Hotjar is niet voor niets uitgegroeid tot een van de bekendste en meest gebruikte CRO tools in de markt. Het biedt een rijk repertoire aan functionaliteiten waar je als conversie specialist of online ondernemer je voordeel mee kunt doen. Daardoor is Hotjar voor veel ondernemingen de sleutel tot beter online prestaties.
Maar wat is Hotjar nu precies? Waarin zit die waarde die het te bieden heeft, en hoe ontsleutel je de schatkist om erbij te komen? Hieronder laten we je kennismaken met deze beroemde en geliefde conversietool zodat ook jij er je voordeel mee kunt doen.
Wat is Hotjar?
Hotjar is een platform met verschillende tools om je website en het gebruik ervan te analyseren. In feite is Hotjar een soort gereedschapskist met verschillende hulpmiddelen om hetzelfde doel te bereiken: zoveel mogelijk inzicht krijgen in je website om die vervolgens gericht te kunnen verbeteren.
Inmiddels is Hotjar niet meer weg te denken uit het online marketinglandschap. In de loop der jaren is het platform steeds verder gegroeid, tot wat je het Zwitserse zakmes van de conversie specialist zou kunnen noemen.
We gaan verderop dieper in op de vraag waar je Hotjar precies voor gebruikt, maar het ondersteunt onder meer:
- Heatmaps, clickmaps en scroll maps
- Gebruikersopnames
- Enquêtes
- Diepte interviews
- Een feedback tool

Waarom Hotjar gebruiken een goed idee is
Hotjar gebruiken doe je om extra inzicht te krijgen in hoe je bezoekers jouw website gebruiken. Je kunt zelf nog zo overtuigd zijn van de schoonheid en effectiviteit van je site, als je gebruikers dit gevoel niet delen en geen conversie maken, heb je er niets aan.
Daarom is het belangrijk om een tool als Hotjar te gebruiken. Meten is weten, is niet voor niets een gevleugelde uitspraak binnen de online marketing wereld. En meten, dat is wat je met Hotjar bij uitstek kunt.
Dit is namelijk de enige manier om drempels en problemen in je site op te sporen die de gebruikerservaring hinderne en daarbij je bezoekers in de weg staan om te converteren. Dit zijn bij uitstek de drempels die je wilt signaleren en wegnemen. Het draagt bij aan een betere website met een betere gebruiksvriendelijkheid en dus meer conversies.
Binnen conversie optimalisatie draait het allemaal om testen en begrijpen wat bezoekers bewegt. Hotjar gebruik je als een hulpmiddel om daar achter te komen.
De kosten van Hotjar
Hotjar is een online te gebruiken platform, oftewel: een SAAS (Software as a Service) product. En zoals zoveel SAAS-diensten, werkt het met een abonnementsstructuur. Dat betekent dat je het gebruike van Hotjar zo duur kunt maken als je zelf wilt.
Je kunt Hotjar zelfs gratis gebruiken wanneer je genoegen neemt met het analyseren van maximaal 35 gebruikerssesies per dag. Ideaal voor (heel) kleine websites en voor beginners om kennis te maken met Hotjar.
Prijzen daarboven lopen van €32,- per maand (voor maximaal 100 sessies per dag) tot €662,- (2500 sessies per dag en extra functionaliteiten). Bij hogere bezoekersaantallen gaat Hotjar graag het gesprek met je aan om een voorstel op maat voor je te maken.
Hotjar geeft je dus veel vrijheid om zelf te bepalen wat het je waard is en wat je belangrijk vindt. Het duurdere abonnement geeft bijvoorbeeld ook toegang tot:
- Analyse van signalen dat iemand gefrustreerd raakt op je site
- Een toegewijde customer succes manager om je te helpen het maximale uit Hotjar te halen
- Funnel analyse om nog beter te begrijpen wat er in het conversieproces gebeurt (en waarom mensen afhaken)
Maar wat ligt er nu aan de kern van wat je met Hotjar kunt? Waar is dit platform groot mee geworden?
Dit kun je met Hotjar
Zoals gezegd is Hotjar niet één conversie optimalisatie tool, maar als het ware een gereedschapskist vol tools om je website en online verkeer te analyseren. We bespreken hieronder de belangrijkste functionaliteiten van Hotjar.
1. Heatmaps (en nog heel wat andere maps)
Hotjar is groot geworden vanwege de heatmaps die je ermee kunt maken. Een heatmap is een visuele weergave van hoe een bepaalde webpagina wordt gebruikt. Ze worden gebruikt om gebruikersgedrag in beeld te brengen, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe honderden (of duizenden) mensen jouw pagina hebben gezien en beleefd.
Er zijn verschillende heatmaps, die in beeld kunnen brengen:
- Waar mensen klikken
- Hoe ze over je pagina schrollen
- Op welke manier ze met hun muis over pagina bewegen
Door Hotjar aan je website te koppelen, stel je het platform in staat om dit soort informatie te verzamelen. Je kunt zelf aangeven welke data je wilt verzamelen en voor welke pagina’s (afhankelijk van de grootte van je abonnement). Vervolgens legt Hotjar al die verzamelde datapunten over elkaar om tot een kleurenpatroon te komen dat het gedrag op je pagina weerspiegelt.
2. Recordings
Met recordings – gebruikersopnames – ga je in feite nog een stapje verder dan met heatmaps. In plaats van een viseule plattegrond van hoe mensen over je pagina bewegen, maak je namelijk een schermopname van een gebruikerssessie. In die opname zie je als het ware wat de gebruiker heeft gezien, gedaan, geklikt en ingevuld. Daarnaast zie je natuurlijk ook waar iemand mogelijk is afgehaakt en kun je dus mogelijke knelpunten opsporen.
3. Enquêtes en polls
Met Hotjar wordt het ook een stuk eenvoudiger om de stemming onder je bezoekers te peilen. Je kunt daarmee zo ver gaan als je zelf wilt: van simpele polls om te peilen hoe blij iemand met je website is, tot vragenlijsten en uitgebreide interviews om te achterhalen wat jouw bezoekers nu écht beweegt en wat ze belangrijk vinden.
Hoe begin je met Hotjar gebruiken?
Hotjar gebruiken is zo eenvoudig als het aanmaken van een account op de website. Vervolgens is het zaak om te koppelen met je website, om Hotjar in staat te stellen de broodnodige data te kunnen verzamelen.
Hiervoor is het zaak om een stukje code op je website in te voegen. Dit wordt door Hotjar automatisch gegenereerd en zorgt voor een unieke koppeling tussen Hotjar en je site die nodig is voor de onderlinge communicatie. Binnen Hotjar wordt je stap voor stap door het proces geloodst om deze koppeling tot stand te brengen.
Vervolgens is het een kwestie van je eerste analyses instellen. Wij zouden je adviseren om te beginnen met heatmaps en recordings, omdat je hier op korte termijn de meest interessante inzichten uit kunt halen. Heatmaps hebben even de tijd nodig om voldoende data te verzamelen, recordings kun je nog dezelfde dag terugkijken en analyseren.
Start tenslotte bij je belangrijkste pagina’s, met veel verkeer en waarde voor je bedrijf. Dit is de plek waar je eventuele lekken in je conversie het snelst wilt opsporen en verhelpen, en waar dit de grootste impact heeft op je prestaties. Denk aan de homepage, landingspagina’s en productpagina’s van je belangrijkste producten.