Loader

Wat is de pull strategie?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bij een pull strategie is het de bedoeling dat klanten zelf naar de aanbieder komen. Tijdens het marketing proces wordt de potentiële klant verleid om zelf de stap te nemen een product of dienst af te nemen. De pull strategie is het tegenovergestelde van de push strategie, met een afwijkende aanpak. Wat is pull strategie en wat zijn de voorwaarden voor deze vorm van marketing?

Definitie pull strategie

Bekendheid speelt een belangrijke rol bij een pull strategie, dit vertaalt zich doorgaans in een aanzienlijk marketing budget. Laten we als voorbeeld een aanbieder van kinderspeelgoed nemen. Er wordt flink geadverteerd via verschillende kanalen om de naam van het merk of product bij de doelgroep te brengen. De kinderen of ouders krijgen de advertentie te zien, hebben interesse in het merk of product en zullen vervolgens de winkel of webshop bezoeken. “Pull” is het Engelse woord voor “trekken”, de potentiële klant moet binnengesleept worden om de gewenste conversie te bereiken.

Adverteren en overtuigen

Een pull strategie vereist doorgaans behoorlijk wat overtuigingskracht om succesvol te zijn, de klant heeft in beginsel geen interesse in het aangeboden merk of product. Naamsbekendheid creëren is vaak de eerste stap in het proces, zo kan het voornoemde merk speelgoed de productlijn kenbaar maken via banners, zoekmachines advertenties bij relevante zoekopdrachten, of video advertenties voor kindvriendelijke YouTube filmpjes. Social media marketing speelt ook een belangrijke rol bij de pull strategie, er moet flink wat “getrokken” worden aan de klant om ze tot actie aan te zetten.

Pull strategie of push strategie

De push strategie is in veel opzichten het tegenovergestelde van de pull strategie. Bij een push strategie toont een potentiële klant op voorhand al interesse door bijvoorbeeld een webshop te bezoeken, commercials te bekijken of zich aan te melden voor een nieuwsbrief.

Bij een pull strategie reikt de adverteerder uit naar de doelgroep om een verkoop tot stand te brengen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close