Wanneer je er voor het eerst mee in aanraking komt, is de kans groot dat je met een groot aantal vragen rondloopt. In dit artikel leggen wij je haarfijn uit:

  • Wat linkbuilding is;
  • Wat backlinks zijn en het belang ervan;
  • en hoe je backlinks naar jouw website krijgt.

Maar laten we bij het begin beginnen, met een definitie van waar we het nu eigenlijk over hebben in dit artikel.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites naar die van jou op een manier die zoveel mogelijk waarde toevoegt aan jouw eigen website. Zo’n backlink kun je zien als een teken van vertrouwen van die andere website in de content die jij aanbiedt.

Door het plaatsen van een backlink naar jouw webpagina, brengt die andere website immers jouw content onder de aandacht van haar eigen bezoekers.

Waarom dat van belang is voor je SEO bespreken we verderop. Eerst is het belangrijk om duidelijk te krijgen wat een backlink precies inhoudt en welke rol links überhaupt spelen op het internet.

Daarom is dit artikel opgedeeld in twee delen:

  • In het eerste deel lees je alles wat je moet weten en begrijpen over wat links zijn, welke verschillende soorten er zijn en waarom ze zo belangrijk zijn binnen zoekmachine optimalisatie.
  • In het tweede deel lees je meer over de praktische kant van linkbuilding. Hoe zorg je ervoor dat je links naar jouw website krijgt en hoe haal je zoveel mogelijk waarde uit de backlinks die je verzamelt?

Deel 1: Het belang van links

Het zal je niet verbazen dat alles in dit artikel draait om links. Maar wat zijn links nu eigenlijk precies? En waarom zijn ze zo belangrijk binnen linkbuilding en SEO? In dit eerste deel bekijken we stap voor stap wat we nu precies bedoelen wanneer we het over links hebben en waarom ze zo’n centrale rol op het internet vervullen.

Wat is een backlink?

Met een backlink bedoelen we een link naar jouw website, geplaatst op een andere website. Gebruikers van die andere website kunnen via de backlink dus jouw website bezoeken.

Daarmee zorgen deze links ervoor dat internetgebruikers eenvoudig kunnen navigeren tussen verschillende websites. Ze worden bijvoorbeeld toegevoegd in een artikel, om lezers te laten weten waar zij extra informatie rondom een onderwerp kunnen vinden of wat de bron is van een bepaald stuk.

Voordat we verder de diepte in gaan met deze backlinks, is het goed om een onderscheid te maken tussen backlinks en een ander type links dat belangrijk is binnen linkbuilding.

Interne en externe links

Binnen linkbuilding onderscheiden we twee verschillende typen links:

  1. Interne links zijn links binnen je eigen website. Ze verwijzen dus van de ene webpagina op je website naar een andere. Zo kun je lezers van een artikel op je blog verwijzen naar een ander artikel, of naar een product in je webshop.
  2. Externe links, of backlinks, zijn links die vanaf een andere website verwijzen naar een pagina op jouw site. Het totaal van deze backlinks naar jouw website noemen we ook wel het backlinkprofiel.

Beide typen links zijn van belang binnen zoekmachine optimalisatie. Zowel interne als externe linkbuilding komen dan ook uitgebreid aan de orde.

Wie het heeft over linkbuilding, heeft het vaak over het verkrijgen van backlinks naar de eigen website. Hoe je backlinks krijgt is dan ook de essentie van een linkbuilding strategie. Daarom staan we nu eerst uitgebreid stil bij het belang en de waarde van die backlinks. Je ontdekt waarom het verzamelen van backlinks zo belangrijk is voor goede posities binnen zoekresultaten.

Toch mag het belang van interne links ook zeker niet onderschat worden. Nadat we het belang van externe links hebben uitgelegd, houden we daarom ook een pleidooi voor het gebruik van interne links.

De anatomie van een link

Vrijwel iedereen weet wat een link is: wanneer je een tekst op het internet leest is het dat stukje tekst of die afbeelding waar je op kunt klikken waardoor je naar een andere locatie op het internet wordt doorgestuurd.

