Loader

Wat is opt-in?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Met opt-in kiest een gebruiker om informatie te ontvangen van een aanbieder, denk aan een nieuwsbrief of een commerciële mailing. Er zijn verschillende manieren om de gebruiker toestemming te vragen, vanwege de AVG regelgeving die in 2018 van kracht is geworden is het niet meer toegestaan zonder uitdrukkelijke toestemming berichten per mail te sturen. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens het uitvoeren van de online strategie. Wat is opt-in en hoe moet de aanbieder omgaan met informatievoorziening en privacy?

Definitie opt-in

We kennen allemaal de telefoontjes van bedrijven die zonder uitnodiging bellen met een speciaal aanbod. Ook via de post vallen er vaak advertenties op de deurmat waar niet om gevraagd wordt. Bij opt-in kiest een gebruiker er zelf voor om informatie te ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld door in te schrijven op een nieuwsbrief, of een optie aan te vinken voor het ontvangen van mailings bij het afrekenen van een product of dienst in de webshop. Hier moet rekening mee gehouden worden bij e-mailmarketing.

Opt-in met verificatie

Het is mogelijk om naast de opt-in ook nog een e-mail verificatie uit te voeren in de trant van “klik hier om uw e-mail adres te bevestigen”. Zo kunnen de niet-relevante leads er direct uitgefilterd worden. Er worden immers vaak nep adressen ingegeven, of mensen geven zonder toestemming iemand anders op voor informatie per mail.

AVG regelgeving

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht geworden in de Europese Unie. Hierin wordt beschreven hoe organisaties om moeten gaan met persoonlijke informatie. Dat houdt tevens in dat oude mailing lijsten vervangen moeten worden met nieuwe lijsten op basis van opt-in. Hoewel AVG zich niet beperkt tot opt-in mailing campagnes hebben de nieuwe regels hier wel invloed op.

Opt-out

Naast inschrijven moet uitschrijven ook via een eenvoudige handeling mogelijk zijn. Naast de regels in de AVG wekken ongewenste mails alleen maar ergernis op bij het publiek. De methode van opt-out, dus aanmelden mits een actie wordt ondernomen door de gebruiker, is in feite verleden tijd.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close