social media in 2023
- Meer weten over Social?
Deel dit artikel
Goede social media content maken is geen sinecure. Toch is het ook essentieel om de juiste content te maken wil je dat jouw social media inspanningen succes opleveren voor je bedrijf. De content is namelijk wat volgers aantrekt, interactie uitlokt en uiteindelijk zorgt voor nieuwe leads en klanten.
Helaas is het ook voortdurend in ontwikkeling wat nu eigenlijk “goede” content genoemd kan worden. Daarom geven we je hieronder een aantal praktische tips en ideeën om jouw content game dit jaar naar het volgende niveau te tillen.
Wat is goede social media content?
Goede social media content is alles wat aansluit bij jouw doelgroep. Het is content die mensen in je doelgroep op de een of andere manier weet te raken: of ze de content nu grappig, ontroerend of gewoon ontzettend nuttig vinden. Daarbij is het ook goed om te onthouden dat de content jouw bedrijf bekender moet maken en dient bij te dragen aan het imago.
Dat klinkt misschien als een open deur, maar het is allemaal belangrijk om in je achterhoofd te houden. Content ideeën voor social media zijn pas echt goed wanneer ze passen bij je doelgroep, maar ook echt bijdragen aan het beeld dat die mensen van jou hebben.
Anders gezegd: met foto’s en filmpjes van schattige dieren kun je misschien heel veel mensen bereiken – waarvan ongetwijfeld ook veel binnen je doelgroep – maar als je een juwelier bent die zich wil etaleren als dé specialist in herenhorloges, mist de match met je doel op social media.
Best practices en content ideeën voor social media in 2023
Het belang van goede social media content kan dus nauwelijks overschat worden. En hoewel er geen magische formule voor gouden social media content is (het draait namelijk voor een belangrijk deel ook om creativiteit), zijn er wel een aantal tips om rekening mee te houden.
1. Wees authentiek in je social uitingen
Deze eerste tip sluit mooi aan op wat we zeiden over niet hersenloos schattige katten online slingeren. Zorg ervoor dat je met jouw social media content de stem van jouw bedrijf laat horen.
Een heel goed voorbeeld is de Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s, die inmiddels beroemd zijn geworden om hun scherpzinnige, bijdehante en soms een tikkeltje beledigende berichten op socials. Dat omschrijven ze zelf als volgt:
Wendy’s. @Wendys. We like our tweets the way we like our fries: hot, crispy, and better than anyone expects from a fast food restaurant.
Met deze unieke en authentieke stem heeft Wendy’s ontzettend veel succes op social media.
Ideeën om dit toe te passen:
- Omschrijf hoe je wilt overkomen en wat je wilt uitstralen
- Vraag jezelf af hoe je posts van vorig jaar daar bij pasten
2. Stel je doelgroep voorop
We gaan er even vanuit dat je in jouw social media strategie al uitgebreid hebt onderzocht wie je ideale doelgroep is en op welke kanalen die zich bevindt. Vervolgens is het van belang dat je die doelgroep ook in het ontwikkelen van je social media content ideeën niet uit het oog verliest.
Daarmee bedoelen we te zeggen dat – hoe verleidelijk het ook is om vooral te posten hoe geweldig je product is – de beste social media content jouw doelgroep verder helpt met problemen waar ze tegenaan lopen. Met welke vragen worstelen ze? Hoe kun je ze verder helpen in hun klantreis?
Idee om dit toe te passen. Wees ook niet bang om je doelgroep letterlijk centraal te stellen door gebruikers of geïnteresseerden aan het woord te laten. Laat hen vertellen wat jouw product of dienst voor ze betekent heeft en hoe het hen heeft geholpen een beter leven te realiseren.
3. Regelmaat
De beste combinatie voor je social media content is een goed idee van wat werkt en vervolgens regelmatig posten. Door vaak genoeg nieuwe content te posten, laat je namelijk zien dat het de moeite waard is om jou te volgen. Bovendien zorg je ervoor dat de mensen die je zijn gaan volgen vanwege een bepaalde contentvorm weten wanneer ze een nieuw stuk content kunnen verwachten.
Je bouwt daarmee aan een verzameling fans, die misschien zelfs wel uitkijken naar jouw nieuwe content. Een goed voorbeeld is een website over budgetadvies die elke maandag een artikel publiceert waarin iemand een inkijk geeft in zijn of haar budget. Of een kookwebsite die elke woensdag een nieuw vegetarisch ovengerecht publiceert.
Tip om de content ideeën hiervoor te laten stromen: werk met een content kalender. In zo’n kalender plan je op welke momenten je een bepaald soort content wilt posten. Zoals dus elke maandag dat kijkje in iemands persoonlijke budget, of elke vrijdag een video van de werkvloer. Vervolgens zet je vaste momenten in je agenda waarop je controleert of de content die voor de komende periode op de kalender staat al klaar is, of dat je daar nog iets voor moet maken.