MyMitella

Jaar-op-jaar recordomzetten verbroken

MyMitella maakt de zorg leuker. Met de missie Happy Healing produceren en leveren ze vrolijke accessoires voor in de zorg. Waar MyMitella is ontstaan vanuit de behoefte aan een specifiek product zijn ze inmiddels uitgegroeid tot een webshop waar je terecht kunt voor allerlei hippe artikelen die zorggerelateerd zijn

176% groei in organisch verkeer in het eerste half jaar
1100% ROAS
175% groei in omzet vanuit organisch verkeer

Klantvraag

In 2015 kwam MyMitella bij ons binnen met de vraag wat er nodig was om de volgende stap te zetten in de groei van de webshop, specifiek door het inzetten van SEO en SEA. De beginfase was achter de rug, er was duidelijk vraag naar de aangeboden producten en de klanttevredenheid was erg hoog. Zonder dat er destijds veel aan SEO was gedaan, was de webshop al goed vindbaar op enkele short-tail zoektermen zoals [mitella] en [verpleegstershorloge].

De specifieke behoefte lag op tafel dat er een eenmalige investering gedaan kon worden die veel impact zou maken voor de organisatie. Het budget was beperkt, dus we moesten kritisch zijn in de zaken die we op gingen pakken.

Door slimme keuzes te maken en te investeren in de juiste aspecten hebben we als doublesmart mee mogen maken dat MyMitella in 5 jaar is gegroeid van een ‘project in de avonduren’ naar een serieuze webwinkel met meerdere fulltime medewerkers.

Eenmalig advies

Na de eerste gesprekken werd duidelijk dat er nog veel quick-wins te halen waren voor MyMitella. Door onze kennis op het vlak van SEO en SEA te combineren met de wens van MyMitella om de uitvoerende werkzaamheden zelf op te pakken, hebben we besloten het beschikbare budget in advies te steken. Daarom zijn we aan de slag gegaan met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Op basis van de zoektermen zijn we aan de slag gegaan met een concreet adviesrapport. Belangrijk was dat MyMitella direct aan de slag zou kunnen om deze adviezen te implementeren.

  • Technische SEO-audit: Binnen de functionaliteiten van het CMS MijnWebwinkel zijn de technische SEO-mogelijkheden beperkt. Daarom is het extra van belang dat de mogelijkheden die er wél zijn volledig worden ingezet.
  • Contentplan: De nulmeting binnen het zoekwoordenonderzoek liet duidelijk zien waar de kansen lagen en gaf antwoord op de vraag welke content er nodig is om te ranken op interessante zoektermen.
  • Autoriteitsplan: De domeinnaam had nog redelijk weinig backlinks verzameld, waardoor concurreren in de top 3 van de belangrijkste zoektermen lastig was.
  • Google Ads-audit: De adviezen op het gebied van Google Ads hebben we direct geïmplementeerd in het account, waardoor we in minder tijd meer impact konden maken.
  • Conversie tracking: De conversies die gemeten werden, waren niet volledig. Om gebruikersgedrag beter inzichtelijk te krijgen, had dit hoge prioriteit.

De volgende stap

Na implementatie van de adviezen werd de groei al snel zichtbaar. Daarom heeft MyMitella besloten het beheer van de Google Ads campagnes volledig uit handen te geven.

We hebben vanuit de basis die al stond maandelijks de campagne verder geoptimaliseerd. Dankzij de unieke producten leverden zowel de Google Search Ads als de Google Shopping Ads een hoge conversieratio op. Dit stelde ons in staat om snel op te schalen in bereik en zoekwoorden.

Channable

Dankzij het succes van MyMitella groeide ook het assortiment door. De mogelijkheden van feedmanagement waren alleen nog beperkt. Daarom zijn we in november 2018 gebruik gaan maken van Channable.

Door het gebruik van Channable kunnen we geautomatiseerde Google Shopping campagnes opzetten aan de hand van een Single Product Ad Group structuur (SPAG structuur). Aan de hand van deze strategie kunnen we heel gericht goed presterende producten meer prioriteit geven binnen de campagnes en de zichtbaarheid op specifieke producten verhogen.

Dit doen we niet alleen voor individuele producten, maar ook voor volledige productgroepen. Zo behalen we met een specifieke campagne gericht op de verkoop van scharen een ROAS van 1100%. Met andere woorden, iedere euro die wordt uitgegeven levert elf euro aan omzet op.

Resultaten SEA.

De jaar-tot-jaar groei op een rij

2017 vs 2016

277% groei in omzet

2018 vs 2017

627% groei in omzet

2019 vs 2018

756% groei in omzet

2020 vs 2019

130% groei in omzet

SEO voor meer organisch verkeer

Sterke groei in Google Ads vergroot de afhankelijkheid van een betaald kanaal. Dit is geen wenselijke situatie. Daarnaast is het potentieel rendement op lange termijn hoger via de organische resultaten van Google.

Daarom hebben we in oktober 2019 besloten een SEO-strategie uit te stippelen om de organische vindbaarheid te verbeteren.

Zoals eerder ook aangegeven zijn de mogelijkheden van het contentmanagementsysteem MijnWebwinkel beperkt, dus we hebben rekening te houden met de functionaliteiten. Desalniettemin is het belangrijk om de basis goed op orde te hebben.

Daarom hebben we ons gefocust op de aspecten van SEO die wél mogelijk waren binnen het systeem:

  • Optimaliseren van de metadata
  • Optimaliseren van de alt-tags
  • Herstructureren van het menu
  • Verbeteren van de interne linkstructuur
  • Toevoegen van nieuwe content
  • Uitbreiden van de autoriteit

Omdat metadata essentieel is voor de CTR vanuit Google, hebben we de data die is verzameld tijdens de SEA campagnes gebruikt voor de optimalisatie van de metadata. De teksten van de best presterende advertenties in Google Ads worden nu gebruikt als meta-informatie in de webshop.

Resultaten SEO.

De resultaten in de eerste zes maanden

176% groei in organisch verkeer

140% groei in transacties vanuit organisch verkeer

175% groei in omzet vanuit organisch verkeer

De toekomst

Op het moment van schrijven groeit de toename in SEO-verkeer maandelijks. We staan dus nog redelijk aan het begin van de ‘hockeystick’ en verwachten de komende maanden hier nog verder in door te groeien. Sinds kort bouwen we de zoektermen van de SEA campagne uit door middel van een DSA (Dynamic Search Ads) campagne. Hierdoor groeien we in bereik en omzet.

We verwachten dat we het rendement van de campagnes nog verder kunnen verhogen door over te gaan op een nieuwe webshop op basis van WooCommerce. Dit geeft ons meer mogelijkheden om de conversie op de webshop te verbeteren en doet de technische SEO-beperkingen teniet. De resultaten van een dergelijke migratie zijn te lezen in de case van MT Hekwerken, die ook van MijnWebwinkel naar WooCommerce is overgestapt.

We zijn nu alleen verantwoordelijk voor de SEO en SEA activiteiten van MyMitella, maar verwachten dat we door multi-channel marketing nog meer impact kunnen maken. Denk hierbij aan het holistich afstemmen van alle socialmedia- en e-mailmarketingactiviteiten.

Vraag een gratis kansenonderzoek aan!

Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van €400,-.

Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden over het resultaat voor MyMitella? Neem dan contact met ons op!