Klantvraag
Eind 2019 kwam Ubisoft bij ons met de vraag of we de rankings konden verbeteren van de webshop, store.ubi.com. De webshop was minder goed vindbaar op titels van de eigen games van Ubisoft, doordat resellers van spellen beter scoorden in Google.
De vraagstelling luidde daarom ook: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we standaard goed scoren in Google op namen van games met de juiste landingspagina van de webshop?
Strategie
Ubisoft is de uitgever van de games. De content die online stond, was dus volledig uniek en Ubisoft zelf is altijd de eerste partij die de games uitbrengt. Dat geeft natuurlijk een zekere voorsprong op resellers. De focus van de strategie lag dus op het ontdekken van de ontbrekende factor in de vindbaarheid van Ubisoft.
De algehele autoriteit van Ubisoft was goed. Voordat Ubisoft met DoubleSmart de samenwerking aanging, zijn er veel links geplaatst naar de homepagina van de website. Door de bekendheid van het merk zagen we dat het niet ontbrak aan website-brede autoriteit.
Het viel ook op dat één game in zes of zelfs meer uitvoeringen online kon staan. Hierdoor ontstaat er interne concurrentie. Je wilt namelijk dat er één pagina rankt in Google. Door hier rekening mee te houden in de optimalisatie voorkomen we dat de resultaten elkaar kannibaliseren, zodat de focuspagina hogere posities behaalt.
Ondanks de sterke autoriteit en contentvoorsprong zagen we in alle drie de facetten van SEO mogelijkheden tot verbetering:
Techniek
Autoriteit
Content
Techniek
Na een technische analyse zagen we dat er een aantal SEO-technische fouten werden gemaakt. Het resultaat hiervan was dat we met een aantal kleine aanpassingen de hoeveelheid interne concurrentie enorm konden verlagen. Door het wijzigen van deze technische zaken werden direct de volgende resultaten behaald:
De juiste pagina’s gingen ranken in Google;
Landingspagina’s bedoeld voor andere landen maakten plaats voor Nederlandstalige landingspagina’s;
Interne duplicate content werd teruggebracht tot een minimum.
Autoriteit
Dat het niet zou ontbreken aan algehele autoriteit wisten we natuurlijk direct. Met ±9 miljoen links vanuit ±10 duizend verschillende domeinnamen zou je denken dat er geen linkbuilding meer nodig was. Ter vergelijking: Coolblue had op dat moment links vanuit ±7 duizend verschillende domeinnamen.
Wat echter opviel is dat directe concurrenten op de zoekresultatenpagina’s allemaal externe verwijzingen hadden naar de specifieke landingspagina die scoorde in Google, terwijl Ubisoft voornamelijk backlinks naar de homepagina had gekregen. Daar verloor Ubisoft zichtbaar op ten opzichte van de concurrentie.
Content
Concreet namen we bijvoorbeeld de URL-structuur grondig onder de loep en verbeterden we deze. De werkelijke zoekintentie van websitegebruikers werd achterhaald door de juiste zoekwoorden te mappen met de juiste pagina’s. Én we bepaalden in overleg een nieuwe tone-of-voice die we gebruikten bij het (her)schrijven van de content.rnrnWaar dit toe heeft geleid? Organische topposities in Google voor de zoektermen [scooters], [elektrische scooters] én voor scooters van diverse merken. En die topposities zorgen op hun beurt dan weer voor meer vertoningen, klikken en een forse stijging in organische opbrengst.
Succes in verbeterde zichtbaarheid
Dankzij de al aanwezige autoriteit konden we met een aantal quick fixes direct de algehele zichtbaarheid van de webshop verhogen, maar ook daarna heeft de groei in organisch verkeer doorgezet.
Vanwege de geboekte successen zijn we in samenwerking met DoubleWeb ook aan de slag gegaan om nieuwe templates te ontwikkelen, zodat we de tweede fase van de samenwerking in kunnen gaan: scoren op bredere zoektermen.
Resultaten.
94% groei in vertoningen in Google
Organisch verkeer als belangrijkste kanaal voor Ubisoft
55% groei in klikken vanuit de organische resultaten
Wat zegt Ubisoft?
Enthousiast geworden?
Enthousiast geworden over het resultaat van Ubisoft Entertainment? Neem dan contact met ons op!