Loader

Wat is UBR?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

UBR staat voor Unique Buying Reason. Het is een alternatief voor de bekende USP wat voor Unique Selling Point staat. Het idee achter UBR is het omgekeerde van USP; in plaats van de voordelen van het product of de dienst te promoten, wordt er geredeneerd vanuit de motivatie van de consument om tot aankoop over te gaan. Wat is UBR en werkt deze marketing strategie beter dan USP?

Definitie UBR

Je kunt als aanbieder van producten of diensten uitgaan van je eigen kracht. Leg uit waarom jouw product of dienst het leven van de klant beter zal maken. De voordelen benoemen vanuit de aanbieder noemen we Unique Selling Points. Je kunt ook uitgaan van de klant en voordelen opnoemen waar zij beter van worden. Daarbij ligt de nadruk op specifieke voordelen die jouw product of dienst uniek maken ten opzichte van de concurrentie. Een bakker die iedere dag vers brood maakt is niet zo bijzonder, als je bij een bestelling online een gratis appeltaart erbij levert heb je een uniek aanbod.

Klanten inschakelen

Als ondernemer moet je in staat zijn als een klant te denken, dat is uitgangspunt van UBR. Je kunt het opsommen van unieke aankoop redenen ook overlaten aan klanten middels de publicatie van recensies. Klanten geven zelf aan waarom zij tot aankoop zijn overgegaan. Dit komt eerlijk en onafhankelijk over, omdat klanten in principe geen voordeel halen uit het delen van deze informatie. Consumenten herkennen zichzelf in de UBR’s van klanten, en zien hun vragen daarin beantwoord.

Influencers voor UBR marketing

In het verlengde van gebruikerservaringen liggen de “influencers”, individuele personen die een grote invloed uitoefenen op een specifieke groep consumenten. Dit betreft vaak jongere doelgroepen, hoewel het verschil met traditionele film- en popsterren niet zo groot is. Maar een influencer doet vaak voorkomen dat er een persoonlijke band bestaat met een merk, dienst of product.

Unique Buying Reason is een interpretatie van de het klassieke Unique Selling Point waarbij ditmaal vanuit de klant wordt geredeneerd.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close