Behalve dat het natuurlijk niet die tekst of de afbeelding is die je doorstuurt. De eigenlijk link is een klein stukje code dat aan die tekst of afbeelding wordt geplakt. Dat stukje code vertelt vervolgens aan de webbrowser wat er moet gebeuren wanneer iemand op die link klikt.

Die code bestaat uit een aantal vaste onderdelen:

  • Tags maken het begin en einde van de link duidelijk. <a aan het begin en </a> om de code van de link af te sluiten.
  • Een url voorafgegaan door href= maakt duidelijk waar de link naartoe moet verwijzen. De url wordt tussen dubbele aanhalingstekens geplaatst: href=”https://doublesmart.nl”
  • De zichtbare tekst maakt duidelijk wat een bezoeker te zien krijgt. Dit is dus dat klikbare stukje tekst. We noemen dit ook wel de

Alles bij elkaar ziet dat er dan zo uit.

<a href=”https://doublesmart.nl”>online marketing bureau DoubleSmart</a>

En in een tekst op een webpagina komt dat als volgt terug:

[…] In Gouda is online marketing bureau DoubleSmart dé partner om jouw bedrijf te helpen aan meer bezoekers, leads en omzet. […]

Nu je begrijpt hoe een link is opgebouwd, wordt het tijd om te bespreken waarom deze links nou zo’n centrale rol innemen binnen de zoekmachine optimalisatie.

Het belang van backlinks voor zoekmachines

Behalve voor mensen, zijn backlinks ook voor zoekmachines een manier om het internet te navigeren. In ons artikel over wat een zoekmachine is kun je lezen dat zoekmachines voortdurend het internet crawlen om alle daar aanwezige content in kaart te brengen.

Wanneer een zoekmachine een webpagina crawlt, zal die daarbij ook de in de tekst aanwezige links volgen. Dat is om twee redenen belangrijk:

  1. Backlinks helpen zoekmachines om nieuwe content te ontdekken. Meer links naar jouw website – zeker naar nieuwe content – maakt het dus waarschijnlijker dat je content snel wordt opgenomen in de zoekresultaten.
  2. Een backlink is een teken van kwaliteit. Backlinks helpen zoekmachines beoordelen hoe hoog een pagina zou moeten scoren in de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht. Dat laatste punt is het waard om wat langer bij stil te staan.

In de begindagen van SEO was het voldoende om een pagina die je op een bepaald zoekwoord wilde laten scoren, vol te proppen met dat woord. Dat zorgde voor tekstuele abominaties als:

“Witte tennisschoenen kopen doe je bij de witte tennisschoenen winkel van Nederland, met witte tennisschoenen voor iedereen. Witte tennisschoenen voor mannen, witte tennisschoenen voor vrouwen. Onze witte tennisschoenen zijn er voor elk budget…”

Je snapt het punt.

Tegenwoordig leggen zoekmachines veel meer nadruk op kwaliteit van de zoekresultaten. Dat betekent dat er op meer gelet moet worden dan het gebruik van zoekwoorden om te bepalen welke pagina nu echt het beste aansluit op de zoek behoefte van de gebruiker. Een algoritme als dat van Google gebruikt hiervoor inmiddels honderden verschillende factoren.

Alleen bij Google zelf weten ze hoe dat volledige algoritme er precies uitziet. Maar één ding is wel zeker: backlinks spelen er een belangrijke rol in.

Een backlink is als een “stem” op jouw content

Backlinks helpen zoekmachines om te bepalen hoe waardevol de content is die jij biedt. Wanneer een andere website naar jou linkt, dan is dat namelijk een blijk van vertrouwen in de informatie die jij op je site aanbiedt.

Grofweg kun je zeggen: hoe meer kwalitatief goede websites naar jouw site link, hoe groter de kans dat je zelf goed zult scoren in de zoekresultaten.

Vergelijk het met een verkiezing. Hoe meer stemmen jij verzamelt (hoe meer vertrouwen er dus door de kiezers aan jou wordt toegekend) hoe groter de kans dat jij je concurrenten verslaat en als hoogste eindigt in de verkiezingsuitslag.

Eerder kwam al de term backlinkprofiel voorbij.

