Inhoudsopgave
- Wat bedoelen we met zoekwoorden toevoegen?
- Hoe werkt het toevoegen van zoekwoorden?
- 1. Kies de campagne
- 2. Advertentiegroep selecteren
- 3. Zoekwoorden
- 4. Zoekwoorden invoeren en toevoegen
- Tools die je helpen om zoekwoorden te vinden
- 1. Zoekwoordplanner van Google
- 2. Ahrefs
- 3. Answer the Public
- Meer weten over SEA?
Deel dit artikel
Zoekwoorden toevoegen aan je Google Ads campagnes is een essentiële stap om je advertenties onder de aandacht te brengen. Hiermee zorg je er immers voor dat jouw advertenties aan de je juiste zoekers worden vertoond. Het is dan ook belangrijk dat je weet welke zoekwoorden je toevoegt en hoe je dit aanpakt.
Wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt met adverteren via Google Ads, kan dit allemaal wat overweldigend voelen. Juist omdat de zoekwoorden die je toevoegt aan je campagnes zoveel invloed hebben op je prestaties in Google Ads. Daarom gaan we je hieronder uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
Wat bedoelen we met zoekwoorden toevoegen?
Wanneer we het hebben over het toevoegen van zoekwoorden in Google Ads, dan bedoelen we daarmee het toevoegen van zoekwoorden aan je campagnes waarmee die campagne getriggerd wordt. Een campagne in Google Ads is immers bedoeld om mensen te bereiken terwijl ze actief op zoek zijn naar de producten of diensten die jij te bieden hebt.
Een campagne opzetten gaat daarom altijd gepaard met het kiezen en toevoegen van de zoekwoorden die deze campagne activeren. Wanneer iemand vervolgens de toegevoegde zoekwoorden gebruikt in Google, wordt jouw campagne hieraan gematcht en mag je dus deelnemen aan de veiling van de resultaten plekken. Samen met de andere campagnes die dit zoekwoord hebben toegevoegd.
Wil je weten hoe dat eruit ziet en hoe die veiling werkt? Dat kun je lezen in ons artikel over de werking van Google Ads. Daar lees je meer over waarom het toevoegen van zoekwoorden zo belangrijk is en wat er vervolgens mee gebeurt. Hieronder gaan we verder in op de praktische kant. Want hoe werkt het toevoegen nu eigenlijk?
Hoe werkt het toevoegen van zoekwoorden in Google Ads?
We gaan nu eerst in op de praktische kant van het toevoegen van je zoekwoorden. Daarbij gaan we er dus van uit dat je al weet welke zoekwoorden je aan de campagnes wilt toevoegen. Verderop in het artikel geven we nog een aantal tips voor tools die je kunnen helpen om zoekwoorden te kiezen. Dat kan je helpen bij het uitvoeren van een goed zoekwoorden onderzoek waarbij je de juist termen kiest om aan je campagnes toe te voegen.
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kom je vanzelf langs de stap om zoekwoorden toe te voegen. We gaan hier dan dus ook bekijken hoe je zoekwoorden kunt toevoegen aan een bestaande campagne.
1. Kies de campagne
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om de campagne te selecteren waaraan de zoekwoorden moeten worden toegevoegd. Je vindt ze via het hoofdmenu aan de linkerkant van je Google Ads account.
Dit brengt je bij een dashboard overzicht met daarin alle campagnes die in je account actief zijn. Je kunt natuurlijk scrollen naar de campagne die je wilt bewerken, maar je kunt ook de zoekfunctie gebruiken wanneer het er erg veel zijn.
2. Advertentiegroep selecteren
Zoekwoorden voeg je toe aan een advertentiegroep, niet aan een complete campagne. De volgende stap is dus het kiezen van de advertentiegroep binnen de campagne die je wilt bewerken. Na het kiezen van de campagne word je als het goed is automatisch doorgeleid naar het overzicht met advertentiegroepen binnen die campagne, anders kun je ze hier vinden.
Kies vervolgens de groep waar je zoekwoorden aan toe wilt voegen.
