Daarom leggen we je graag uit wat een URL SEO vriendelijk maakt. Ontdek hoe je ook uit het adres van je pagina de maximale potentie haalt.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat een URL SEO vriendelijk maakt
  • Hoe een juiste URL bijdraagt aan je SEO-inspanningen
  • Best practices voor de URL

Hoe ziet een SEO vriendelijke URL eruit?

Is een SEO vriendelijke URL is kort en to the point. Hij is zo vormgegeven dat hij de doelen van gebruikers en zoekers vervult. Een geoptimaliseerde URL bevat meestal weinig woorden, maar bestaat vooral uit een aantal kernwoorden die weergeven waar de pagina over gaat.

Hoe belangrijk is de juiste opbouw van een URL voor SEO?

De URL is weliswaar niet meer zo’n belangrijke ranking factor als vroeger, maar dat heeft er vooral mee te maken dat zoekmachines nu naar veel meer verschillende factoren kijken. Samen met de title tag, ankerteksten van inkomende links en de content zelf, worden URL’s door zoekmachines nog altijd gebruikt om te bepalen waar je pagina over gaat.

Sterker nog: Google weidt op de eigen website een hele sectie aan de optimalisatie van de URL van een pagina.

En als Google iets als best practice ziet, dan kun je er maar beter van uit gaan dat het belangrijk is voor je SEO. Op zijn minst vindt Google het belangrijk en maak je Google dus blij door er aandacht aan te besteden. En een blije Google, betekent grotere kans op goede resultaten.

SEO vriendelijke url's - Google

URL voor SEO begrijpen

Een URL bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst natuURLijk de domeinnaam, protocol en TLD (.nl of .com etc.) en eventueel een subdomein. Dan komt er eventueel een pillar page  (waar de betreffende pagina een subpagina van is) of bijvoorbeeld een blog categorie. Die ordening draagt bij aan SEO doordat het via content clusters aan zoekmachines duidelijk maakt welke pagina’s bij elkaar horen.

In de tips voor een SEO vriendelijke URL hieronder focussen we op het laatste stukje, de zogenaamde slug. Dat is namelijk het gedeelte van een URL dat je elke keer moet kiezen wanneer je een nieuwe pagina of post publiceert.

Best practices voor SEO vriendelijke URL’s

In de basis komt het erop neer dat je de inhoud van je pagina in een paar woorden beschrijft, en de spaties vervangt door verbindingsstreepjes. De slug voor deze pagina “die gaat over SEO vriendelijke URL’s” wordt dan dus /seo-vriendelijke-urls/

Omdat je natuurlijk liever niets aan het toeval overlaat wanneer het om je SEO strategie gaat, zijn hier enkele praktische tips om je te helpen SEO vriendelijke URL’s te schrijven.

1. Gebruik (de juiste) keywords

Je URL moet in ieder geval de belangrijkste zoekterm bevatten waarop je wilt ranken met de betreffende pagina.

Door je zoekterm in de URL op te nemen, vertel je Google namelijk dat de pagina over dat zoekwoord gaat. Het is logisch dat het belangrijkste onderwerp van je pagina in de URL terugkomt.

Dat geldt overigens niet alleen voor zoekmachines. Google zelf geeft aan dat URL’s met woorden die relevant zijn voor het onderwerp en de structuur van je pagina’s vriendelijker zijn voor gebruikers die over je site navigeren. En wat vriendelijk is voor je gebruikers, maakt ook dat een url SEO vriendelijk is.

2. Gebruik verbindingsstreepjes om woorden te scheiden

Spaties zijn niet mogelijk in een URL. In plaats daarvan is het best practice om verschillende woorden in je URL te scheiden met een liggend verbindingsstreepje. Dus /seo-vriendelijke-urls/.

3. Houd het kort

Korte URL’s zijn eenvoudig te begrijpen voor zowel zoekmachines als je gebruikers. En we zagen al dat Google er waarde aan hecht dat een URL vriendelijk is voor de gebruiker.

Dat betekent dat je het beste zoveel mogelijk “zooi” uit je URL kunt weren. Toch zie je nog al te vaak een URL als deze, vol met onnodige zaken die geen enkele informatie bevatten.

Er staan dan bijvoorbeeld dingen als “redirect”, “default” en andere vervuiling in de URL. Vaak komt dat door automatisch gegenereerde toevoegingen, maar het zorgt wel voor een onnodige rommelige URL. En dat is niet SEO vriendelijk.

De kracht van korte URL’s liegt er niet om, zo bleek uit een onderzoek van Backlinko. Daarin werd een rechtstreeks effect gevonden tussen de positie van een pagina in de zoekresultaten en de gemiddelde lengte van de URL.

4. Maak het klikbaar

De URL komt terug op de SERP: samen met de meta omschrijving en de titel is het waar je kunt beïnvloeden hoe jouw pagina er uit komt te zien tussen de andere zoekresultaten.

Ook daarom is het belangrijk om je URL kort en informatief te houden en je zoekterm uit te lichten, zodat potentiële bezoekers snel kunnen zien wat ze kunnen verwachten.

Voorbeeld van hoe Google een SERP behandeld

De link vertelt aan de zoeker waar hij naartoe gaat door erop te klikken, dus het is belangrijk om daarmee vertrouwen uit te stralen dat de bestemming de juiste is. Dat maakt de kans dat mensen erop klikken een stuk groter dan bij een url die alleen een reeks cijfers bevat, gebaseerd op het nummer van de betreffende post.

Datzelfde geldt voor wanneer de URL gedeeld wordt op social media. Ook daarbij wordt de URL meestal zichtbaar in de post en is het dus belangrijk dat die verleidt om op te klikken.

5. Vermijd data

Waar het goed kan werken om een datum te verwerken in je meta omschrijving of titel, is dat in het geval van de URL een minder goed idee. Toch is het lange tijd een veel voorkomende basis opzet geweest om de datum waarop een pagina werd gepubliceerd in de URL te verwerken.

Allereerst maakt het de URL onnodig lang.

Daarnaast wordt het moeilijker om de pagina te updaten. Waar je de titel en meta omschrijving gemakkelijk kunt aanpassen, zou dat in het geval van de URL betekenen dat je bij iedere update ook een redirect vanaf de oude URL moet verwerken.

Veelgestelde vragen over SEO vriendelijke URL’s

Hoe belangrijk is een URL voor SEO?

De URL is voor SEO nog altijd belangrijk. Allereerst vertellen de woorden in de URL aan zoekmachines wat het onderwerp van de pagina is. Daarnaast helpt het ook gebruikers om te bepalen of een resultaat op de SERP het klikken waard is.

Een SEO vriendelijke URL is kort en overzichtelijk, zonder onnodige codes, getallen of andere vervuiling. Daarnaast is een SEO vriendelijke URL opgebouwd uit de belangrijkste zoektermen voor die pagina en zijn de woorden gekoppeld door verbindingsstreepjes.

Een URL kan in theorie zo lang zijn als de website beheerder maar wil, maar voor SEO kan hij beter zo kort mogelijk gehouden worden. Uit onderzoek blijkt dat de nummer één posities in de zoekresultaten van Google een URL van de gemiddeld rond de 50 karakters hebben.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

SEO vriendelijke URL SEO vriendelijke URL