Loader

Wat is white-hat SEO?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

White-hat SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, op een wijze die voldoet aan de richtlijnen die ontwikkelaars van zoekmachines stellen. Deze vorm van optimaliseren voor zoekmachines richt zich vooral op de gebruiker. Daarmee is het de tegenhanger van black-hat SEO, waarbij methoden gebruikt worden die niet voldoen aan de richtlijnen. Wat is white-hat SEO en waar liggen de grenzen?

Definitie white-hat SEO?

Het is van belang dat websites gevonden worden in zoekmachines als Google. Door gebruik te maken van Search Engine Optimization (SEO) worden websites beter geïndexeerd met als resultaat een hogere ranking bij zoekopdrachten. De methoden die hiervoor worden toegepast voldoen aan de richtlijnen van bedrijven als Google en Microsoft, en zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit voor de gebruikers. Uiteraard is het wel de bedoeling voor commerciële aanbieders om middels white-hat SEO beter te scoren dan de concurrentie.

White-hat SEO en black-hat SEO

De termen ‘witte hoed’ en ‘zwarte hoed’ komen van de oude (zwart-wit) cowboy films, waarin de helden vaak een witte hoed droegen, en de schurken een zwarte hoed om duidelijk onderscheid te maken tussen de karakters. Bij black-hat SEO worden methoden toegepast die niet voldoen aan de huidige richtlijnen, met als voornaamste doel hoger te ranken om zoveel mogelijk bezoekers te trekken ongeacht de relevantie.

Niet alles is zwart-wit

De oplossing komt doorgaans pas nadat er een probleem is. Toen zoekmachines nieuw waren, zochten ze op kwantiteit in zoekwoorden. Vaker een specifiek woord gebruiken betekende een hogere relevantie. Omdat te veel aanbieders hier misbruik van maakten en gewoon de pagina’s vulden met de meest populaire zoekwoorden, werd het zoekalgoritme verbeterd. Een andere methode die vaak werd gebruikt, waren backlinks. Binnen PageRank van Google wordt er veel waarde toegekend aan links die, door middel van linkbuilding, vanuit andere websites naar een pagina verwezen. Voorheen werd hier niet getoetst op relevantie, bedrijven kochten gewoon backlinks van link-farms. Toen Google hier een stokje voor stak daalde veel websites enorm in de zoekresultaten. Wat op het ene moment nog white-hat SEO is, kan het volgende moment niet meer acceptabel zijn.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close