/ leestijd 6 min.

Adverteren op YouTube voor beginners

Remon en Lennert in overleg
  • SEA

Adverteren op YouTube is typisch zoiets waar je waarschijnlijk al regelmatig aan gedacht hebt om mee te starten, maar wat er nooit van is gekomen. Want zijn YouTube advertenties niet veel te duur en ingewikkeld om te maken? Is dat nou echt iets voor jouw onderneming?

In dit artikel gaan we zoveel mogelijk van die zorgen wegnemen en jou uitgebreid laten kennismaken met adverteren op YouTube. Klaar om overtuigd te worden van het gemak en de voordelen van YouTube advertenties?

Waarom adverteren op YouTube?

Adverteren op YouTube is een waardevolle aanvulling op je andere online marketing inspanningen. Simpelweg omdat steeds meer mensen de voorkeur geven aan video content. Je kunt dus eigenlijk niet om videoadvertenties heen om je doelgroep in alle delen van de customer journey te bereiken.

Gelukkig is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om te starten met adverteren op YouTube. De hoogste drempel – de creatie van video’s voor de ads – is bijvoorbeeld lang niet meer zo hoog als hij lijkt.

Daar komen we verderop in dit artikel op terug. Eerst willen we je nog wat verder meenemen in de mogelijkheden die je hebt om advertenties op YouTube te vertonen.

Verschillende advertentiemogelijkheden binnen YouTube

Wanneer iemand het heeft over “adverteren in YouTube kunnen daarmee heel wat verschillende soorten advertenties bedoeld worden. Eigenlijk net zoals ook adverteren via Google zelf heel veel verschillende opties heeft, zoals Display en Shopping.

YouTube biedt de volgende opties voor adverteren:

  1. Advertenties die kunnen worden overgeslagen. Deze worden afgespeeld in de videospeler en kunnen na 5 seconden worden overgeslagen.
  2. Advertenties die niet kunnen worden overgeslagen. Dit zijn advertenties van 15 tot 20 seconden die – de naam zegt het al – niet overgeslagen kunnen worden maar moeten worden afgekeken voordat iemand de video kan bekijken.
  3. Bumperadvertenties. Videoadvertenties van maximaal 6 seconden die niet over te slaan zijn.
  4. Overlay-advertenties. Beeld- of tekstadvertenties die onderin de video (onderste 20%) worden vertoond.
  5. In-feed. Dit is vergelijkbaar met adverteren in de zoekresultaten van Google. Je video wordt (als advertentie) vertoond in de lijst met zoekresultaten, video suggesties op de homepage of de gerelateerde video’s.

Beginnen met adverteren op YouTube

Het kan nogal intimiderend voelen om te starten met YouTube advertenties. Juist omdat er verschillende mogelijkheden zijn, zoals je hierboven hebt kunnen zien. Maar ook omdat het als een opgave kan voelen om de benodigde advertentiemiddelen te verzorgen en de ads in te stellen.

Daarom lopen we de belangrijkste stappen kort met je door, zodat je ziet dat adverteren op YouTube een stuk toegankelijker is dan je misschien denkt.

1. Videomateriaal

Dit is voor veel potentiële YouTube adverteerders waarschijnlijk de hoogste drempel: je hebt natuurlijk video’s nodig om binnen je advertenties te vertonen. Toch hoeft die drempel echt niet zo hoog te zijn als je denkt.

Misschien heb je al meer video’s dan je denkt, die met wat kleine aanpassingen geschikt gemaakt kunnen worden om mee te adverteren. Vergeet ook niet dat video ads niet lang hoeven te zijn: de kortste (bumper) ads zijn zes seconden en YouTube beveelt aan om zelfs de langste video’s (ruim) onder de drie minuten te houden. Je hoeft dus echt geen halve documentaire of speelfilm op te nemen: een korte video waarin jouw boodschap duidelijk wordt overgebracht hoeft niet moeilijk te zijn.

