De gevolgde strategie bepaalt voor een groot deel het succes van je Google Ads campagnes. Iedere keer dat er een plaats beschikbaar is, bepaalt Google immers via een veiling welke advertentie daar getoond wordt, wat betekent dat je voortdurend de concurrentiestrijd aan moet.
In dit artikel gaan we in op:
Een biedstrategie is de manier waarop je de besteding van jouw Google Ads budget stuurt. De strategie bepaalt of jouw campagnes optimaliseert op zoveel mogelijk vertoningen, kliks of conversies.
Welke strategie het beste past, hangt dus af van de fase waarop jij je campagne richt. In de awareness fase kan je belangrijkste doel bijvoorbeeld zijn om zoveel mogelijk zichtbaarheid te genereren. Dan is het logisch om te optimaliseren op kliks of vertoningen. In de decision fase daarentegen – waar kliks bovendien meestal duurder zijn door de hogere koopintentie – is een biedstrategie gericht op zoveel mogelijk conversies logischer.
Allereerst is er de keuze tussen een handmatige of geautomatiseerde biedstrategie. In het laatste geval bepaalt Google Ads automatisch het optimale bod – binnen jouw ingestelde budget – voor iedere advertentie, gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat het bod een conversie oplevert.
Bij een handmatige biedstrategie heb je meer controle over het precieze bod bij specifieke zoekwoorden, maar in de praktijk kan deze aanpak meestal niet op tegen geautomatiseerde biedingen die rekening houden met tal van signalen en verschillen in geografie, dag van de week, tijd, etc.
Het grote voordeel van automatische biedstrategieën is dan ook dat je profiteert van het zelflerende algoritme van Google Ads. Door middel van AI en machine learning bepaalt Google voor iedere situatie het optimale bod. Daarbij combineert het algoritme de gigantische hoeveelheden data die Google beschikbaar heeft en optimaliseert het bovendien voortdurend op basis van de reeds behaalde resultaten.
Ook daarbinnen heb je nog de keuze uit verschillende doelen waarop geoptimaliseerd moet worden.
Ook binnen de geautomatiseerde biedstrategieën heb je verschillende keuzes. Daarmee geef jij aan Google aan op welke doelstelling er geoptimaliseerd moet worden. Je gekozen biedstrategie bepaalt dus de nadruk die Google legt bij het analyseren van de beschikbare data en optimaliseren van de biedingen.
Want wat is “optimaliseren”? Is dat wanneer het beschikbare budget zoveel mogelijk kliks oplevert, of een zo hoog mogelijk conversiepercentage? Dat hangt af van jouw doelstellingen met Google Ads en welke biedstrategie je kiest.
Doelstelling waarop wordt geoptimaliseerd: sitebezoekers.
Met de biedstrategie “klikken maximaliseren” zal Google je biedingen zo instellen en optimaliseren dat ze zo veel mogelijk kliks – en dus websitebezoekers – opleveren binnen het beschikbare budget. Een goede strategie om te volgen wanneer je vooral nog bezig bent om je naamsbekendheid te vergroten.
Doelstelling waarop wordt geoptimaliseerd: zichtbaarheid.
Deze strategie zorgt ervoor dat Google je budget optimaal inzet om zo vaak mogelijk op een toppositie in de zoekresultaten zichtbaar te zijn. Dat wil dus zeggen dat je biedingen worden ingesteld dat ze zoveel mogelijk weergaven bovenaan de (eerste) pagina met zoekresultaten opleveren.
Aantal conversies maximaliseren
Doelstelling waarop wordt geoptimaliseerd: aantal conversies.
Binnen deze strategie probeert Google om zoveel mogelijk conversies te verzorgen binnen het gestelde budget. Dat wil zeggen dat niet alleen wordt gekeken naar hoe vaak een advertentie wordt aangeklikt, maar ook hoe vaak zo’n klik en het daaropvolgende website bezoek een vooraf bepaalde doel actie (conversie) oplevert.