3. Zoekwoorden
Vervolgens navigeer je naar zoekwoorden (als dat nog niet automatisch was gebeurd).
Hier zie je een overzicht van de zoekwoorden die al aan je advertentiegroep zijn gekoppeld. Linksboven dit overzicht zie je een blauw-witte plusknop. Die wil je hebben: daarmee kun je namelijk zoekwoorden toevoegen aan deze advertentiegroep.
4. Zoekwoorden invoeren en toevoegen
Wanneer je op de plus knop klikt, opent er een veld waarin je zoekwoorden kunt invoeren.
Dat veld werkt hetzelfde als bij het toevoegen van zoekwoorden terwijl je een nieuwe campagne opzet. Je kunt de gewenste zoekwoorden scheiden door een komma, of elke nieuwe term op een nieuwe regel typen. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om door Google zoekwoord ideeën te laten voorstellen die je zou kunnen toevoegen.
Links onderin het scherm zie je nog dat je het zoekwoord op verschillende manieren kunt toevoegen, om daarmee meer controle te hebben. Je kunt je zoekwoorden namelijk gewoon typen, maar ook tussen “ “ of [ ] om extra details te geven. De opties zijn:
- zoekwoord = breed zoeken
- “zoekwoord” = zoeken op woordgroep
- [zoekwoord] = exact zoeken
Wat houdt dat in?
Verschillende soorten zoekwoorden
Door je zoekwoorden toe te voegen met deze verschillende opmaak-types, kun je aan Google Ads laten weten op welke manier dat specifiek zoekwoord moet worden behandeld. Moeten jouw advertenties bijvoorbeeld alleen worden vertoond wanneer iemand precies het opgegeven zoekwoord gebruikt, of wil je juist ook gezien worden wanneer de zoekopdracht erop lijkt?
Hoe ga je om met die verschillende types? Google geeft zelf dit overzicht:
Wat betekent dat nu concreet?
Breed zoeken is de standaardoptie, maar dat wil niet zeggen dat het de beste keuze is om al je zoekwoorden op die manier toe te voegen. Het zorgt namelijk voor – de naam zegt het al – een ontzettend brede manier van zoeken en associëren. Zoals je kunt zien in het schema, houdt het in dat jouw advertentiegroep met de als (brede) zoekterm grasmaaiservice, ook kan worden getoond aan iemand die zoekt naar “gazon verticuteren prijzen”, omdat de termen aan elkaar gerelateerd zijn.
Woordgroep maakt het al een stuk concreter. Door je “zoekwoord” tussen aanhalingstekens te plaatsen, geef je aan dat je alleen wilt worden vertoond wanneer de zoekopdracht een woord bevat gelijk aan of met dezelfde betekenis als de opgegeven term. In het schema hierboven zie je dat de match al een stuk concreter wordt op de zoekopdracht naar een grasmaaiservice.
Exact zoekwoord tenslotte geeft je de mogelijkheid om – door je [zoekwoord] tussen vierkante haken te plaatsen – aan te geven dat je advertentiegroep alleen geactiveerd moet worden wanneer de zoekopdracht dezelfde betekenis heeft.
Voor een groot bereik van je advertentiegroepen kan het verleidelijk zijn om je zoektermen breed toe te voegen. Het nadeel daarvan is echter dat er een slechte match zal zijn tussen de zoekintentie en jouw advertentie. Dat is nadelig voor de kwaliteitsscore en voor de kans dat iemand op jouw advertentie klikt, maar ook voor de kans dat een klik uiteindelijk een conversie oplevert.
Houd daar dus rekening mee met het toevoegen van je zoekwoorden. Vraag je altijd af of een zoekopdracht die het gekozen zoekwoord in brede vorm activeert, niet beter bediend is wanneer je er een aparte advertentiegroep met woordgroep of exacte matching van maakt.
Tools die je helpen om de juiste zoekwoorden te vinden
Ben je nog op zoek naar nieuwe zoekwoorden om toe te voegen aan je campagnes? Er zijn verschillende tools die je op nieuwe ideeën kunnen brengen. Hieronder een aantal tips om je te inspireren.
