Tegelijkertijd draait het om meer dan verleiden. Je wilt ook de kans zo groot mogelijk maken dat iemand die klikt vervolgens ook een bestelling doet. Voor iedere klik betaal je immers geld. Je hebt niets aan iemand die door jouw geweldige ad copy verleid wordt om te klikken, maar vervolgens niet vindt wat hij verwacht en weer vertrekt. Die kost alleen maar geld. Advertentieteksten schrijven vraagt daarom om aandacht. Deze tips gaan je helpen.
In dit artikel gaan we in op:
Ad teksten zijn alle tekstuele onderdelen van advertenties, in dit geval in Google campagnes. Ad copy is daarom extreem kort: je hebt vaak maar een (zeer) beperkt aantal karakters om je boodschap over te brengen.
Een advertentietekst in brede zin is iedere tekst die is bedoeld om een product of dienst aan te prijzen bij de doelgroep. Ad copy is meestal verleidend of prikkelend: het moet de lezer immers aanzetten tot actie of een bepaald gevoel van verlangen aanwakkeren.
En hoewel dat in het geval van Google Ads campagnes zeker ook geldt, is de ruimte die je hebt voor die verleiding bijzonder kort. In de ontwikkeling van advertentieteksten zie je als het ware de ontwikkeling terug van de gemiddelde aandachtsspanne bij de doelgroep. Vroeger konden ad teksten nog een volledige pagina in een krant of tijdschrift beslaan. Tegenwoordig moet je het met veel beperktere plekken doen.
Een een Google Ads advertentie komt op verschillende plaatsen ad copy terug. Bij het instellen van je advertenties en advertentiegroepen, nodigt Ads je vanzelf uit om voor die posities de teksten op te geven die je daar wilt vertonen.
De belangrijkste “stukjes” advertentietekst in een Google Ad zijn:
Advertentieteksten vraagt dus vooral om in zo min mogelijk woorden je boodschap over te brengen. Daarom geven we je ter afsluiting nog een aantal tips om in je achterhoofd te houden bij het schrijven van je advertentie teksten voor Google Ads:
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een goede advertentietekst is in staat om je doelgroep te prikkelen en te verleiden. Daarom bevatten goede advertentieteksten een duidelijke USP en spelen ze in op een voelbaar pijnpunt. In Google Ads teksten is dat extra belangrijk door de beperkte ruimte.
Je maakt een advertentietekst aantrekkelijk door in te spelen op de belevingswereld en verlangens van je doelgroep. Wat kan jouw product of dienst voor haar of hem betekenen? Hoe maakt het diens wereld en leven beter? Dat is veel aantrekkelijker dan alleen vertellen hoe geweldig jouw product is.
Via Google Ads word je gevraagd om verschillende stukjes tekst op te geven, waarvan vervolgens jouw advertenties worden gegenereerd. Je moet verschillende koppen, beschrijvingen, en sitelinks opgeven. Google Ads bouwt van die stukjes tekst vervolgens vanzelf je ads.