Zo kan het dus zijn dat deze strategie ervoor zorgt dat een advertentie met veel kliks toch minder budget krijgt toegekend, omdat die kliks relatief weinig conversies opleveren.
Doelstelling waarop wordt geoptimaliseerd: aantal conversies tegen doel-CPA.
Ook hierbij draait het erom zoveel mogelijk conversies te krijgen, maar er wordt rekening gehouden met een door jou ingestelde doel-CPA. Die doel-CPA is het gemiddelde bedrag dat je maximaal voor een conversie wilt betalen. Net als bij de besteding van het maximale dagbudget kan een individuele conversie goedkoper of duurder uitvallen, maar in totaal wordt er gestuurd op het gemiddelde.
Doelstelling waarop wordt geoptimaliseerd: zoveel mogelijk omzet uit het budget.
Uiteindelijk investeer je natuurlijk geld in advertenties om die investering (minimaal) terug te verdienen. De ROAS (Return On Advertising Spend) is daarom een belangrijke KPI voor veel SEA-specialisten. Het is het rendement op je campagnes: hoeveel (extra) omzet heeft je advertentiebudget opgeleverd?
Sturen op die ROAS is dan ook een logische biedstrategie binnen Google Ads. Hierbij stel je een doel-ROAS (het minimale rendement dat je over je uitgaven wilt behalen) in. Vervolgens wordt binnen die richtlijnen zoveel mogelijk conversiewaarde gerealiseerd. Dat wil zeggen dat er binnen deze strategie wordt afgeschaald wanneer blijkt dat campagnes niet in staat zijn om voldoende rendement op te leveren, bijvoorbeeld doordat de klikkosten te hoog zijn ten opzichte van de conversiewaarden.
Doelstelling waarop wordt geoptimaliseerd: zoveel mogelijk conversiewaarde.
Een andere variant op de biedstrategie die zich richt op aantallen conversies. Binnen deze strategie draait het erom zoveel mogelijk omzet te realiseren. In plaats van naar aantallen conversies te kijken, wordt er gefocust op de waarde van de conversies. De ene conversie vertegenwoordigt immers meer conversiewaarde dan de andere. Het is dan ook logisch om niet alleen te kijken naar aantallen, maar ook naar wat een conversie daadwerkelijk oplevert. Deze biedstrategie is dus eigenlijk de online marketing versie van “kwaliteit boven kwantiteit”.
De laatste vier biedstrategieën hierboven vallen onder wat Google Ads bestempelt als “slim bieden strategieën”:
Deze biedstrategieën hebben gemeen dat ze gebruik maken van de voordelen van automatisch bieden en die toepassen op conversies en conversiewaarden. Met andere woorden: slimme biedstrategieën zijn strategieën die verder kijken dan de advertentie zelf maar ook analyseren wat een advertentie uiteindelijk oplevert.
Daarin zie je waarschijnlijk het duidelijkste verschil ten opzichte van klassieke reclame. Reclames op televisie of in tijdschriften kunnen immers wel iets zeggen over het bereik (aantal vertoningen), maar daar houdt het ook op.
De kracht van online marketing – en in het bijzonder SEA-campagnes – is dat je heel duidelijk kunt adverteren en optimaliseren op basis van je geïnvesteerde budget. Met recht een slimme advertentiestrategie dus.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een biedstrategie is een gevolgde strategie of logica bij het besteden van je budget binnen Google Ads. Hiermee bepaal je dus waarop jij wilt dat je biedingen geoptimaliseerd worden door het zelflerende algoritme van Google.
Google Ads biedt controle op verschillende niveaus. Zo kun je zelf de touwtjes in handen houden door handmatig te bieden, of kiezen voor een biedstrategie waarbij Google optimaliseert op basis van data en jouw gekozen doelen.
Het voordeel van automatisch bieden is dat je profiteert van de grote hoeveelheid data waarover Google beschikking heeft. Op basis van die data en door middel van machine learning optimaliseert Google je biedingen om jouw doelstellingen zo goed mogelijk te behalen.