Waarom dat zo is en hoe je hier zelf van kunt profiteren door te adverteren op Pinterest lees je hieronder.
In dit artikel gaan we in op:
Adverteren op Pinterest is in feite niet anders dan adverteren op andere social media. Je betaalt dus om met je post – in dit geval een pin – een groter publiek te bereiken. Daarbij kies je zelf aan welke doelgroep je jouw advertenties wilt vertonen en wat voor budget je wilt inzetten om de aandacht van Pinterest gebruikers te trekken.
Met betaalde pins bereik je sneller een groot publiek dan met organische Pinterest .Ook in het belangrijkste voordeel van advertenties verschilt Pinterest dus niet van andere social media kanalen. Dankzij betaalde advertenties hoef je niet eerst een grote doelgroep op te bouwen, maar kun je op korte termijn extra bezoekers, leads en klanten voor jezelf realiseren.
Daarnaast heeft adverteren op Pinterest ook een aantal meer specifieke voordelen, zoals:
Genoeg reden dus om eerder vandaag dan gisteren te starten met adverteren op Pinterest. Wat moet je daarvoor weten?
Allereerst is het belangrijk om te weten welke type advertenties je kunt gebruiken in een campagne op Pinterest.
Gesponsorde pins zijn de eenvoudigste – maar daardoor niet minder doeltreffende – manier om op Pinterest te adverteren. Dit is vergelijkbaar met een gesponsorde post op Facebook of Instagram: je betaalt om een pin aan een groter publiek te laten zien. Die betaalde pin is te herkennen aan een “gepromoot” label, maar gaat verder volledig op in het overzicht van de gebruiker. Bij bepaalde zoekwoorden wordt de pin getoond en wanneer iemand besluit deze post te “herpinnen” (delen), verdwijnt het label en gedraagt de pin zich als een gewone organische post.
Try on ads zijn een speciaal type pin advertenties waarmee je gebruikers je producten kunt laten “passen” met behulp van augmented reality. Door de Pinterest Lens stappen je gebruikers als het ware een virtuele paskamer voor je product in.
Video advertenties zijn vergelijkbaar met gesponsorde pins, maar vertonen video in plaats van een stilstaand beeld.
Carrousels laten je tot vijf verschillende foto’s in één pin uploaden, waar gebruikers doorheen kunnen swipen. Zo vertel je een completer beeld met één pin.
Shopping pins geven je de mogelijkheid om bezoekers direct vanaf je pin door te sturen naar een link waar ze je product kunnen kopen.
Bij het opstellen van je campagnes op Pinterest heb je de keuze uit vijf verschillende doelstellingen die je met je advertenties wilt bereiken.
Brand awareness (merkherkenning) is erop gericht om je naam (van je product of je merknaam) door zoveel mogelijk mensen gezien te krijgen. Het gaat hier dus om weergaven en zo veel mogelijk bekendheid opbouwen.
Video views (videoweergaven) heeft als doel om zo veel mogelijk bekeken video’s te realiseren. Meer nog dan om het aantal weergaven, gaat het hier dus om het aantal bekeken video’s, wat wordt gezien als een betere commitment dan alleen een stilstaande pin te hebben gezien.
Consideration (overweging) richt zich op het optimaliseren van het aantal kliks op je pins. De gedachte daarachter is dat dit mensen zijn die daadwerkelijk geïnteresseerd raken in wat je in de pin laat zien en daardoor een stap verder gaan in de customer journey: ze beginnen je product te overwegen.
Conversion (conversies) focussen de campagnes op het krijgen van resultaten, of dat nu verkopen zijn of inschrijvingen voor een evenement of leadlijst.
Catalog sales (catalogus verkopen) tenslotte zijn specifiek bedoeld voor e-commerce bedrijven en richten zich volledig op één bepaald type conversie: een webshop verkoop. Dit is dus de perfecte manier om je producten rechtstreeks op de Pinterest feed van je doelgroep te adverteren.
Nu je een beeld hebt van wat je met dit kanaal kunt bereiken, ben je ongetwijfeld benieuwd naar de kosten van Pinterest adverteren. Net als bij iedere marketingstrategie hangen die kosten af van je budget en welke biedingen je doet.
Die biedingen kun je instellen op twee manieren:
Het is dus niet mogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag naar de kosten van Pinterest adverteren. Wel is het goed om je te beseffen dat, zoals we hebben gezien, het nog altijd een onderbenut kanaal is in vergelijking tot andere platformen. Daardoor is het in veel gevallen een voordeligere optie dan andere social media kanalen om op te adverteren.
Tel daarbij op dat adverteren op Pinterest – zoals je hebt kunnen lezen – een uitstekende manier is om een koopgedreven doelgroep te bereiken en je begrijpt waarom de kosten van Pinterest adverteren het meer dan waard zijn om te starten.
Ja, Pinterest is een zeer goed kanaal om op te adverteren. Het is nog relatief onderbenut, waardoor de concurrentie minder groot is dan op andere platformen. Daarnaast bereik je met advertenties op Pinterest een doelgroep die actief op zoek is naar inspiratie en koopbereid is.
De kosten om een advertentie te plaatsen op Pinterest hangen van veel verschillende factoren af, zoals de doelgroep die je wilt bereiken, het product dat je wilt promoten en de concurrentie waar je mee te maken hebt. In je campagne kun je zelf instellen hoeveel je wilt dat je advertentie kost, in de vorm van een maximum budget.
Op Pinterest krijg je vooral advertenties te zien die nauwelijks verschillen van de gewone pins die je ziet. Ze zijn alleen te herkennen aan advertentielabel in de pin, maar verder gaan ze op een natuurlijke manier op in de gewone feed van de gebruiker.