Wanneer je begint met adverteren via Google is het belangrijk om die werking te begrijpen. Dat helpt je namelijk om de juiste beslissingen te nemen. Begrijpen hoe Google Ads werkt betekent namelijk ook een beter begrip van hoe je jouw budget kunt bepalen. Het helpt je ook om het maximale resultaat uit dat budget te halen, omdat jij snap hoe die veiling in zijn werking gaat.

In dit artikel gaan we in op:

  1. De basis van Google Ads
  2. Hoe de Google Ads veiling werkt
  3. Wat jouw positie in de zoekresultaten bepaalt

Hoe werkt Google Ads (de beknopte versie)

Google Ads werkt op basis van een veilingsysteem: adverteerders kunnen een bod doen om hun advertenties vertoond te krijgen wanneer iemand een bepaalde zoekterm intikt in Google. Dat ziet er in de basis zo uit:

  1. Adverteerders maken advertenties en stellen een bod in op bepaalde zoekwoorden.
  2. Wanneer iemand vervolgens in Google een relevante zoekterm intikt, triggert dat de ingestelde advertenties en gaat de veiling van start.
  3. Alle relevante advertenties (dus die waarvan een bod is gedaan op de betreffende zoekterm) worden toegevoegd aan de veiling. Op basis van een kwaliteitsscore en het bod van de advertenties wordt bepaald welke advertenties worden vertoond en in welke volgorde.
  4. De winnaars van de veiling betalen alleen wanneer hun advertentie wordt aangeklikt door de zoeker die de veiling in gang zette.

Dat gebeurt dus allemaal in de fractie van een seconde tussen het intypen van een zoekopdracht in Google en het verschijnen van de zoekresultaten. Hoe dat technisch allemaal in zijn werk gaat hoef je natuurlijk niet te begrijpen om te kunnen adverteren in Google. Wel is het waardevol om beter te snappen hoe die veiling werkt, dus laten we dat eens wat meer in detail bekijken.

Zo werkt de Google Ads veiling

Begrijpen hoe de Google Ads veiling werkt is belangrijk voor adverteerders, zodat ze begrijpen hoe hun budget wordt ingezet. Ook wanneer je zelf gee campagnes runt, is het echter waardevolle informatie. Het helpt je als consument namelijk te begrijpen waarom je bepaalde advertenties te zien krijgt. Dat maakt je kritischer om niet zomaar op de eerste de beste advertentie te klikken.

Laten we daarom eens stap-voor-stap bekijken wat er gebeurt wanneer een Google Ads veiling in werking treedt.

1. De werking van Google Ads is gebaseerd op biedingen van adverteerders

De kern van het Google Ads veilingsysteem wordt gevormd door de campagnes van adverteerders. Daarin maken ze advertenties om hun producten of diensten te promoten, zoals je dat ook zou doen voor een krant of tijdschrift. Maar, in plaats van advertentiebudget in te zetten om mediaruimte in te kopen, werkt Google Ads met biedingen op relevante zoektermen om die advertenties op te vertonen.

Stel dat je luxe halsbanden voor katten verkoopt. Je kunt een advertentie kopen in de Libelle om die lezersgroep te bereiken. Of je maakt een advertentie in Google Ads en zorgt ervoor dat je vertoond wordt op mensen die via Google op zoek gaan naar wat jij verkoopt.

Dat doe je door een campagne op te zetten met advertenties die de unieke punten van jouw halsbanden uitlichten en biedingen in te stellen op mensen die zoeken naar “luxe halsband katten” en vergelijkbare zoektermen.

Vervolgens worden jouw advertenties geactiveerd wanneer een relevante zoekopdracht intikt in Google. Of een opdracht relevant is, hangt af van je instellingen van de campagne. Je kunt namelijk werken met een advertentie die alleen activeert wanneer iemand die exacte zoekopdracht “luxe halsband katten” intikt, of ook wanneer het er voldoende op lijkt, zoals “kat halsband gps”.

2. Google zoekt alle matches bij elkaar

Jij bent natuurlijk niet de enige die advertenties en een bod heeft ingesteld voor dat specifieke zoekwoord. Ook voor je concurrenten is het interessant om vertoond te worden. Juist daarom werkt Google met een veilingsysteem, om de verschillende gegadigden voor advertentieruimte met elkaar te kunnen vergelijken.

Zodra er een zoekopdracht wordt ingetypt, scant Google door de pool van adverteerders naar iedereen met een relevant bod op de ingevoerde zoekopdracht. Zoals hierboven al kort aangestipt: dat hoeft geen exacte match te zijn, want je kunt als adverteerder ook aangeven dat je wilt dat jouw advertenties getoond worden wanneer de zoekopdracht voldoende lijkt op de door jou ingevoerde term.

Het voert hier te ver om daar uitgebreid op in te gaan; je kunt hier meer over lezen in het artikel over het bepalen van je zoekwoorden .

3. De veiling

Stap twee kun je zien als het versturen van de uitnodigingen voor de veiling. Inmiddels zijn alle geïnteresseerden bij elkaar gebracht en is het tijd om de veiling te laten beginnen.

