Daarmee is adverteren in Google de afgelopen jaren uitgegroeid tot misschien wel het populaire online marketing kanaal. Een kanaal dat ook nog eens vele malen diverser is geworden: want waar adverteren op Google vroeger betekende “in de zoekresultaten”, zijn de mogelijkheden nu veel groter. Maak kennis met de mogelijkheden en ontdek hoe beginnen in zijn werk gaat.

In dit artikel gaan we in op:

  1. Wat houdt adverteren op Google in?
  2. Welke mogelijkheden er zijn
  3. Hoe kun je starten?

Wat houdt adverteren op Google in?

Adverteren op Google is het vertonen van advertenties via de kanalen van Google. Dat doe je met behulp van Google Ads: het advertentieplatform van Google zelf. Via een Google Ads account krijg je als het ware toegang tot alle kanalen uit het repertoire van Google.

Welke kanalen dat zijn, daar komen we op terug wanneer we de mogelijkheden van adverteren op Google bespreken. Hier is het belangrijk om te weten dat je daarmee heel gericht jouw doelgroep kunt bereiken op basis van hun zoekgedrag of interesses. Dat maakt Google zo’n sterke partner om te adverteren: door advertenties te koppelen aan de zoekopdrachten die mensen gebruiken, het type sites dat ze bezoeken of de content die ze bekijken.

Veel gerichter en efficiënter adverteren

Met advertentiecampagnes via Google kun je dus veel gerichter adverteren dan bij bijvoorbeeld radio- of televisie reclames mogelijk is. Op TV laat een bedrijf haar commercial misschien zien tussen twee programma’s waar de doelgroep graag naar kijkt. Via Google kan datzelfde bedrijf in beeld komen wanneer iemand zoekt naar de specifieke dienst die het bedrijf te bieden heeft.

Behalve dat je dus veel beter kunt bepalen wanneer jouw advertentie in beeld komt, is ook het resultaat van je campagnes beter te analyseren. Je kunt namelijk precies volgen hoeveel mensen jouw advertentie te zien kregen, hoeveel van hen daarop klikten en zelfs hoeveel van die mensen uiteindelijk een aankoop hebben gedaan. Ook dat maakt dit dus een veel efficiëntere manier van adverteren dan campagnes op radio of televisie.

Voordat we wat meer de praktijk in duiken en bekijken welke mogelijkheden Google dan concreet biedt om te adverteren, nog wat laatste informatie om het principe van Google campagnes beter te begrijpen.

Google Ads Advertenties

Hoe werkt adverteren op Google?

Advertenties op Google werken op basis van een PPC (pay per click) systeem. Met andere woorden: campagnes op Google betaal je op basis van de hoeveelheid kliks die jouw advertenties hebben opgeleverd.

Dat maakt het systeem zo goed te meten en te optimaliseren. Het geld dat je hebt besteed is immers te koppelen aan klik, die iemand op je website bracht, waar ze wel of geen actie ondernam. Veel specifieker dus dan een televisiereclame waarna een winkelier weliswaar de verkopen omhoog ziet gaan, maar één enkele verkoop nooit tot dat ene reclameblok zal kunnen herleiden.

Door de werking van Google Ads is deze manier van adverteren veel minder schieten met hagel.

Hoeveel je uiteindelijk afrekent aan Google Ads voor je gedraaide campagnes, is dus afhankelijk van het aantal kliks. Maar, de ene klik is de andere niet. Zo zal het je niet verbazen dat iemand die zoekt naar “letselschade advocaat inhuren” veel meer potentiële waarde vertegenwoordigt dan iemand die zoekt naar “schattige puppies”.

De eerste persoon heeft interesse om een dure professional in te huren, voor een traject waar al snel duizenden euro’s in omgaan. De tweede persoon heeft gewoon een rotdag en wil zichzelf opvrolijken met wat leuke puppy plaatjes.

Daarom zal een klik van de eerste persoon een stuk waardevoller zijn dan die van de tweede. Daardoor zullen er ook meer bedrijven – die zo’n letselschade advocaat kunnen leveren bijvoorbeeld – zijn die hun advertenties aan deze zoeker willen vertonen.

Dat lost Google op door te werken met een veilingsysteem. Adverteerders kunnen een bod uitbrengen, waarmee ze aangeven hoeveel een klik op een advertentie hen waard is. Via de veiling wordt vervolgens – op basis van de biedingen en de kwaliteit van de advertenties – beoordeeld wie er vertoond worden en op welke volgorde.

Klikt er vervolgens iemand op jouw advertentie, dan betaal je het bedrag dat je hebt geboden om op die positie vertoond te worden. Dat betekent dus niet alleen dat een klik bij de advocaten-zoekopdracht duurder is dan de puppies, maar ook dat uiteindelijk elke adverteerder een andere prijs betaalt.