Het backlinkprofiel is de totale verzameling van backlinks naar jouw website. Trekken we de vergelijking met een verkiezing door, dan is het dus de complete stapel van stembiljetten waarop het bolletje voor jouw website is ingekleurd.

Binnen linkbuilding draait alles dan ook rondom die backlinkprofiel. Het is de kunst om jouw backlinkprofiel sterker en waardevoller te maken dan dat van je concurrenten. Alleen op die manier kun je die concurrentie verslaan binnen de verkiezing om de hoogste noteringen in zoekresultaten te bemachtigen.

Dit maakt een backlink waardevol

De vergelijking van linkbuilding met een verkiezing is overigens niet waterdicht. Binnen een politieke verkiezing is immers iedere stem even waardevol. (Tenminste, wanneer we complottheorieën even buiten beschouwing laten.)

Voor een sterk backlinkprofiel is echter niet elke backlink even waardevol. Er zijn twee belangrijke factoren die de waarde beïnvloeden die een link aan jouw profiel toevoegt.

Allereerst is er de kwaliteit en autoriteit van de verwijzende website. Hoe hoger de kwaliteit van de website die een link plaatst naar jouw site, hoe beter deze link zal bijdragen aan het versterken van je positie in de zoekresultaten.

Zo is een backlink van de website van de NOS bijvoorbeeld waardevoller dan een link van de site van de lokale voetbalvereniging.

Tools als Ahrefs geven je een indicatie van die kwaliteit door een score toe te kennen aan een website. In het geval van Ahrefs is dat de “DR”, oftewel de “Domain Rating”. Dit is een cijfer tussen de 0 en 100. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de kwaliteit van dat domein en dus hoe waardevoller een backlink van die website.

Hier dient overigens wel bij te worden opgemerkt dat ook relevantie binnen jouw markt van belang is. Die link van de lokale voetbalvereniging voegt misschien niet zoveel toe als jouw website gaat over internationaal transport. Maar als jij de site van een fysiotherapie in hetzelfde dorp probeert te promoten, is die lokale voetballink een stuk waardevoller.

Ook de ankertekst is van belang. Van het stuk over de anatomie van een link weet je misschien nog dat we met de ankertekst het stukje tekst bedoelen waar de link “onder” is geplaatst: de tekst waar een gebruiker op klikt om te worden doorgestuurd naar jouw website dus.

Idealiter is de ankertekst het zoekwoord waarop je wilt ranken met de pagina waar de link naar verwijst.

Nog heel vaak zie je een ankertekst als “klik hier”. Veel beter is het dus wanneer de link een voor jouw site waardevolle zoekterm bevat. Zoals “online marketing in Gouda”.

Natuurlijk heb je er niet altijd controle over welke website naar die van jou verwijst en op welke manier dat gebeurt. Maar linkbuilding draait er nu juist om hier zoveel mogelijk invloed op uit te oefenen. We zijn bijna aangekomen bij het gedeelte waarin we hier dieper op ingaan. Eerst moeten we echter nog kort stilstaan bij interne links.

Het belang van interne links

Linkbuilding wordt vaak gebruikt als synoniem voor het verkrijgen van (externe) backlinks, maar ook interne links zijn een essentieel onderdeel van jouw linkbuilding strategie.

Interne links zijn links die een gebruiker helpen te navigeren binnen dezelfde website. Van de ene pagina naar een andere pagina op dezelfde site dus. Zo’n link verwijst bijvoorbeeld naar een pagina met meer informatie (zo kunnen we hier bijvoorbeeld verwijzen naar meer informatie over wat een zoekmachine is ), of naar een product dat relevant is voor de lezer.

Met interne links bouw je aan een logische websitestructuur . Dat heeft verschillende belangrijke voordelen:

  • Een goede structuur helpt je bezoekers om eenvoudig te vinden wat ze zoeken en laat hen langer op je website blijven. Dat verbetert de gebruikerservaring en de gemiddelde tijd die mensen op je website besteden, beiden belangrijke kwaliteitsfactoren voor een gezonde website.
  • Daarnaast helpt een goede structuur ook zoekmachines om je website beter te begrijpen. Weet je nog wat we eerder schreven over hoe backlinks de crawlende zoekmachine helpen om je pagina’s sneller te indexeren? Een goede interne linkstructuur draagt daar ook aan bij. Bovendien laat het aan de zoekmachine zien welke pagina’s bij elkaar horen en ook dat versterkt de begrijpelijkheid, wat weer resulteert in betere posities in de zoekresultaten.
  • Met interne links verdeel je binnenkomende linkwaarde op een goede manier over je website.

