Wie met behulp van Google Ads adverteert zit zelf aan de knoppen. Jij bepaalt op welke zoekopdrachten je wilt bieden en wat daarbij je dagelijkse ad budget is. Die vrijheid is natuurlijk erg waardevol, maar met welk budget Google Ads optimale resultaten levert is voor veel adverteerders een bron van ongemak.
Hoe bepaal je welk Google Ads budget voor jou de beste keuze is? Met een laag budget loop je uiteraard minder risico, want je spendeert minder advertentiekosten per dag. Daar staat tegenover dat je dan waarschijnlijk interessante bezoekers- en daarmee dus conversies en klanten – misloopt.
Je bent natuurlijk op zoek naar die sweet spot van een optimale ROAS (Return On Ad Spend), oftewel het punt waarop iedere euro Google Ads budget zoveel mogelijk omzet oplevert. Hieronder vind je een aantal tips om je te helpen jouw ideale Google Ads budget te bepalen.
Wat is Google Ads budget?
Met je Google Ads budget bepaal je hoeveel geld je per dag wilt besteden aan adverteren via Google. Het gaat hierbij om een gemiddelde, maar Google Ads zorgt ervoor dat je dit budget maandelijks in ieder geval niet overschrijdt. Je dagelijkse uitgave kan dus fluctueren, maar het totale maandelijkse bedrag blijft onder het budget.
Het belang van budgetten in Google Ads
Allereerst is het bepalen van een budget voor je campagnes in Google Ads van belang omdat je ermee voorkomt dat je meer geld uitgeeft dan je wilt of kunt. Dat is nodig omdat adverteren in Google net even anders werkt dan het “ouderwets” inkopen van advertentieruimte.
Je betaalt namelijk geen vast bedrag, maar bepaalde kosten per klik op één van jouw advertenties. Hoe hoog die kosten per klik zijn, hangt af van de waarde van het zoekwoord en hoeveel jij bereid bent te betalen voor een klik: het bod dat je instelt. Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, worden de kosten hiervan in rekening gebracht, met dus als maximale spendering het budget dat je hebt ingesteld. Het is dus een soort verzekering tegen een te hoge Ads rekening.
Tegelijkertijd kan het budget ook beperkend werken. Wanneer je op heel competitieve zoekwoorden adverteert met een beperkt dagbudget, zal dat betekenen dat jouw budget elke dag al na een paar kliks op je advertenties op is. Dat betekent dat je het grootste deel van de dag niet wordt vertoond en dus mogelijke klanten misloopt. Je kunt natuurlijk een lager bod instellen, maar dat zorgt ervoor dat je advertentie lager vertoond wordt dan die van je beter betalende concurrenten.
Kortom: het bepalen van je Google Ads budget is geen sinecure. Een te hoog budget en je geeft meer uit dan je kunt veroorloven, een te laag budget en je campagnes zullen gegarandeerd onder presteren. Daarom een aantal tips die je kunt gebruiken bij het bepalen van je ads budget.
Je Google Ads budget bepalen
Misschien ben je op zoek naar een duidelijk antwoord op de vraag hoeveel jij moet spenderen in Google Ads. Het realistische antwoord is dat dit niet te zeggen valt. Dat bedrag ligt voor een autoverkoper nu eenmaal een stuk hoger dan voor een online kledingwinkel.
Het draait allemaal om de kosten per klik en hoeveel van die kliks klant worden. Voor die autoverkoper, waar een nieuwe klant duizenden euro’s waard is, liggen die bedragen veel hoger. Twintig euro uitgeven voor een nieuwe klant levert dan immers dikke winst op, terwijl die kledingwinkel daar dan wellicht zelfs verlies op draait.
Heb je al een maandelijks budget dat je wilt spenderen aan (starten met) Google Ads? Dan kun je eenvoudig uitrekenen welk dagbudget je in moet stellen. Namelijk:
DAGBUDGET = MAANDBUDGET / 30,4
Dit is dus het totale budget voor de hele maand gedeeld door het gemiddelde aantal dagen van een maand.
Daarnaast kun je de onderstaande tips gebruiken om je te helpen over je budgetten na te denken.
1. Gebruik de Google Keyword Planner
De Keyword Planner van Google kun je gebruiken in je onderzoek naar welke zoekwoorden je wilt targeten en hoeveel je wilt betalen. Gebruik de tool om de globale ideeën die je al hebt verder uit te diepen en er specifieke termen aan te hangen.
Stel dat we een aannemersbedrijf runnen en net een uitgebreide landingspagina hebben gemaakt over de kosten voor het plaatsen van een dakkapel. Dus willen we mensen bereiken die zoeken naar “kosten dakkapel”.
Dat intypen in de Keyword Planner geeft het volgende resultaat:
Dit geeft je verwante zoektermen, een indicatie van hoeveel mensen hiernaar zoeken en een range voor de biedingen om in te stellen tussen een hoog en een laag bereik.
Op deze manier kun je voor jezelf in beeld brengen wat voor jou de interessante zoekopdrachten zijn om op te adverteren. Ook krijg je een eerste beeld van hoeveel bereik je daarmee kunt verwachten en wat een realistische prijs is voor een klik op je advertentie.
2. Test je budget met testcampagnes
Zeker wanneer je dit artikel leest omdat het bepalen van een Google Ads budget nieuwe kost voor je is, valt het van harte aan te bevelen om test campagnes te draaien. Dat wil zeggen dat je niet meteen je maximale budget in de strijd gooit.
De kans is namelijk groot dat je eerste campagnes verliesgevend zullen zijn. Het is belangrijk om daar niet meteen de handdoek door in de ring te gooien. En juist daarom is het verstandig om voorzichtig te beginnen met testen wat voor jou realistisch dagbudgetten zijn en van daaruit – wanneer je eerste campagnes winstgevend zijn – op te schalen.
Voor tips hoe je dit aanpakt, kun je terecht bij ons artikel over campagnes opzetten .
3. Doorlopend optimaliseren
En dat brengt ons bij de derde tip: adverteren via Google is geen kwestie van één keer een budget bepalen, advertenties instellen en campagnes aan zetten. Het meeste effect haal je door doorlopend te optimaliseren en bij te sturen.
Het mooie van online adverteren is namelijk dat het je ontzettend veel data en inzichten geeft in je prestaties. In tegenstelling tot advertenties op bijvoorbeeld televisie of radio, kun je van elke euro die je uitgeeft het resultaat terugzien.
De belangrijkste tip bij het bepalen van je budget is dan ook: je Google Ads budget is nooit “af”. Je kunt voortdurend bijsturen en optimaliseren om meer uit je beschikbare budget te halen. Zelfs wanneer je ooit de optimale instellingen gevonden lijkt te hebben, verandert de wereld en zul je opnieuw bij moeten sturen.
Stilstand is achteruitgang geldt zeker bij adverteren via Google. Houd dus altijd je budgetten in de gaten, ook wanneer je eenmaal winstgevende campagnes draait.