Om het je nog gemakkelijker te maken, heeft YouTube deze video ad builder ontwikkelt. Daarmee zet je in een handomdraai eenvoudige maar effectieve video’s in elkaar zodat adverteren in YouTube voor iedereen bereikbaar wordt

2. Doelstellingen kiezen

De basis van adverteren in YouTube is eigenlijk heel erg vergelijkbaar met een campagne in Google Ads opzetten. Je YouTube Ads werkt dan ook gewoon via je Google Ads account.

Gewapend met de juiste video content is het dan tijd om je advertenties op te gaan bouwen. Dit is vergelijkbaar met “reguliere” Google Ads. Dat houdt in dat je verschillende doelstellingen kunt selecteren (zoals verkopen, leads of bezoekers) of een campagne zonder vooraf bepaalde doelen kunt opzetten.

3. Campagnetype kiezen

Afhankelijk van het doel dat je hebt gekozen, krijg je de keuze uit verschillende campagne types om mee aan de slag te gaan. Om te adverteren in YouTube kies je uiteraard voor video advertenties.

Vervolgens kun je kiezen uit de verschillende subtypen van YouTube die we hierboven hebben opgesomd. Het programma maakt het je hierbij zo gemakkelijk mogelijk, met suggesties op basis van jouw gekozen doelen.

4. Instellingen kiezen

Ook hier wordt het je weer niet moeilijker gemaakt dan strikt noodzakelijk: ieder campagne subtype brengt standaard algemene instellingen mee. Een aantal om uit te lichten:

  1. Biedstrategie. Dit bepaalt of er binnen de veiling wordt geoptimaliseerd op basis van vertoningen, conversies of aantal keer dat een ad bekeken wordt.
  2. Netwerken. Ook kun je bepalen of je ads alleen binnen YouTube verschijnen of ook binnen het Display Netwerk.
  3. Uitsluitingen. Tot slot is het belangrijk om aandacht te besteden aan het uitsluiten van bepaalde typen content zodat je meer controle hebt over waar je advertenties wel of niet vertoond worden.

5. Advertentiegroepen

Op advertentiegroep niveau krijg je – ook weer net als binnen zoekcampagnes – de controle over het targeten van de voor jou meest interessante doelgroepen. Je kunt bijvoorbeeld targeten op basis van:

  1. Demografie
  2. Segmenten (remarketing, levensgebeurtenissen, interesses)
  3. Content

6. Advertentie maken

De laatste stap is het daadwerkelijk opbouwen van de advertenties. De beschikbare formaten waar je nu uit kunt kiezen zijn gebaseerd op de door jou gekozen doelstellingen en subtype.

Maar het belangrijkste gedeelte van beginnen met adverteren op YouTube begint pas nadat je jouw eerste campagne live hebt gezet. Nu gaat immers de data binnenkomen over hoe jouw ads presteren. En zoals je weet draait het in online marketing allemaal om blijven meten en optimaliseren. Laat je dus zeker niet uit het veld slaan wanneer jouw YouTube ads niet direct het resultaat opleveren dat je voor ogen had.

 

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Jelle den Uijl

SEA-specialist

Een ster in het onthouden van de kleinste details, een berg aan kennis én heel wat enthousiasme: deze ingrediënten maken Jelle tot een steengoede SEA-specialist die heel wat klanten verblijdt.

Veel gestelde vragen over YouTube Ads

  • Hoeveel kost adverteren op YouTube?

    Hoeveel het kost om te adverteren op YouTube is afhankelijk van welk advertentieformat je kiest, welke doelgroep je wilt bereiken en welke biedstrategie je kiest. Op YouTube kun je adverteren met vrijwel elk budget, want je kiest zelf je maximum.

  • Werken advertenties op YouTube echt?

    Adverteren op YouTube werkt zonder twijfel: het is één van de meest krachtige kanalen die je voor jouw advertentie doeleinden kunt inzetten. Mensen zijn steeds meer visueel ingesteld, waardoor YouTube advertenties een onmisbaar onderdeel van je marketingmix zijn geworden.

  • Is het gratis om advertenties op YouTube te plaatsen?

    Het plaatsen van advertenties op YouTube is gratis, in tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren op televisie of radio. Bij YouTube advertenties betaal je namelijk op basis van de prestaties: het aantal weergaven of andere acties.