Inhoudsopgave
- Waarom je Google campagnes op wilt zetten
- Stappenplan Google Ads Campagne opzetten
- Meer weten over SEA?
Deel dit artikel
Met de juiste SEA campagnes kun je veel bezoekers naar je website trekken, maar een SEA campagne opzetten kan best overdonderend lijken. Gelukkig is het minder moeilijk dan het lijkt wanneer je de eerste keer inlogt in je Ads account. Google heeft het bijvoorbeeld zo toegankelijk mogelijk gemaakt om Google Ads campagnes vorm te geven.
Zoals met zoveel geldt, je moet gewoon weten waar je moet beginnen. Daarom gaan wij je hieronder helpen om je eerste search campagnes in de lucht te krijgen. Specifiek gaan we kijken naar het opzetten van Google Ads campagnes, omdat Google nu eenmaal met afstand de grootste zoekmachine is en dus het meeste potentiële bezoekers en klanten herbergt. Deze kennis (en je opgebouwde SEA campagnes) kun je daarna ook inzetten in bijvoorbeeld Bing Ads .
Waarom je Google campagnes op wilt zetten
Voordat we gaan bekijken hoe je campagnes kunt opzetten om te adverteren in Google, is het belangrijk dat je weet wat je doel is met die SEA campagnes. Adverteren om het adverteren is namelijk al snel zonde van je budgetten: je hebt dan immers geen duidelijk doel om op te sturen. En geen duidelijk doel hebben betekent ook dat het erg moeilijk wordt om te bepalen of je Google Ads campagnes succesvol zijn geweest.
Vraag je daarom eerst af wat voor jou het belangrijkste doel is dat je wilt bereiken met je advertentie campagnes. Daar gaat Google Ads namelijk ook om vragen bij het opzetten van je campagne. Om je te helpen, zijn hier wat van de meest prominente doelen achter zoekmachine adverteren:
- Meer bezoekers naar een fysieke locatie (bijvoorbeeld een winkel of advieskantoor)
- Ervoor zorgen dat meer mensen contact opnemen (bijvoorbeeld voor een adviesgesprek, extra informatie of offerte)
- Zorgen voor meer website bezoekers van bepaalde pagina’s
- Rechtstreeks sturen op meer verkopen of leads genereren via je website
- Je naamsbekendheid vergroten door zoveel mogelijk gezien te worden
Dat is natuurlijk een heel grof overzicht van de doelstellingen die je met jouw Google Ads campagnes kunt hebben. Later kijken we nog wat gedetailleerder naar specifieke doelstellingen en KPI’s om op sturen, maar voor nu is het goed om alvast een breed beeld te hebben van wat je wilt gaan bereiken.
Google Ads, AdWords of AdSense: wie is wie?
Voordat we overgaan naar het opzetten van een campagne, is het belangrijk om nog iets te zeggen over het onderscheid tussen Google Ads, Google Adwords en AdSense.
- Met Google AdSense kun je als website eigenaar zelf advertenties op je site laten plaatsen om inkomsten te genereren. Je voegt je site dan dus toe aan het netwerk van website dat wordt gebruikt in…
- Google Ads: het centrale advertentieprogramma van Google. Hiermee kun je SEA campagnes opzetten waarmee je bijvoorbeeld adverteert in zoekresultaten of (display) op aangesloten websites.
- Google AdWords komt ook nog wel eens voorbij, maar dit is simpelweg de oude benaming van Google Ads.
Best verwarrend, want al die termen lijken nogal op elkaar. Maar het belangrijkste is dus dat je AdWords mag vergeten en dat je met Google Ads campagnes kunt bouwen om zelf te adverteren.
Stappenplan Google Ads Campagne opzetten
Goed, dan is het nu tijd om aan de slag te gaan met het opzetten van een Google Ads campagne. Onthoud dat we in dit artikel niet meer dan de basis kunnen behandelen. We gaan de basisstappen van een Google Ads campagne doorlopen, zodat je de logica achter zoekmachine adverteren begrijpt.
1. Overschakelen naar expertmodus
Waneer je begint met een volledig nieuw account (ads.google.com en dan “Nu Starten”) krijg je (na de basisinformatie in te voeren) allereerst het onderstaande scherm te zien.
Google biedt aan het je gemakkelijk te maken door direct een eenvoudige campagne te lanceren, maar in dit geval kiezen we voor de optie onderaan de pagina: “Overschakelen naar expertmodus”.
Het is namelijk de extra tijd meer dan waard om je eigen Google Ads campagne te gaan bouwen.
