Met dynamische zoekadvertenties – dynamic search ads, of DSA – vergroot je het bereik van je campagnes en boor je nieuwe verkeersstromen naar je website aan. Maar wat zijn dynamic search advertenties nu precies?
Lees verder en ontdek wat DSA Google ads kunnen toevoegen aan jouw campagne-arsenaal.
Wat zijn dynamische zoekadvertenties?
Dynamische zoekadvertenties zijn advertenties binnen de zoekresultaten van Google die zich automatisch aanpassen aan iedere zoeker. Het woord “dynamisch” wijst dus naar de advertenties zelf: in tegenstelling tot klassieke zoekadvertenties kan iedere vertoning anders zijn. Op basis van de behoefte op dat moment.
Dat wil zeggen dat de content van dynamische ads wordt gematched aan de intentie van iedere zoeker, die dus altijd de meest relevante copy, aanbieding of landingspagina – passend bij haar specifieke zoekopdracht – te zien krijgt.
Verder zijn dynamische ads vergelijkbaar met tekstadvertenties in de zoekresultaten en zien ze er ook hetzelfde uit. Alleen de manier waarop ze tot stand komen is dus anders.
Binnen een dynamische campagne worden vertoonde ads gemaakt aan de hand van de content op je website of een product feed, niet op basis van zoekwoorden. Google koppelt een zoekopdracht dan aan de juiste pagina of het juiste product op je site en schotelt de zoeker een dynamisch gegenereerde advertentie voor die daar het beste op aansluit.
De kop van de advertentie wordt daarbij direct gebaseerd op de informatie op je website of in de productfeed. Op die manier maken dynamische zoek campagnes het dus mogelijk om op een groot aantal producten heel specifieke advertenties te vertonen.
Voor- en nadelen van DSA Google ads
Zoals voor ieder campagnetype geldt, hebben ook dynamic search ads natuurlijk hun voor- en nadelen. Dit zijn de belangrijkste.
Voordelen:
- Betere zoekopdracht dekking. Daarmee bedoelen we dat je er met DSA voor kunt zorgen dat je geen zoekopdrachten meer misloopt, doordat je eenvoudig ads laat genereren die aansluiten op elke voor jou relevante zoekopdracht.
- Gemakkelijke ad creatie. Doordat advertenties worden gegenereerd door het algoritme van Google – op basis van de zoekopdracht en informatie op jouw site of in jouw feed – hoef je zelf veel minder tijd te besteden aan het bepalen van headlines en het maken van advertenties.
- Gemakkelijker op te zetten dan klassieke campagnes. Omdat je niet hoeft na te denken over zoekwoorden die je wilt bereiken, zijn dynamische advertenties gemakkelijker om op te zetten en uit te breiden.
Nadelen:
- Minder controle is uiteraard een nadeel van dynamische zoekadvertenties. Je laat Google immers bepalen op welke zoekopdrachten je ads worden vertoond en het is in het voordeel van Google dat op zoveel mogelijk plekken te doen. Het voordeel van minder gemiste zoekopdrachten kan daardoor ook een nadeel worden, wanneer je gematched wordt aan opdrachten die voor jou minder interessant zijn. Monitor in ieder geval de rapporten met vertoonde zoekopdrachten in Google Ads en probeer waar mogelijk ongewenste matches uit te sluiten.
- Headlines zijn minder goed geoptimaliseerd doordat Google ze baseert op de informatie op je site of in je productfeed. Dat betekent ook dat doorgaans een specifieke productnaam in je advertentie terechtkomt, in plaats van een goed doordachte kop. Productnamen in advertenties kunnen de aandacht trekken van iemand die specifiek daarnaar op zoek is, maar een automatisch gegenereerde advertentiekop kan ook wat kil overkomen.
Dynamic search heeft dus sterke en zwakke kanten, zoals dat geldt voor iedere vorm van adverteren. Dat is dan ook helemaal niet erg, zolang je je hier maar bewust van bent om DSA campagnes op de juiste manier voor jou te laten werken.
Daarom tot slot een paar tips om meer uit je dynamische zoekadvertenties te halen.
Structuur
Juist bij dynamische zoek campagnes is een goede structuur belangrijk. Dat wil zeggen dat je iedere productgroep of type dienst een eigen advertentiegroep geeft. Op die manier heb je meer controle over de juiste beschrijvingen in je advertenties en zullen de gegenereerde koppen ook beter matchen.
Gebruik het als input voor je tekstadvertenties
Het doel achter dynamic search campagnes is om het gat in je zoekwoord dekking te dichten. Blijf daarom scherp op de termen waarop je dynamische zoekadvertenties worden vertoond. Daarmee kom je potentiële uitsluitingen op het spoor, maar kun je ook nieuwe input vinden om met je klassieke tekstadvertenties gerichter op in te spelen.
Gebruik je beschrijving om voordelen uit te lichten
Omdat je wel nog altijd een beschrijving voor je ads moet opgeven, kun je hier belangrijke USP’s in verwerken om je doelgroep te bewegen op jouw advertentie te klikken. Beschrijf bijvoorbeeld wat jouw klantenservice onderscheidend maakt, of noem speciale (prijs-)acties die je momenteel hebt lopen.
Benut smart bidding
Dynamische zoekadvertenties worden pas écht dynamisch dankzij smart bidding, waarbij Google Ads op basis van tal van factoren en data telkens het optimale bod bepaalt om jouw doelen te halen. Doordat het algoritme voortdurend bij leert, wordt je advertentiebudget steeds efficiënter besteed.