In dit artikel gaan we in op:
En dus ook bij welke zoekers je wel of niet in beeld gaat komen.
Zoekwoorden en ads zijn dus letterlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo koppel je je advertenties in Google Ads aan specifieke zoekwoorden die deze ads moeten triggeren. Maar hoe bepaal je dan welke zoekwoorden je aan je campagnes moet hangen?
De meest gebruikte methode om zoekwoorden voor Google Ads te bepalen, is natuurlijk de inzet van (betaalde of gratis) tools. De Google Ads zoekwoordplanner is daarvan waarschijnlijk de bekendste. Daarnaast kun je ook tools zoals Ahrefs, Semrush of Ubersuggest gebruiken om meer zoekwoorden rondom je centrale onderwerp op het spoor te komen.
Het voordeel van tools gebruiken is dat je snel een lijst kunt genereren van zoekwoorden. Google Ads presteert doorgaans het beste met een ruime input van zoekopdrachten om jouw advertenties bij te vertonen. Dat betekent namelijk voldoende ruimte om te testen welke opdrachten de beste resultaten opleveren.
Met andere woorden: het bepalen van zoekwoorden voor Google Ads draait er niet om dat je zelf selecteert welke keywords het beste in je campagnes passen. Weersta dus de verleiding om zelf al te veel selectie te gaan toepassen op de zoekwoorden die je vindt.
En juist daarom zijn tools zo waardevol: in plaats van zelf te gaan zitten speculeren op basis van wat je weet over je business en je doelgroep, helpen ze je om snel honderden zoekwoorden te vinden die mensen gebruik in hun zoektocht naar jouw producten of diensten. Daarnaast geven de meeste tools je direct ook de nodige waardevolle input, zoals zoekvolume, te verwachten competitie en een inschatting van de kosten per klik.
Ook belangrijk om te onthouden: hoe verleidelijk het ook is, het is niet per definitie de beste strategie om te adverteren op de zoekwoorden met het meeste zoekvolume. Dat zijn namelijk vrijwel altijd ook de zoekwoorden met het meeste concurrentie, waardoor de kosten per klik snel op kunnen lopen.
Zeker mensen die voor het eerst campagnes opzetten lopen op die manier het risico om (te) veel leergeld te bepalen. Door op de meest beconcurreerde zoekwoorden te adverteren, brand je namelijk snel je beschikbare budget op aan relatief weinig kliks. Dat betekent niet alleen minder bezoekers, maar vaak ook minder koop gerichte bezoekers. Zoekwoorden met een hoog volume zijn vaak namelijk minder specifiek dan de langere zoekwoorden (longtail keywords) met een lager volume.
Advertentieteksten vraagt dus vooral om in zo min mogelijk woorden je boodschap over te brengen. Daarom geven we je ter afsluiting nog een aantal tips om in je achterhoofd te houden bij het schrijven van je advertentie teksten voor Google Ads:
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een goede advertentietekst is in staat om je doelgroep te prikkelen en te verleiden. Daarom bevatten goede advertentieteksten een duidelijke USP en spelen ze in op een voelbaar pijnpunt. In Google Ads teksten is dat extra belangrijk door de beperkte ruimte.
Je maakt een advertentietekst aantrekkelijk door in te spelen op de belevingswereld en verlangens van je doelgroep. Wat kan jouw product of dienst voor haar of hem betekenen? Hoe maakt het diens wereld en leven beter? Dat is veel aantrekkelijker dan alleen vertellen hoe geweldig jouw product is.
Via Google Ads word je gevraagd om verschillende stukjes tekst op te geven, waarvan vervolgens jouw advertenties worden gegenereerd. Je moet verschillende koppen, beschrijvingen, en sitelinks opgeven. Google Ads bouwt van die stukjes tekst vervolgens vanzelf je ads.