1. Zoekwoordplanner van Google
Allereerst is er natuurlijk de Zoekwoordplanner van Google zelf. Deze tool wordt ook veel gebruikt voor SEO zoekwoorden onderzoek, maar is toch in de eerste plaats gericht op Google Ads campagnes.
Deze tool blinkt uit in het geven van grote hoeveelheden zoekwoord inspiratie rondom een centraal onderwerp. Daarnaast krijg je veel waardevolle informatie die je kan helpen om je strategie te bepalen. Je krijgt bijvoorbeeld een idee van het zoekvolume en van de prijzen die komen kijken bij het bieden op die termen.
Het is natuurlijk in het belang van Google dat je zoveel mogelijk termen vindt om op te adverteren. Daarom is het niet verwonderlijk dat deze tool zo goed werkt en je zoveel nieuwe zoekwoord ideeën op kan leveren.
2. Ahrefs
Ook een zware SEO tool als Ahrefs kun je natuurlijk uitstekend inzetten voor het spotten van nieuwe zoekwoorden om toe te voegen. Allereerst is er de “Keywords Explorer”, waarmee je een voor jou interessante term kunt ontleden (je krijgt inzicht in het zoekvolume en in welke concurrenten het hier goed doen op SEO gebied). Daarnaast krijg je ook een grote hoeveelheid verwante termen, waar er vast wel een paar tussen zitten om aan jouw zoekwoord overzicht toe te voegen.
Daarnaast kun je met Ahrefs kijken op welke zoektermen je concurrentie organisch scoort. Waar staan zij hoog en jij niet? Dat zijn mogelijk voor jou interessante termen om te zorgen dat je met een advertentie alsnog zichtbaar wordt. Vaak nog boven de concurrent die daar organisch staat, omdat (een deel van de) ads nu eenmaal bovenaan de pagina verschijnen.
Tot slot zit er ook nog een “paid keywords” optie in Ahrefs, waarmee je ook kunt zien op welke zoekopdrachten advertenties van een domein worden vertoond. Hoewel deze functie niet waterdicht is (zo lijkt het onwaarschijnlijk dat Bol.com op slechts 2600 zoektermen adverteert), maar je kunt hier zeker interessante termen vinden waar je concurrentie wel, en jij nog niet op adverteert.
3. Answer the Public
Een andere geliefde zoekwoorden tool onder SEO-experts. Answer the Public specialiseert zich in het vinden van uitgebreide vragen en vergelijkende zoekopdrachten rondom een bepaalde term. Ideaal voor SEO, omdat het vaak leidt tot longtail zoektermen waar informatieve content goed op aansluit.
Maar het biedt ook kansen voor SEA zoekwoorden. Zo geeft Answer the Public niet alleen een overzicht van vragen rondom de opgegeven zoekterm, maar ook vergelijkingen. En dat zijn vaak mensen die al behoorlijk gevorderd zijn in de customer journey. Neem het onderstaande overzicht voor “Ahrefs”.
Onder het kopje “vragen” vind je verschillende zoekopdrachten die duidelijk aangeven waar mensen naar op zoek zijn binnen een bepaald thema, zoals marketing. Dit biedt waardevolle kansen om doelgerichte campagnes op te zetten, ondersteund door specifieke landingspagina’s. Het gaat niet altijd om een directe vergelijking met een concurrent, zoals bij tools als Ahrefs versus Semrush. Jouw product kan ook worden vergeleken met alternatieve oplossingen, zoals “hoe marketing automation toepassen” of “hoe marketing inrichten.” Deze zoekopdrachten bieden interessante inzichten voor potentiële klanten die actief onderzoek doen naar manieren om marketing aan te pakken.
Verder is het belangrijk om ook naar vragen te kijken. Vragen als “is marketing moeilijk?” of “hoe werkt marketing?” geven inzicht in de behoeften van mensen die in de beginfase van hun zoektocht zitten. Door op zulke zoekopdrachten in te spelen met content die antwoorden biedt, kun je relevante leads aantrekken.