/ leestijd 6 min.

Veilinginzichten gebruiken om te verbeteren. [Praktische tips voor meer impact]

Gerben en Lennert in overleg
  • SEA

Veilinginzichten kunnen online marketeers helpen om hun advertenties en campagnes doorlopend te verbeteren. Ze geven je inzicht in de opbrengsten van je advertentiebudgetten, helpen bijsturen en kunnen dus bijdragen aan een betere en efficiëntere besteding van dat budget.

Dat inzicht staat niet voor niets centraal bij online adverteren. Een van de belangrijkste eigenschappen van online marketing is zonder meer de meetbaarheid van je resultaten. Waar het bij adverteren op radio of televisie altijd gissen blijft naar de precieze opbrengst van je investeringen, is binnen Google Ads veilingen iedere geïnvesteerde euro te koppelen aan een klik.

Google Ads advertentieveiling inzichten kunnen je daarbij van de juiste data en input voorzien. Maar hoe haal je zoveel mogelijk waarde uit deze inzichten? Hieronder vind je tips en tricks waarmee je direct meer uit je veilinginzichten kunt halen.

Wat zijn de Google Ads veilinginzichten?

Veilinginzichten is een rapport binnen Google Ads dat je helpt om je prestaties te beoordelen en vergelijken met je concurrenten. Daarmee geeft het Veilinginzichten rapport je dus waardevolle informatie over hoe jouw campagnes presteren in verhouding tot de andere adverteerders waarmee je concurreert om dezelfde zoekwoorden.

Iedere keer dat iemand een zoekopdracht uitvoert in Google, wordt op basis van een veiling bepaald of jouw advertentie verschijnt en op welke positie dat dan gebeurt. Via veilinginzichten krijg je dus meer duidelijkheid de prestaties van de advertentieveiling ten opzichte van die van je concurrenten.

Hiervoor krijg je verschillende belangrijke datapunten van jou en je concurrentie:

  • Vertoningspercentage. Dit is het aantal vertoning dat je hebt behaald als een percentage van het aantal vertoningen dat je had kunnen halen. Stel dat er 100 keer is gezocht op een zoekterm waar jij op adverteert en je bent 50 keer vertoond, dan heb je dus een vertoningspercentage van 50%.
  • Overlappingspercentage. Dit laat zien hoe vaak de advertentie van een andere adverteerder samen met jouw advertentie werd getoond.
  • Overtreffingspercentage. Met dit percentage zie je letterlijk hoe vaak jouw advertentie die van een concurrent heeft overtroffen, oftewel een hogere positie in de zoekresultaten heeft gehaald. Dit kan ook betekenen dat jouw advertentie wel en die van je concurrent niet werd vertoond.
  • Percentage hogere posities. Hiermee zie je hoe vaak een advertentie van een concurrent op een hogere positie werd vertoond, wanneer beide advertenties tegelijk zichtbaar waren.
  • Percentage bovenaan pagina. Afhankelijk van welke rij je bekijkt kun je hier zien hoe vaak jouw advertentie of die van je concurrent bovenaan de zoekresultaten (dus boven de organische resultaten) werd vertoond.
  • Absoluut percentage bovenaan pagina. Dit is het aantal keer dat je advertentie (of weer die van de concurrent) helemaal bovenaan de pagina – dus op de nummer 1 positie – werd vertoond.

Hiervan geldt voor de laatste drie dat ze alleen betrekking hebben op campagnes in het zoeknetwerk. Het zijn immers cijfers die slaan op de SERP (de pagina met zoekresultaten).

Waar vind je de veilinginzichten?

Veilinginzichten zijn beschikbaar voor campagnes in het zoeknetwerk en Shopping campagnes. Je vindt ze als volgt:

  • Log in op je Google Ads account.
  • Afhankelijk van de informatie die je wilt bekijken, kies je in het menu voor Campagnes, Advertentiegroepen of Zoekwoorden.
  • Selecteer vervolgens een specifieke campagnes of advertentiegroep door ze aan te vinken.
  • Kies vervolgens voor veilinginzichten. Je komt dan in het rapport met veilinginzichten terecht.
  • Eventueel kun je hier nog filteren door een keuze te maken tussen “Campagnes in het zoeknetwerk” en “Shopping- campagnes”.