Dat laatste punt heeft waarschijnlijk wat meer uitleg nodig. We zagen al dat een backlink naar jouw website een signaal is van de kwaliteit van jouw content. Meer specifiek gezegd: het geeft aan dat de pagina waarnaar gelinkt wordt goede informatie bevat.

De binnenkomende linkwaarde noemen we ook wel link juice. En die link juice wil je op een gezonde manier over je website laten uitvloeien, zodat niet alleen de pagina waarnaar wordt gelinkt ervan profiteert.

Een interne link naar een andere pagina zorgt ervoor dat ook die pagina een beetje mee profiteert van de binnenkomende link juice. Wanneer de bot van een zoekmachine de backlink crawlt, komt die bot immers ook weer de interne link naar een andere pagina tegen.

Vergelijk het met een piramide van champagneglazen, waarbij het vullen van het bovenste glas ook doorstroomt naar de glazen eronder. Op die manier hoef je maar één glas (pagina) vol te schenken met champagne (bubbelende, kwalitatieve backlinks) om ook de glazen (pagina’s) daaronder te versterken. Dat is pas echt een duurzame, efficiënte linkbuilding strategie.

Deel 2: Hoe werkt linkbuilding?

Nu we het belang van backlinks hebben besproken, is het tijd voor de praktijk. Hoe werkt linkbuilding en hoe krijg je backlinks die jouw posities in zoekmachines een boost kunnen geven?

Dat is waar we in dit tweede deel dieper op inzoomen. Dus ben je klaar om te ontdekken hoe je jouw backlinkprofiel met de juiste strategie een boost kunt geven? Daar gaan we!

De basis van een goede en duurzame linkbuilding strategie

Je hebt al kunnen lezen hoe backlinks zoekmachines en gebruikers helpen het internet te navigeren. Ook hebben we besproken hoe interne links hetzelfde doen, maar dan binnen je eigen website.

Daarna beschreven we dat een goede interne linkstructuur ervoor zorgt dat de backlinks die je weet te bouwen hun waarde zo goed mogelijk verdelen over je website. De basis van iedere goede linkbuilding strategie is dan ook een gedegen websitestructuur.

Daarnaast is het belangrijk dat de andere belangrijke SEO-onderdelen van je website – de techniek en de content op je pagina’s – in orde is. Anders ga je links bouwen naar een matige website, en dat is zonde. Daarnaast is het veel moeilijker om links te krijgen naar een trage website met middelmatige content, dan wanneer alles aan jouw site tot in de puntjes klopt.

De basis van een goede linkbuilding strategie is dan ook ervoor zorgen dat de basis van je website klopt. Is dat in orde? Dan is het tijd om backlinks te gaan verzamelen.

Dus hoe krijg je die backlinks?

Backlinks krijgen is de volgende en doorlopende stap achter het actief inzetten van een linkbuilding strategie. Voor de meeste mensen is het tegelijkertijd het meest uitdagende onderdeel van de SEO strategie.

Het is namelijk het gedeelte dat je niet volledig in eigen beheer hebt. Over de techniek van je website en de content op je pagina’s heb jij de volledige controle, maar voor het verkrijgen van backlinks ben je nu eenmaal afhankelijk van de eigenaren van andere websites, die de links moeten plaatsen.

Grofweg onderscheiden we twee manieren om linkbuilding aan te vliegen.

Black hat linkbuilding

Black hat linkbuilding strategieën zijn manieren om aan backlinks te komen die algoritmes van zoekmachines voor de gek houden. Het zijn tactieken waarmee je in feite niet echt waarde toevoegt aan het internet.