2. Campagnetype kiezen
Nu je eenmaal hebt gekozen voor de expertmodus, is het tijd om de campagne vorm te gaan geven. Dat betekent allereerst het kiezen van het type campagne dat je wilt gaan opzetten. Er zijn verschillende soorten campagnes die je met Google Ads kunt draaien:
Hiervan is “search” de meest voorkomende: dit is het adverteren in de zoekresultaten in Google. Dat is dan ook het uitgangspunt in dit artikel.
Om het juiste type campagne te bepalen, vraagt Google Ads je eerst om je belangrijkste doel te kiezen.
Nadat je hier een keuze hebt gemaakt – in dit geval kiezen we “websiteverkeer” – krijg je te zien welke campagnetypen daarvoor beschikbaar zijn.
Zoals gezegd gaan we in dit geval voor een “Zoeken” campagne. Wanneer je steeds bedrevener wordt met Google Ads, wil je dit natuurlijk uitbreiden naar steeds meer verschillende typen campagnes.
3. Basisinstellingen van je campagne
Nu is het tijd om de algemene instellingen van je campagne in te stellen. Daarbij gaat het om:
- De naam van je campagne. Deze naam heeft geen invloed op de prestaties dus je kunt kiezen wat je wilt. Zolang het voor jou maar duidelijk de lading dekt. Om je Google Ads account vanaf het begin overzichtelijk te houden, is het aan te raden om te kiezen voor een duidelijke, omschrijvende campagnenaam.
- Het netwerk waarop je wilt adverteren: wil je bijvoorbeeld alleen adverteren bij zoekresultaten, of ook in het Display Netwerk.
Goed om te weten: wanneer je voor beide opties kiest, wordt eventueel overtollig budget (dat dus niet volledig besteed kan worden in het zoeknetwerk) gebruikt om ook vertoningen in het Display Netwerk te genereren.
Onder dit scherm kun je nog een extra instelling uitklappen (“Meer instellingen tonen”) waarmee je ook de looptijd van je campagne kunt kiezen.
Standaard staat dit ingesteld met de huidige dag als startdatum en een niet ingestelde einddatum. Je kunt een einddatum kiezen wanneer je bijvoorbeeld een campagne wilt draaien die alleen voor een bepaalde periode relevant is, zoals je zomeraanbiedingen adverteren die je tegen het einde van de zomer automatisch wilt laten stoppen.
Ook kun je hier bepaalde tijden instellen waarop adverteren voor jou minder interessant is. Zo staat de planning standaard ingesteld op de hele dag, maar misschien weet je dat jouw doelgroep in de ochtend minder snel koopt en besteed je jouw budget dus liever maximaal tussen 12:00 en 22:00.
4. De targeting van je campagne
Scroll je voorbij de netwerk- en tijdsinstellingen, dan kom je bij de targeting en doelgroepkeuze voor je campagne. Allereerst kun je instellen welke locatie je wilt targeten. Dit is bijvoorbeeld interessant wanneer je een plaatsgebonden dienst of product wilt promoten, waar mensen alleen binnen een bepaalde straal iets aan hebben,
Verder kun je ervoor kiezen om je vooral op bepaalde typen mensen te richten met behulp van segmentatie. Je kunt bijvoorbeeld alleen mensen met een bepaalde interesse in je doelgroep opnemen, of mensen die getrouwd of juist alleenstaand zijn.
5. Budget en search campagnes
Dit is misschien wel de lastigste – en engste – stap in het opzetten van je Google Ads campagne, wanneer je nog niet zo bekend met SEA campagnes. Het is namelijk waar je bepaalt hoeveel geld je maximaal wilt uitgeven in jouw campagne.
Je kiest een gemiddeld dagbudget. Dit bedrag vermenigvuldigd met het aantal dagen is het maximale budget dat je in een maand spendeert. Je budget bepalen is dan ook erg belangrijk. Met een te laag budget zullen de resultaten tegenvallen. Een te hoog budget loopt echter al snel in de papieren, zeker wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt met SEA campagnes runnen.
Al met al is het verstandiger om voorzichtig te beginnen en later op te schalen. Het is natuurlijk beter dat je in het begin wat mogelijke conversies misloopt, dan dat je meer uitgeeft dan je kunt veroorloven en de opbrengsten van je campagnes in het begin nog tegenvallen. Met andere woorden: gun jezelf en je campagnes het leergeld om beter te worden. Begin met wat je maandelijks aan dit leergeld voor SEA campagnes bereid bent te spenderen, deel dit door 31 en je hebt je dagbudget.
Wanneer je besluit met een professioneel online marketing bureau samen te werken, dan gaat deze budget bepaling natuurlijk anders in zijn werk. Dan bepaalt het bureau samen met jou, aan de hand van je doelstellingen, wat een goed budget is. Er is dan ook geen sprake van leergeld: de advertentie campagne wordt dan immers opgebouwd door een ervaren specialist die dat dagelijks doet.