Je kunt in ons uitgebreide artikel meer lezen over hoe de Google Ads veiling werkt .

Welke mogelijkheden zijn er om te adverteren op Google?

We hebben het tot nu toe gehad over “adverteren op Google” alsof het één kanaal is, maar de kracht zit hem nu juist in de diversiteit. Google heeft de afgelopen jaren namelijk haar aantal kanalen sterk uitgebreid, waarvan de meest in het oog springende waarschijnlijk de overname van YouTube. Inmiddels is YouTube, na Google zelf, de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Daarmee heeft Google dus een gigantisch gedeelte van de zoekmarkt in handen.

Inmiddels heb je als adverteerder op Google dan ook de keuze uit verschillende kanalen:

  1. Zoekadvertenties zijn de meest bekende en vertrouwde advertenties, die in de lijst met zoekresultaten van Google zelf worden vertoond en te herkennen zijn aan de vermelding “Advertentie”. Dit zijn advertenties die bestaan uit tekst en die worden gericht op bepaalde – voor de adverteerder lucratieve – zoekopdrachten. Dat geeft dus de mogelijkheid om in de zoekresultaten te verschijnen wanneer de doelgroep een hoge koopintentie heeft.
  2. Display advertenties zijn meer visuele advertenties (banners) die kunnen worden geplaatst op websites die onderdeel zijn van het Google Display Netwerk. Een website kan zich hiervoor aanmelden om – door het plaatsen van zo’n display advertentie – een aandeel te ontvangen van de gerealiseerde advertentie opbrengsten. Hier richt je je dus op bepaalde doelgroepen en onderwerpen.
  3. Shopping advertenties geven je de mogelijkheid om een gedetailleerde product feed aan je advertenties te koppelen (met gebruik van Google Merchant Center) zodat je die producten rechtstreeks kunt marketen bij je doelgroep. Google vertoont dan advertenties met jouw producten (gebaseerd op informatie uit de feed dus) bij matchende zoekopdrachten. Shopping advertenties worden bijvoorbeeld bovenaan de zoekresultaten vertoond, waardoor je extra opvalt bij mensen met een hoge koopintentie.
  4. YouTube mag tenslotte ook niet onbenoemd blijven. We schreven het hierboven al: YouTube is inmiddels de tweede zoekmachine ter wereld. Veel mensen zoeken immers rechtstreeks naar video’s wanneer ze ergens meer informatie over willen of een oplossing zoeken voor een probleem. Via Google Ads kun je nu dus ook adverteren bij video’s die voor jouw doelgroep interessant zijn, zodat ook jij in beeld komt wanneer ze die video bekijken. Een beetje zoals “ouderwetse” televisiereclames dus, maar dan met de gerichtheid en meetbaarheid van online marketing.

Al deze verschillende kanalen hebben natuurlijk hun voor- en nadelen. Ieder kanaal kan je helpen verschillende doelen te bereiken, maar idealiter ondersteunen ze elkaar voor één overkoepelende Google advertentiecampagne. Daarmee zorg je er namelijk voor dat je doorlopend, op relevante momenten in beeld bent bij je doelgroep.

Nu je een beter beeld hebt bij de voordelen van adverteren op Google, hoe zo’n campagne in zijn werk gaat en welke mogelijkheden je zoals ter beschikking hebt, ben je waarschijnlijk gewoon benieuwd hoe ook jij hiervan kunt profiteren.
Daarom wordt het nu hoog tijd voor een diepere duik in het starten met adverteren op Google.

Hoe kun je starten met adverteren op Google?

Adverteren op Google is niet moeilijk. Het is namelijk in het belang van Google om het zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk te maken. Zoals je hebt kunnen lezen werken de advertenties immers op basis van een veilingsysteem. En net als bij een kunstveiling geldt: hoe meer deelnemers die tegen elkaar opbieden, hoe hoger de uiteindelijke verkoopprijs.

Google heeft er dan ook veel aan gedaan om de instap voor nieuwe adverteerders zo laag mogelijk te maken. Toch kan het allemaal nogal overweldigend overkomen, wanneer je volledig blanco wilt beginnen, voor het eerste een Google Ads account gaat aanmaken en bij het opzetten van je campagne met al die keuzes wordt geconfronteerd.

Om het iets minder “eng” te maken, lopen we hieronder de belangrijkste stappen op weg naar Google advertenties met je door. Zo weet je alvast wat beter wat je te wachten staat.

1. De basis

Eigenlijk begint het runnen van succesvolle Google campagnes al voordat je start met adverteren op Google. Het is namelijk belangrijk dat je jouw doelen die je met je advertenties wilt gaan bereiken, helder voor ogen hebt. Zo leg je een stevige fundering waar je straks je campagnes op kunt gaan bouwen.