Deze tactieken werkten in het verleden erg goed om de positie van een website in zoekresultaten te verbeteren, maar worden tegenwoordig steeds vaker afgestraft door zoekmachines. Dat betekent dat ze niet alleen meestal geen waarde meer toevoegen aan je backlinkprofiel, maar dat dit soort praktijken je SEO zelfs kunnen schaden doordat ze je een straf opleveren wanneer Google (of een andere zoekmachine) ontdekt dat je er gebruik van maakte: dit levert juist een daling in de zoekresultaten op.

Tactieken die vallen onder black hat linkbuilding zijn bijvoorbeeld:

  • Backlinks kopen. Vroeger werkte het prima om backlinks in grote aantallen op te kopen. Je had dan in één klap tientallen, honderden of zelfs duizenden links naar je website, veelal afkomstig van startpagina’s en louche websites uit Azië. De kwaliteit van die links was natuurlijk erg laag. Tegenwoordig kan het nog steeds goed werken om backlinks in te kopen bij kwalitatief hoogstaande websites, maar voorzichtigheid is geboden.
  • Private Blog Netwerken. Dit is de benadering waarbij één webbeheerder een groot aantal losse websites en blogs opzet, met als hoofddoel deze sites naar elkaar te laten linken om zo de autoriteit van de domeinen kunstmatig te verhogen. Hier prikken zoekmachines tegenwoordig erg makkelijk doorheen.

Het ruilen van backlinks valt een beetje in een grijs gebied. Dit is het “You scratch my back and I scratch yours” principe. Twee websites – idealiter in een vergelijkbare branche – spreken af om naar elkaar te linken om zo beiden een sterker backlinkprofiel te krijgen. Een klassieke manier om dit te doen, is via zogenaamde partner pagina’s. Dat is een pagina met een lange lijst aan links naar “andere interessante sites”. Omdat vanaf één zo’n pagina ontzettend veel links naar andere sites uitgaan, is de waarde van een link hier vrij laag.

Wanneer je kiest voor een linkruil met een andere website, is het dan ook aan te raden om dat op een kwalitatieve manier te doen. Meer daarover verderop in dit stuk.

White hat linkbuilding

Je raadt het waarschijnlijk al: waar black hat linkbuilding de “zwarte markt” van linkbuilding is, wordt white hat gezien als de legale en duurzame aanpak.

Bij deze manier van linkbuilding staat kwaliteit centraal, waar black hat vaak kiest voor de gemakkelijkste weg en probeert bochten af te snijden. Met white hat linkbuilding sluit je dan ook (veel) beter aan op de missie van Google en andere zoekmachines, door het internet kwalitatiever en beter navigeerbaar te maken.

Dat betekent dat je beter bent voorbereid op wijzigingen in algoritmes, waar bij black hat SEO het risico met zich meebrengt dat een tactiek doorzien wordt en je dus keldert in de zoekresultaten.

De white hat aanpak vraagt vaak meer werk en geduld. Juist daarom zwichten vaak toch nog mensen voor het “afsnij weggetje” dat black hat strategieën bieden. Toch ben je met white hat manieren om aan links te komen op de lange termijn vaak beter af. We zetten een aantal strategieën voor je op een rij.

1. Schrijf content die links waard is

De belangrijkste tip om op een goede manier aan links te komen is door er simpelweg voor te zorgen dat je de best mogelijke content op jouw onderwerp biedt. Dat soort content zorgt er namelijk voor dat andere websites als vanzelf naar jou gaan verwijzen.

Een goed voorbeeld is de SEO Hub waarin je nu dit artikel zit te lezen. We hebben veel tijd en zorg gestoken in de informatie die hierin staat, met als gevolg dat veel websites naar onze artikelen verwijzen als verdieping bij een bepaald onderwerp.

Content die het goed doet als link waardige content, is bijvoorbeeld ook content waarin je de resultaten van een onderzoek presenteer. Zeker wanneer je dat onderzoek zelf hebt uitgevoerd en interessante statistieken kunt delen over het onderwerp waar je over schrijft.

2. Analyseer backlinkprofielen van concurrenten

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Met een tool als Ahrefs kun je “spieken” in het backlinkprofiel van je concurrenten, om te ontdekken welke websites naar hun content verwijzen.