6. De biedstrategie kiezen
De volgende stap is het kiezen van een biedstrategie. Dit bepaalt op welke manier het algoritme gaat proberen de prestaties van jouw Google Ads campagnes te optimaliseren.
Je hebt de keuze uit:
- Handmatig, waarbij je zelf een maximaal CPC (Cost Per Click, oftewel: wat je bereid bent maximaal per klik te betalen) voor ieder zoekwoord instelt.
- Geautomatiseerd, waarbij je Google de optimale biedingen laat bepalen om het maximale uit je beschikbare budget te halen.
Zeker wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt met het beheren van SEA campagnes, is het aan te raden om voor geautomatiseerd bieden te kiezen.
7. Zoekwoorden aan je campagne koppelen
De volgende stap is het toevoegen van de zoekwoorden waarvan je wilt dat je Google Ads campagne erdoor getriggerd wordt. Dit zijn de termen die je doelgroep in Google intypt en waar jij een bod op wilt plaatsen om met jouw advertenties vertoond te worden.
Allereerst kies je een herkenbare naam voor je advertentiegroep, waar je soortgelijke zoekwoorden bij elkaar in onder gaat brengen.
Daarna kies je de zoekwoorden die deze groep triggert. Met andere woorden, je gaat instellen bij welke zoekopdrachten deze advertentiegroep en de advertenties die je gaat maken geactiveerd moet worden. Zoals je ziet biedt Google je de mogelijkheid om je hierin te laten ondersteunen door hun suggesties, maar je kunt hier uiteraard ook je eigen zoekwoorden onderzoek gebruiken.
Het is belangrijk om te weten dat er verschillende typen zoekwoorden zijn, waarmee je meer controle krijgt over wanneer jouw advertenties geactiveerd moeten worden. Dit zie je onderaan het scherm waar je de zoekwoorden invoert.
Dit is wat deze verschillende types betekenen:
- Breed zoeken houdt in dat je advertentie verschijnt op iedere zoekopdracht die gerelateerd is aan het opgegeven zoekwoord.
- Zoeken op woordgroep worden getriggerd door de woorden die je opgeeft, of zoekopdrachten die daar sterk op lijken.
- Exact zoeken zorgt ervoor dat je advertenties alleen worden getoond wanneer iemand exact naar die zoekopdracht Googelt.
Breed zoeken is vaak riskant om te gebruiken: het risico bestaat namelijk dat je op heel veel termen wordt getoond die je niet bedoeld had. Met exact zoeken kun je heel specifiek op de voor jou meest interessante termen adverteren, maar het maakt je campagne ook beperkt. Zoek daarom naar een goede mix van termen om hier toe te voegen.
8. Advertenties maken
Je Google Ads campagne is natuurlijk niet compleet zonder advertenties. Dat is immers wat er in de zoekresultaten vertoond gaat worden en waarmee jij dus je doelgroep moet verleiden om je website te bezoeken.
Nadat je de advertentiegroep hebt opgeslagen, kom je in een editor waarin je alle aspecten van je advertenties naar hartelust kunt aanpassen. In het veld rechts krijg je direct te zien hoe jouw advertentie eruit komt te zien met de opgegeven informatie.
Dit zijn de verschillende onderdelen:
- Uiteindelijke URL is waar je wilt dat de advertentie naartoe leidt. Dit is dus de landingspagina waar iemand uitkomt die op jouw advertentie klikt.
- Weergavepad is de URL-structuur die in je advertentie wordt getoond, waarmee je wat extra informatie aan je doelgroep kunt geven over het soort pagina waar ze terecht gaan komen. Bijvoorbeeld [jouwsite].nl/dakbedekking/groendak. De werkelijke URL kan dan ingewikkelder zijn.
- De koppen die je opgeeft worden bovenaan je advertentie getoond en hebben dus de meest prominente positie. Binnen je campagne kunnen deze op verschillende manieren geconfigureerd worden, als het ware om te testen welke kop-combinatie het beste de aandacht van je doelgroep grijpt.
- Hetzelfde geldt voor de beschrijvingen waar je nog wat meer informatie kwijt kunt.
- Sitelinks tenslotte geven je de mogelijkheid om direct specifieke informatie aan je ad toe te geven waarmee je bezoekers naar de juiste plek op je site kunt sturen, bijvoorbeeld de pagina voor contact, over ons of offerte aanvragen.
En dat is de basis van je eerste Google Ads campagne! Zoals gezegd vergt het tijd en ervaring om het maximale uit Google Ads campagnes te halen. De beste tip die je kunt volgen is dan ook om na het activeren van je campagne voortdurend betrokken te blijven en scherp te zijn op kansen op je campagnes te optimaliseren.