Advertentiegroepen zijn een essentieel onderdeel van SEA campagnes. Door effectieve advertentiegroepen te creëren, kun je namelijk meer en kwalitatieve bezoekers naar je website krijgen, tegen lagere klikkosten. Op die manier kun je meer bezoekers en conversies behalen voor hetzelfde campagnebudget.
Dat maakt advertentiegroepen dus iets wat je niet over het hoofd mag zien bij de planning van je Google Ads campagnes. Reden genoeg om die groepen eens onder de loep te nemen en te ontdekken hoe je ze optimaal voor je laat werken.
Wat zijn advertentiegroepen?
Een advertentiegroep is een soort container voor zoekwoorden binnen je SEA campagnes. In een groep breng je aan elkaar verwante zoekwoorden onder. Aan een advertentiegroep zijn vervolgens de advertenties gekoppeld, die door de zoekwoorden uit de groep geactiveerd worden.
Adverteren in Google is zo gestructureerd dat je op het eerste niveau je account hebt. Daaronder kun je verschillende campagnes aanmaken. En onder die campagnes komen de verschillende advertentiegroepen te hangen, die bestaan uit:
- Zoekwoorden
- Advertenties
- Landingspagina’s
Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert die voldoet aan de zoekwoorden binnen een advertentiegroep, triggert dat deelname aan de veiling . Op basis van de uitslag van die veiling wordt vervolgens een binnen de advertentiegroep gekoppelde advertentie vertoond, die de zoeker na klikken naar de ingestelde landingspagina voert.

Waarom advertentiegroepen zo belangrijk zijn
Je hebt inmiddels al een beeld van het belang van advertentiegroepen. Ze geven structuur aan je campagnes en zorgen dat de juiste advertenties aan de juiste doelgroep worden getoond.
Zoekmachines als Google gebruiken de advertentiegroepen om te bepalen:
- Bij welke zoekwoorden je advertenties vertoond moeten worden
- Wat de boodschap van je vertoonde advertenties moet zijn
- Naar welke landingspagina de bewuste advertenties verwijzen
Kortom: advertentiegroepen zijn een belangrijk onderdeel van je Google Ads campagnes omdat ze je meer controle geven over wie je bereikt, wat je hen laat zien en hoe je hen uiteindelijk converteert tot leads of klanten.
Tips voor een effectieve advertentiegroep
De kracht van advertentiegroepen zit hem in specificiteit. Onthoud dat ieder zoekwoord uit de groep de gekoppelde advertenties kan triggeren en naar de bijbehorende landingspagina kan voeren.
Wanneer je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, is het bijvoorbeeld niet verstandig om een advertentiegroep te maken rondom damesschoenen waarin je zoekwoorden zoals “damesschoen hoge hak”, “damesschoen zomer” en “dameslaarsjes” samenbrengt.
Hoe gedetailleerder je een advertentiegroep kunt maken, hoe beter. Zo kun je er als schoenverkoper voor kiezen om een advertentiegroep die zich volledig richt op damesschoenen met hoge hakken, en daar ieder verwant zoekwoord in onderbrengen.
Natuurlijk kun je daarnaast een algemenere advertentiegroep instellen die zich richt op de meer algemene zoeker die is geïnteresseerd in damesschoenen in het algemeen. Je kunt ervoor kiezen om daar een lager maximaal bod in te stellen. Deze minder specifieke zoekers zijn doorgaans namelijk minder snel geneigd te converteren, maar het kan natuurlijk nog steeds belangrijk zijn om bij hen in beeld te komen.

2. Maak gebruik van match types
Je kunt je targeting nog specifieker maken door gebruik te maken van de verschillende match typen die beschikbaar zijn. Naast het bepalen van zoekwoorden , kun je namelijk ook aangeven hoe precies dat zoekwoord overeen moet komen met een uitgevoerde zoekopdracht.
Je hebt de keuze uit drie opties:
- Breed zoeken (broad match ) is de standaard, maar maakt je targeting ook het minst specifiek. Dit zorgt er namelijk voor dat ook zoekopdrachten die lijken op of geassocieerd worden met de term worden getriggerd.
- Woordgroep zoeken (phrase match ) geeft aan dat het keyword moet voorkomen in de zoekopdracht.
- Exact zoeken (exact match ) zorgt ervoor dat advertenties alleen worden getoond wanneer een gebruiker het exacte zoekwoord intypt.
Meer over het op de juiste manier gebruiken van deze match types, kun je lezen in ons artikel over het toevoegen van zoekwoorden .
3. Experimenteer met advertentiegroepen met één enkel zoekwoord
Succes in Google Ads draait voor een belangrijk deel om experimenteren en ontdekken wat voor jouw campagnes het beste werkt. Overweeg daarom eens om bepaalde bijzonder belangrijke of goed presterende zoekwoorden in een specifieke advertentiegroep onder te brengen.
Dat geeft je namelijk de gelegenheid om een heel erg specifieke advertentie te laten zien aan de mensen die de betreffende zoekopdracht uitvoeren. Daardoor kun je de boodschap van je advertentie beter laten aansluiten en dus de kans dat mensen klikken aanzienlijk vergroten.. Daarnaast kun je deze mensen naar een landingspagina brengen die volledig aansluit bij de zoekintentie, wat de kans op een conversie vergroot.
Tot slot kan dit ook nog een positieve impact hebben op de kwaliteitsscore van je advertenties, omdat de relevantie voor het getriggerde zoekwoord zo hoog is.