Als jij vervolgens een nóg beter stuk content rondom dit onderwerp hebt geschreven, kun je die websites benaderen om te vragen of ze ook naar jouw informatie willen verwijzen. Ook geeft het je een beeld waar jouw concurrenten hun backlinks vandaan halen en waar voor jou dus misschien ook wel kansen liggen.

3. Geef je product of dienst weg in ruil voor een review

Elke branche heeft wel actieve influencers of bloggers die schrijven of producten of diensten zoals jij aanbiedt. Een laagdrempelige manier om aan backlinks te komen, is door deze mensen te benaderen en ze vragen om jouw aanbod te recenseren.

Het kost je een gratis versie van je product of dienst, maar als je in ruil daarvoor een gepubliceerde recensie met link naar jouw site terug krijgt is dat de investering zeker waard.

4. Ga content samenwerkingen aan

Hierboven beloofden we nog terug te komen op het ruilen van links met andere websites. Een effectieve linkbuilding strategie is namelijk om gastartikelen te schrijven voor andere websites in jouw branche.

Idealiter zoek je hiervoor websites met een vergelijkbaar onderwerp als die van jou, maar zonder dat jullie directe concurrenten van elkaar zijn. Denk nog eens terug aan die lokale voetbalclub en de fysiotherapie praktijk. De fysiotherapeut kan voor die voetbalclub een artikel schrijven met de beste tips om voor een wedstrijd je spieren los te maken.

In dat artikel voeg je dan een alinea toe waarin de schrijver wordt voorgesteld als “de bekendste fysiotherapeut in [dorpsnaam]” Zo heb je een mooie backlink met de perfecte ankertekst te pakken.

Linkbuilding uitbesteden

Een goede linkbuilding strategie voeren kost tijd. Als ondernemer heb je die tijd misschien helemaal niet. In dat geval kan je linkbuilding uitbesteden voor jou de juiste aanpak zijn.

Met de juiste partij profiteer je bovendien van de reeds opgedane ervaring met het in elkaar timmeren van een ijzersterk backlinkprofiel. Waarom zou je immers het wiel opnieuw uitvinden wanneer je ook kunt kiezen voor ervaren linkbuilders?

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO experts met alle liefde delen met de wereld!

 

Weer weten over linkbuilding?

Veelgestelde vragen over linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van backlinks van andere websites naar jouw eigen website. Een backlink is een link die op een andere website is geplaatst en naar jouw website leidt. Dit wordt gedaan op een manier die waarde toevoegt aan jouw website. Backlinks worden gezien als een teken van vertrouwen van andere websites in de content die jij aanbiedt.

Linkbuilding is van groot belang voor SEO omdat het invloed heeft op de zichtbaarheid en positie van je website in zoekmachines. Zoekmachines, zoals Google, gebruiken backlinks als een manier om de waarde en relevantie van een website te beoordelen. Backlinks fungeren als stemmen van andere websites die aangeven dat jouw content waardevol en betrouwbaar is. Een goed backlinkprofiel met kwalitatieve en relevante links kan bijdragen aan hogere zoekmachine rankings en meer organisch verkeer naar je website.

Er zijn twee belangrijke soorten links: interne links en externe links (of backlinks).

  • Interne links: Dit zijn links binnen je eigen website die van de ene webpagina naar een andere verwijzen. Interne links helpen gebruikers navigeren tussen verschillende pagina’s op je website en dragen bij aan een logische websitestructuur. Ze helpen ook zoekmachines begrijpen welke pagina’s bij elkaar horen en kunnen de linkwaarde binnen je website verdelen.
  • Externe links (backlinks): Dit zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Backlinks zijn cruciaal voor SEO omdat ze zoekmachines helpen beoordelen hoe waardevol en betrouwbaar je content is. Kwalitatieve backlinks van gerenommeerde en relevante websites worden gezien als een positief signaal en kunnen je positie in zoekresultaten verbeteren.

Beide soorten links spelen een rol in het versterken van je website’s autoriteit en relevantie in de ogen van zoekmachines, wat uiteindelijk kan leiden tot betere zoekmachine rankings en meer organisch verkeer.

Wat is linkbuilding en hoe werkt het? Wat is linkbuilding en hoe werkt het?