Tegelijkertijd draait het om meer dan verleiden. Je wilt ook de kans zo groot mogelijk maken dat iemand die klikt vervolgens ook een bestelling doet. Voor iedere klik betaal je immers geld. Je hebt niets aan iemand die door jouw geweldige ad copy verleid wordt om te klikken, maar vervolgens niet vindt wat hij verwacht en weer vertrekt. Die kost alleen maar geld. Advertentieteksten schrijven vraagt daarom om aandacht. Deze tips gaan je helpen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat verstaan we onder ad teksten binnen Google Ads campagnes?
  • Waar je impact kunt maken met de juiste ad copy
  • Tips voor het maken van effectieve teksten voor Google advertenties

Wat zijn ad teksten?

Ad teksten zijn alle tekstuele onderdelen van advertenties, in dit geval in Google campagnes. Ad copy is daarom extreem kort: je hebt vaak maar een (zeer) beperkt aantal karakters om je boodschap over te brengen.

Een advertentietekst in brede zin is iedere tekst die is bedoeld om een product of dienst aan te prijzen bij de doelgroep. Ad copy is meestal verleidend of prikkelend: het moet de lezer immers aanzetten tot actie of een bepaald gevoel van verlangen aanwakkeren.

En hoewel dat in het geval van Google Ads campagnes zeker ook geldt, is de ruimte die je hebt voor die verleiding bijzonder kort. In de ontwikkeling van advertentieteksten zie je als het ware de ontwikkeling terug van de gemiddelde aandachtsspanne bij de doelgroep. Vroeger konden ad teksten nog een volledige pagina in een krant of tijdschrift beslaan. Tegenwoordig moet je het met veel beperktere plekken doen.

Ad copy in een Google Ads campagne

Een een Google Ads advertentie komt op verschillende plaatsen ad copy terug. Bij het instellen van je advertenties en advertentiegroepen, nodigt Ads je vanzelf uit om voor die posities de teksten op te geven die je daar wilt vertonen.

De belangrijkste “stukjes” advertentietekst in een Google Ad zijn:

  • Het weergavepad. Dit is de zichtbare URL-structuur die in je advertentie wordt getoond (het is dus niet de URL waar de advertentie ook daadwerkelijk naartoe voert). Hiermee kun je aan je doelgroep extra duidelijk maken naar wat voor pagina ze navigeren. Een klein stukje ad copy waarmee je dus veel extra vertrouwen kunt overbrengen.
  • Koppen zijn de klikbare hyperlinks die boven een advertentie komen te staan. Je moet er meerdere opgeven, want ze kunnen in verschillende samenstellingen worden vertoond. Op die manier zoekt Google Ads de weergave die voor jou het beste werkt. Schrijf dus koppen die op zichzelf pakkend en duidelijk zijn, maar ook iets aan elkaar toe kunnen voegen.
  • Beschrijvingen zijn de langere stukjes tekst onder de kop. Je kunt hier dus meer vertellen over de USP’s van je product of wat jouw dienstverlening onderscheidend maakt.
  • Sitelinks zijn extra links die je in je advertentie vertoont, die naar belangrijke pagina’s op je website verwijzen. Zo kun je mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om direct naar je webshop of je contactpagina te navigeren. Hier is het minste ruim voor het schrijven van advertentieteksten, maar toch is het belangrijk dat je duidelijke en verleidelijke labels gebruik

Teksten voor een Google advertentie maken

Advertentieteksten vraagt dus vooral om in zo min mogelijk woorden je boodschap over te brengen. Daarom geven we je ter afsluiting nog een aantal tips om in je achterhoofd te houden bij het schrijven van je advertentie teksten voor Google Ads:

  • Verwerk een duidelijke en verleidelijke USP in je teksten die direct de aandacht van je doelgroep kan trekken
  • Bij het opschrijven van die USP is het verstandig om in te spelen op pijnpunten die leven bij je doelgroep, en die ook te benoemen. Iemand die op zoek is naar een oplossing voor een bepaald pijnpunt, zal zich snel aangesproken voelen wanneer hij of zij dat in een advertentietekst genoemd ziet worden
  • Blijf testen en optimaliseren. Zelf de beste copywriter ter wereld zal nooit in één keer de perfecte combinatie van advertentietekst maken voor de verschillende posities in Google ads. Het is daarom belangrijk om altijd te blijven testen wat werkt en wat niet en te blijven sleutelen om je advertentieteksten steeds een stukje beter te maken
  • Daarom kan het ook een goed idee zijn om te werken met een testgroep van advertentieteksten. In deze groep kun je testen met ad copy die misschien net wat meer experimenteel en gedurfd is dan in je andere advertenties. Op deze manier sluit je niet al op voorhand advertentietekst uit die misschien wel de potentie heeft om heel erg goed te presteren.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over de mogelijkheden van advertentieteksten?

Veel gestelde vragen over advertentieteksten

Hoe schrijf je een goede advertentietekst?

Een goede advertentietekst is in staat om je doelgroep te prikkelen en te verleiden. Daarom bevatten goede advertentieteksten een duidelijke USP en spelen ze in op een voelbaar pijnpunt. In Google Ads teksten is dat extra belangrijk door de beperkte ruimte.

Je maakt een advertentietekst aantrekkelijk door in te spelen op de belevingswereld en verlangens van je doelgroep. Wat kan jouw product of dienst voor haar of hem betekenen? Hoe maakt het diens wereld en leven beter? Dat is veel aantrekkelijker dan alleen vertellen hoe geweldig jouw product is.

Via Google Ads word je gevraagd om verschillende stukjes tekst op te geven, waarvan vervolgens jouw advertenties worden gegenereerd. Je moet verschillende koppen, beschrijvingen, en sitelinks opgeven. Google Ads bouwt van die stukjes tekst vervolgens vanzelf je ads.

Advertentieteksten schrijven Advertentieteksten schrijven