Praktische tips om de veilinginzichten te gebruiken

Veel online marketeers zijn dol op data. Zoals we al schreven is dat nu net het mooie van online adverteren: de vele inzichten in de prestaties van je inspanningen en campagnes. Hoe meer data hoe beter, zou je dan ook zeggen. Maar, bij veel data bestaat ook het gevaar dat je verdrinkt in al die cijfers en door de bomen het bos niet meer ziet.

Daarom sluiten we deze kennismaking met de Google Ads veilinginzichten af met wat praktische tips en inzichten. Wat kun je nou met deze data?

Met wie concurreer je in de veilingen?

Veilinginzichten laten je zien met wie jij het meeste concurreert om vertoning op de zoekwoorden waar je op biedt. Vraag je eens af of de concurrenten die je daar terugziet overeenkomen met wie jij als je concurrenten ziet. Zit hier verschil tussen? Dan kan dat twee dingen betekenen:

  • Je hebt een nieuwe concurrent gevonden die je nog niet in het vizier had.
  • Je biedt op de verkeerde zoekwoorden, waar jouw concurrentie vandaan blijft.

Hoe verandert de concurrentie?

Adverteren in Google betekent dat je voortdurend moet optimaliseren of bijsturen. Wanneer je een toename ziet in de concurrentie om je belangrijkste zoekwoorden (bijvoorbeeld doordat jouw vertoningspercentage of de percentages bovenaan pagina afnemen) dan kan dit een teken zijn om je budgetten mee te laten groeien om concurrerend te blijven.

Je kunt er ook voor kiezen om een goed presterende advertentiegroep – die nu misschien in de weg wordt gezeten door budgetten en hoge concurrentie op andere advertentiegroepen binnen dezelfde campagne – los te halen en een eigen campagne met een eigen budget te geven. Op die manier heb je meer controle over hoe zwaar je met die goed presterende groep de concurrentie aan wilt gaan.

Leer van goed presterende concurrenten

Door te kijken welke concurrenten het in verhouding tot jou goed doen, kun je ook een beter beeld krijgen in wat je doelgroep nou echt zoekt. Wat valt er op aan de advertenties die stelselmatig boven die van jou worden getoond? Ligt je concurrent misschien een andere USP uit? Of adverteer je nu wellicht op een doelgroep die heel erg aanslaat op aanbiedingen en prijsvoordelen, terwijl jouw product juist focust op kwaliteit?

De krachtigste manier om echt waarde uit de veilinginzichten te halen is hoe dan ook om niet alleen naar de data te kijken, maar je altijd af te vragen wat de logica áchter deze data is. Waarom zie je binnen de veilinginzichten bepaalde scores terug bij jou en bij je concurrenten? Waar zit het verschil in? Door altijd met zo’n kritische blik naar je inzichten te kijken, kun je doorlopend je prestaties in de veilingen optimaliseren.

 

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Remon Anker

SEA-specialist

Deze SEA-topper is van mening dat resultaten altijd beter kunnen en van nieuwe groeikansen opsporen maakt hij dan ook een heuse sport.

Veel gestelde vragen over veilinginzichten

  • Hoe moet ik mijn veilinginzichten interpreteren?

    Bij het interpreteren van je veilinginzichten is het boven alles belangrijk om een kritische blik te houden. Vraag je altijd af waar de verschillen tussen jou en je concurrenten, of verschuivingen in je prestaties, vandaan komen.

  • Hoe werken de veilinginzichten van Google Ads?

    De veilinginzichten vergelijken de prestaties van jouw advertenties met die van je concurrenten. Het kijkt bijvoorbeeld naar hoe vaak jij vertoond werd en hoe vaak dat op goede posities gebeurde, vergeleken met de advertenties van je concurrentie.

  • Waar vind ik veilinginzichten?

    Je vindt de veilinginzichten in je Google Ads account, waar je ze kunt inzien via de rapportages van de verschillende campagnes en advertentiegroepen. Door daar te klikken op veilinginzichten ga je vanzelf naar het juiste rapport.