Per deelnemend Google Ads account kiest Google het meest relevante zoekwoord – en dus de daaraan gekoppelde advertentie of advertenties – om in te brengen in de veiling. Bij lucratieve zoektermen kan het aantal deelnemers dan al snel oplopen tot tientallen, honderden of zelfs duizenden deelnemers. Met een beperkt aantal advertentie plaatsen op de SERP (de pagina met zoekresultaten), zullen er keuzes gemaakt moeten worden: de beschikbare advertentieplekken worden geveild.

Dat moet gebeuren in een fractie van een seconde, want de zoeker heeft natuurlijk geen zin om een daadwerkelijke veiling af te wachten. Daarom werkt het algoritme van de Google Ads veiling met een vaste aanpak om te bepalen welke advertentie op welke positie getoond wordt. En het goede nieuws is: de hoogste plekken gaan niet automatisch naar de hoogste bieders, zoals je bij een veiling wellicht zou verwachten.

4. Google Ads werkt met een kwaliteitsscore

Google heeft zelf namelijk meer belang bij wie de veiling wint dan een regulier veilinghuis. Voor Sotheby’s maakt het weinig uit welke miljonair uiteindelijk met dat ene unieke schilderij aan de haal gaat: hoogste bod wint.

Voor Google werkt dat anders. De winnaar van de veiling verschijnt met zijn advertentie bovenaan de zoekresultaten en is dus het eerste wat de zoeker te zien krijgt. Google verdient daar geld mee, maar wil dat ook in de toekomst blijven doen. Daarvoor is het belangrijk om de meest populaire zoekmachine ter wereld te blijven.

En dus is het in Google’s belang om niet alleen te kijken naar wie het meeste biedt, maar ook wie het beste de zoekopdracht van de gebruiker van Google bevredigt. Anders loopt Google immers het risico dat mensen overstappen naar een andere zoekmachine die betere resultaten levert.

Daarom werkt Google Ads met een systeem van kwaliteitsscores, die aan advertenties worden toegekend. Dit is een cijfer van 1 tot 10, gebaseerd op:

  1. Relevantie, oftewel hoe goed jouw advertentie aansluit op de zoekintentie.
  2. Verwachte CTR, oftewel hoe groot de kans is dat iemand op jouw advertentie klikt wanneer hij vertoond wordt, gebaseerd op prestaties van jouw Ads account in het verleden.
  3. Gebruikservaring die iemand kan verwachten bij een klik op jouw advertentie, gebaseerd de relevantie van de landingspagina en andere user experience signalen van de site waar de advertentie naar verwijst.

5. Ranken en afrekenen per klik

Met die kwaliteitsscore in combinatie met het geplaatste bod berekent Google de Ad Rank. Hoe hoger je Ad Rank – oftewel hoe hoger de totale score van bod en kwaliteitsscore – hoe beter en hoe hoger je positie in de zoekresultaten.

Ad Rank = kwaliteitsscore X maximaal bod.

Tot slot is het nog goed om te beseffen dat je tot dit moment nog geen cent betaald hebt. Ook daarin werkt een Google Ads veiling dus net even wat anders dan een reguliere veiling. Je betaalt niet voor je plek in de zoekresultaten: je “koopt” niet die nummer één positie. Je betaal namelijk pas wanneer iemand ook daadwerkelijk op je advertentie klikt.

Google Ads werkt dus zo dat je als adverteerder met een combinatie van bod en kwaliteit het recht verdient om het eerste bod (de nummer één positie) op de ingetypte zoekopdracht te mogen uitbrengen. Gaat de ander (in dit geval, de zoeker) akkoord met dat bod door op jouw advertentie te klikken? Dan betaal je daarvoor de berekende CPC (cost per click).

Dat is overigens niet persé het door jou ingestelde maximale bod op die zoekopdracht. Die prijs is namelijk gekoppeld aan de Ad Rank van de advertentie onder jou (die, zoals je nog weet, voor een belangrijk deel bestaat uit het maximale bod van die adverteerder) en je eigen kwaliteitsscore.

CPC = Ad Rank van de advertentie onder jou / jouw kwaliteitsscore.

Nog een reden dus om te zorgen dat je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is, omdat je daarmee de kosten per klik op advertenties die je wint, flink naar beneden brengt.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over hoe Google Ads werkt

Wat kun je met Google Ads?

Met Google Ads kun je gerichte advertenties vertonen aan gebruikers van Google, op het moment dat ze op zoek zijn naar jouw dienst of product. Je stelt een campagne op met advertenties en zoekwoorden die deze campagnes triggeren. Vervolgens werkt Google Ads met een veilingsysteem om de noteringen te bepalen.

Je gebruikt Google Ads via een (gratis aan te maken) Google Ads account. Vervolgens doorloop je de verschillende stappen om de basis van je account in te stellen en kun je een eerste campagne aanmaken. Het is aan te raden om met een bescheiden budget te beginnen, om je de logica van adverteren via Google eigen te maken.

Doordat Google Ads werkt met een veilingsysteem op basis van kwaliteit en biedingen, is het voor iedereen de moeite waard. Het zijn namelijk niet per definitie de grootste budgetten die de beste resultaten halen. Bovendien kun je van elke geïnvesteerde euro controleren hoeveel het oplevert.

Meer weten over de mogelijkheden van Google Ads?
Google Ads Google Ads