Lees verder en ontdek wat DSA Google ads kunnen toevoegen aan jouw campagne-arsenaal.
In dit artikel gaan we in op:
Dynamische zoekadvertenties zijn advertenties binnen de zoekresultaten van Google die zich automatisch aanpassen aan iedere zoeker. Het woord “dynamisch” wijst dus naar de advertenties zelf: in tegenstelling tot klassieke zoekadvertenties kan iedere vertoning anders zijn. Op basis van de behoefte op dat moment.
Dat wil zeggen dat de content van dynamische ads wordt gematched aan de intentie van iedere zoeker, die dus altijd de meest relevante copy, aanbieding of landingspagina – passend bij haar specifieke zoekopdracht – te zien krijgt.
Verder zijn dynamische ads vergelijkbaar met tekstadvertenties in de zoekresultaten en zien ze er ook hetzelfde uit. Alleen de manier waarop ze tot stand komen is dus anders.
Binnen een dynamische campagne worden vertoonde ads gemaakt aan de hand van de content op je website of een product feed, niet op basis van zoekwoorden. Google koppelt een zoekopdracht dan aan de juiste pagina of het juiste product op je site en schotelt de zoeker een dynamisch gegenereerde advertentie voor die daar het beste op aansluit.
De kop van de advertentie wordt daarbij direct gebaseerd op de informatie op je website of in de productfeed. Op die manier maken dynamische zoek campagnes het dus mogelijk om op een groot aantal producten heel specifieke advertenties te vertonen.
Zoals voor ieder campagnetype geldt, hebben ook dynamic search ads natuurlijk hun voor- en nadelen. Dit zijn de belangrijkste.
Voordelen:
Nadelen:
Dynamic search heeft dus sterke en zwakke kanten, zoals dat geldt voor iedere vorm van adverteren. Dat is dan ook helemaal niet erg, zolang je je hier maar bewust van bent om DSA campagnes op de juiste manier voor jou te laten werken.
Daarom tot slot een paar tips om meer uit je dynamische zoekadvertenties te halen.
Juist bij dynamische zoek campagnes is een goede structuur belangrijk. Dat wil zeggen dat je iedere productgroep of type dienst een eigen advertentiegroep geeft. Op die manier heb je meer controle over de juiste beschrijvingen in je advertenties en zullen de gegenereerde koppen ook beter matchen.
Het doel achter dynamic search campagnes is om het gat in je zoekwoord dekking te dichten. Blijf daarom scherp op de termen waarop je dynamische zoekadvertenties worden vertoond. Daarmee kom je potentiële uitsluitingen op het spoor, maar kun je ook nieuwe input vinden om met je klassieke tekstadvertenties gerichter op in te spelen.
Omdat je wel nog altijd een beschrijving voor je ads moet opgeven, kun je hier belangrijke USP’s in verwerken om je doelgroep te bewegen op jouw advertentie te klikken. Beschrijf bijvoorbeeld wat jouw klantenservice onderscheidend maakt, of noem speciale (prijs-)acties die je momenteel hebt lopen.
Dynamische zoekadvertenties worden pas écht dynamisch dankzij smart bidding, waarbij Google Ads op basis van tal van factoren en data telkens het optimale bod bepaalt om jouw doelen te halen. Doordat het algoritme voortdurend bij leert, wordt je advertentiebudget steeds efficiënter besteed.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een dynamische zoekadvertentie is een advertentie in de zoekresultaten van Google, die automatisch wordt gegenereerd op basis van een zoekopdracht. De input voor de advertentie komt van de website of een productfeed van de adverteerder.
Het verschil tussen dynamische ads en tekstadvertenties is dat dynamische ads automatisch worden samengesteld op basis van informatie op je website of uit je productfeed. Een advertentie wordt op die manier live gematched aan een uitgevoerde zoekopdracht.
Dynamische advertenties zijn de moeite waard omdat ze een goede manier zijn om het bereik van je advertenties te vergroten. Je dicht namelijk het gat van zoekopdrachten die je met je andere campagnes misschien misloopt, doordat Google automatisch een match maakt met elke uitgevoerde, relevante zoekopdracht.