Experimenten in Google Ads – en andere SEA campagnes – zijn een uitgelezen manier om je campagnes doorlopen te optimaliseren. Adverteren in zoekmachines vraagt immers meer dan eenmalig een campagne online gooien en achterover leunen. Het vraagt om doorlopende optimalisaties om tot steeds betere prestaties te komen.
Elk van die aanpassingen kun je zien als een op zichzelf staand experiment. Google Ads zou Google Ads niet zijn als er geen feature was ontwikkeld die uitgerekend daarop inspeelt: Google Ads Experimenten en Concepten. Ontdek hoe je deze feature effectief gebruikt en verbeter doorlopend je SEA campagnes.
Wat zijn SEA experimenten?
SEA experimenten zijn alle aanpassingen die je doet aan een SEA campagne met als doel om te testen wat het effect van die aanpassing is op de prestaties. Dat kan een aanpassing zijn in je advertenties, de biedstrategie of het maximale bod. Iedere “knop” waar je aan kunt draaien kan een experiment zijn om te onderzoeken of de campagne ervan verbetert.
Dat betekent natuurlijk dat je SEA experimenten kunt uitvoeren in ieder zoekmachine advertentiesysteem. In het vervolg van dit artikel hebben we het specifiek over Google Ads Experimenten. Behalve naar experimenten binnen Google Ads campagnes, verwijst die term ook naar de functie die het experimenten in Google Ads mogelijk maakt.
Waarom en wanneer gebruik je Google Ads Experimenten?
De belangrijkste reden om Google Ads Experimenten te gebruiken, is omdat je graag je campagnes wilt optimaliseren. Zoals we hebben gezien, zijn experimenten immers kleine wijzigingen die je uitvoert om te ontdekken of die aanpassingen een verbetering in de prestaties van je campagne teweeg brengen.
Veel van die experimenten zijn dermate klein, dat je de Google Ads functie “Experimenten en Concepten” er niet voor hoeft te gebruiken. Denk aan:
- De maximale CPC voor een product verlagen
- Een nieuwe zoekwoord toevoegen aan een advertentiegroep
De gevolgen van dit soort aanpassingen zijn doorgaans klein. Blijkt dat het een negatieve impact heeft op je CPC, kliks of conversies? Dan draai je de aanpassing simpelweg handmatig terug. Soms wil je echter een experiment met meer risico uitvoeren. Zoals het aanpassen van de biedstrategie over een complete campagne. Zo’n grote aanpassing kan een flinke impact hebben op je kliks, conversies en verkopen. En dat is wanneer Google Ads Experimenten zijn waarde vertoont.
Deze functie binnen Google Ads stelt je namelijk in staat om een bepaalde aanpassing te testen op een gedeelte van de totale traffic. Zo kun je ervoor kiezen om in 50% van de gevallen je campagne op basis van de oude biedstrategie te laten verlopen, en in de andere 50% de nieuwe strategie te volgen.
Op die manier zorgt Google Ads Experimenten ervoor dat je wel de inzichten krijgt of de alternatieve tactiek beter presteert, met aanzienlijk minder risico en impact als het experiment tegenvalt. Wanneer je genoeg inzichten hebt verzameld uit het experiment, kun je ervoor kiezen of je de nieuwe strategie campagne-breed toepast of niet.
Hoe werkt Google Ads Experimenten?
Je vindt deze functie in je Google Ads account, in de menubalk links helemaal onderaan. Klik op “Campagnes” en scroll naar beneden, naar “Experimenten”.
Met het blauwe plusteken kun je een nieuw experiment aanmaken. Je krijgt vervolgens de keuze uit drie verschillende opties.
Tekstadvertenties optimaliseren geeft je de mogelijkheid om variaties van je tekstadvertenties (zowel responsief als uitgebreid ) te testen. Je kunt bijvoorbeeld een bepaald woord in je advertenties vervangen door een alternatief of synoniem, om te testen welke variant beter presteert. Ook kun je de ene URL vervangen door de andere, zodat je een gedeelte van het traffic over je campagne kunt laten neerkomen op een andere landingspagina, om te testen welke beter presteert.
Video-experimenten test welke video het beste presteert in een video (YouTube Ads) campagne. Je test verschillende kopieën van dezelfde campagne, maar ieder met een andere video. Het verkeer wordt over de versies verdeeld en na een bepaald aantal conversies wordt bepaald welke video de goedkoopste conversies oplevert.
Aangepast experiment geeft je – zoals de naam al doet vermoeden – het meeste vrijheid om te experimenteren. Wanneer je deze optie kiest, word je gevraagd om je experiment een naam en – eventueel – een beschrijving te geven. Vervolgens selecteer je de “Basiscampagne”. Dat is de lopende campagne waar je experimenten aan wilt uitvoeren.
Vervolgens genereert Google Ads een Concept-campagne. Hier kun je vervolgens de wijzigingen in aanbrengen waarmee je wilt experimenteren. Verder is het concept identiek aan de Basiscampagne. Vervolgens kun je het experiment starten door te klikken op “toepassen”, waarmee je het concept omzet in een actief experiment.
Ben je na het verzamelen van voldoende data tevreden over het uitgevoerde experiment en wil je het toepassen op de oorspronkelijke campagne? Ga dan naar Experimenten (in de linker menubalk) -> Alle experimenten en kies het experiment dat je wilt toepassen. Vervolgens klik je in het scherm dat je te zien krijgt op “Toepassen” en kies voor “Uw oorspronkelijke campagne updaten”.
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist een Google Ads experiment uitgevoerd en – na een succesvolle test – op je campagnes toegepast.