Denk vooraf dus alvast na over:

  1. Wat je doel is met adverteren op Google. Wil je vooral jouw naamsbekendheid vergroten, producten verkopen of leads generen voor je onderneming?
  2. Welke doelgroep hoop je te bereiken en hoe ziet die eruit? Wat zijn de interesses van de mensen die je wilt bereiken? Welke kanalen gebruiken ze en waar zoeken ze naar? Hoe helderder het beeld dat jij van je doelgroep hebt, hoe beter je haar straks kunt bereiken via de kanalen van Google.
  3. Wat zijn de belangrijkste USP’s van jouw product of dienst, gericht op de doelgroep die je voor ogen hebt? Met andere woorden: hoe onderscheid jij jezelf van al die anderen waarmee je straks in de veiling gaat concurreren? Het succes van je Google advertenties valt of staat met hoe goed jij weet over te brengen waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen.

 

2. Google Ads account aanmaken

Adverteren op Google is onmogelijk zonder Google Ads account. Dat is namelijk het epicentrum van waaruit je al je campagnes en inspanningen coördineert. Gelukkig is een Google Ads account aanmaken helemaal niet moeilijk en zo gepiept.

Vanaf de Google Ads startpagina kies je voor “nu starten”, waarna je het account kunt aanmaken met een bestaand Google account, maar je er ook voor kiezen een nieuw Google account aan te maken dat specifiek is bedoeld voor Google Ads.

Vervolgens doorloop je eenvoudigweg de stappen waarbij je wat basisinformatie opgeeft, zoals het land waar je actief bent, je voertaal en betalingsgegevens.

3. Campagnes opzetten en targeting bepalen

We hebben een uitgebreid artikel geschreven over campagnes opzetten in Google Ads, maar het belangrijkste om hieruit te lichten is dat je natuurlijk moet bepalen op welke zoekopdrachten of onderwerpen je wilt adverteren. Dit is bij uitstek iets waar beginnende adverteerders snel het overzicht kwijt kunnen raken.

Gelukkig biedt Google Ads uitgebreide tools om je hierbij te helpen. Zo wordt bij het beginnen van een nieuwe campagnes direct gevraagd welk doel je hoopt te bereiken, waarna je de keuzes krijgt die daar het beste bij aansluiten. Daarmee helpt Google je dus te kiezen tussen adverteren in de zoekresultaten, op YouTube, of via Shopping of Display.

Na het kiezen van je kanaal volgen nog een aantal belangrijke stappen:

  1. Targeting, waarbij je kunt aangeven welke doelgroepen je wel (of juist niet) wilt bereiken met je advertenties. Denk hierbij aan filtering op basis van demografie, interesses of zoekgedrag.
  2. Het budget dat je wilt besteden aan adverteren op Google. Voor hulp hierbij kun je terecht in ons artikel over het bepalen van je budget .
  3. Zoekwoorden (bij zoekcampagnes) waarop je vertoond wilt worden.
  4. En natuurlijk de advertenties zoals je die wilt vertonen, waarin je jouw USP’s en aanbod onder de aandacht brengt.

Short tail vs. long tail zoekwoorden

4. Doorlopend optimaliseren

Het belangrijkste onderdeel van beginnen met adverteren op Google, is waarschijnlijk beseffen dat je het niet direct perfect kunt doen. De kracht van online adverteren zit hem nu juist in het voortdurend meten van je resultaten en op basis van data doorlopend bijsturen en optimaliseren.

De beste manier om succesvol op Google te adverteren is dan ook gewoon starten en beginnen met het verzamelen van data en inzichten.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over adverteren op Google

Wat kost een advertentie op Google?

Wat een advertentie op Google kost, is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst verschillen de prijzen sterk tussen zoekwoorden: de ene zoekopdracht is nu eenmaal veel lucratiever dan de andere. Daarnaast hangen de advertentiekosten ook af van hoe goed jouw advertentie op die zoekopdracht aansluit.

Een advertentie op Google maak je via een Google Ads account: het centrale punt van waaruit je kunt adverteren op alle kanalen van Google. Hier stel je een campagne in die is gericht op jouw doelstellingen en kies je welke doelgroepen en zoekopdrachten voor jou interessant zijn.

Via Google Ads kom je in beeld bij jouw doelgroep, op het moment dat ze op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Adverteren via Google is erg goed te targeten, maar laat zich bovendien bijzonder goed meten. Je kunt daarom goed volgen wat het oplevert, zodat je feitelijk elke geïnvesteerde euro kunt volgen.

Meer weten over adverteren op Google?
Adverteren op Google Adverteren op Google