Het bepalen van zoekwoorden speelt een essentiële rol in het potentiële succes van je SEA-campagnes. Daarmee bepaal je namelijk op welke zoekwoorden je ads straks vertoond gaan worden.
En dus ook bij welke zoekers je wel of niet in beeld gaat komen.
Zoekwoorden en ads zijn dus letterlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo koppel je je advertenties in Google Ads aan specifieke zoekwoorden die deze ads moeten triggeren. Maar hoe bepaal je dan welke zoekwoorden je aan je campagnes moet hangen?
Zoekwoorden bepalen met tools
De meest gebruikte methode om zoekwoorden voor Google Ads te bepalen, is natuurlijk de inzet van (betaalde of gratis) tools. De Google Ads zoekwoordplanner is daarvan waarschijnlijk de bekendste. Daarnaast kun je ook tools zoals Ahrefs, Semrush of Ubersuggest gebruiken om meer zoekwoorden rondom je centrale onderwerp op het spoor te komen.
Het voordeel van tools gebruiken is dat je snel een lijst kunt genereren van zoekwoorden. Google Ads presteert doorgaans het beste met een ruime input van zoekopdrachten om jouw advertenties bij te vertonen. Dat betekent namelijk voldoende ruimte om te testen welke opdrachten de beste resultaten opleveren.
Met andere woorden: het bepalen van zoekwoorden voor Google Ads draait er niet om dat je zelf selecteert welke keywords het beste in je campagnes passen. Weersta dus de verleiding om zelf al te veel selectie te gaan toepassen op de zoekwoorden die je vindt.
En juist daarom zijn tools zo waardevol: in plaats van zelf te gaan zitten speculeren op basis van wat je weet over je business en je doelgroep, helpen ze je om snel honderden zoekwoorden te vinden die mensen gebruik in hun zoektocht naar jouw producten of diensten. Daarnaast geven de meeste tools je direct ook de nodige waardevolle input, zoals zoekvolume, te verwachten competitie en een inschatting van de kosten per klik.
Bepalen welke zoekwoorden kansrijk zijn
Ook belangrijk om te onthouden: hoe verleidelijk het ook is, het is niet per definitie de beste strategie om te adverteren op de zoekwoorden met het meeste zoekvolume. Dat zijn namelijk vrijwel altijd ook de zoekwoorden met het meeste concurrentie, waardoor de kosten per klik snel op kunnen lopen.
Zeker mensen die voor het eerst campagnes opzetten lopen op die manier het risico om (te) veel leergeld te bepalen. Door op de meest beconcurreerde zoekwoorden te adverteren, brand je namelijk snel je beschikbare budget op aan relatief weinig kliks. Dat betekent niet alleen minder bezoekers, maar vaak ook minder koop gerichte bezoekers. Zoekwoorden met een hoog volume zijn vaak namelijk minder specifiek dan de langere zoekwoorden (longtail keywords) met een lager volume.
Teksten voor een Google advertentie maken
Advertentieteksten vraagt dus vooral om in zo min mogelijk woorden je boodschap over te brengen. Daarom geven we je ter afsluiting nog een aantal tips om in je achterhoofd te houden bij het schrijven van je advertentie teksten voor Google Ads:
- Verwerk een duidelijke en verleidelijke USP in je teksten die direct de aandacht van je doelgroep kan trekken
- Bij het opschrijven van die USP is het verstandig om in te spelen op pijnpunten die leven bij je doelgroep, en die ook te benoemen. Iemand die op zoek is naar een oplossing voor een bepaald pijnpunt, zal zich snel aangesproken voelen wanneer hij of zij dat in een advertentietekst genoemd ziet worden
- Blijf testen en optimaliseren. Zelf de beste copywriter ter wereld zal nooit in één keer de perfecte combinatie van advertentietekst maken voor de verschillende posities in Google ads. Het is daarom belangrijk om altijd te blijven testen wat werkt en wat niet en te blijven sleutelen om je advertentieteksten steeds een stukje beter te maken
- Daarom kan het ook een goed idee zijn om te werken met een testgroep van advertentieteksten. In deze groep kun je testen met ad copy die misschien net wat meer experimenteel en gedurfd is dan in je andere advertenties. Op deze manier sluit je niet al op voorhand advertentietekst uit die misschien wel de potentie heeft om heel erg goed te presteren.