Loader

Wat is een marketingmix?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

De marketingmix is één van de standaard modellen in marketing waarbij wordt uitgegaan van de 4 P’s; Product, Prijs, Plaats en Promotie. Naast het originele model is er ook een update voor internet marketing. Wat is marketingmix en waarom zijn deze P’s belangrijk?

Definitie marketingmix

Marketing bestaat al bijna net zolang als dat er mensen op deze aarde rondlopen. In 1960 werd een raamwerk op papier gezet die we “marketingmix” noemen. Deze formule bestaat uit vier pijlers die allemaal beginnen met de letter P. Vandaar dat deze mix ook wel de 4 P’s genoemd wordt.

  • Product: Dit zijn de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Hierbij wordt gekeken naar zaken als de kwaliteit, mogelijkheden, voordelen, stijl, merk, verpakking, diensten, garanties, levensduur, investeringen en opbrengsten.
  • Prijs: Hieronder vallen de adviesprijs, aanbiedingen, afprijzingen, contante betalingen of betalingsvoorwaarden. Naast de aanschafprijs wordt ook de tijd en moeite voor de acquisitie berekend.
  • Plaats: Hiermee wordt bedoeld de directe of indirecte kanalen naar de markt, geografische distributie, dekking, retail, afzetmarkt locatie, catalogi, voorraad, logistiek en het vervullen van bestellingen.
  • Promotie: Dit is de marketing communicatie die toegepast wordt om het aanbod bekend te maken bij potentiële klanten waarbij ze aangezet worden om meer onderzoek uit te voeren.

In de jaren tachtig zijn hier nog 4 P’s aan toegevoegd; Physical evidence (fysiek bewijs), People (personen) en Process (proces). In de jaren negentig kwam ook nog het alternatief met de 4 C’s en daaruit volgde weer de 7 C’s.

Digitale marketingmix

Omdat producten sinds het digitale tijdperk niet exclusief fysieke producten zijn, is de marketingmix bijgesteld met digitale producten en diensten. Denk aan muziek downloaden in plaats van kopen op CD. Ook modificaties van bestaande modellen zoals Netflix vallen onder deze aanpassingen. Omdat er zoveel verschillende demografieën bestaan is het onmogelijk om een volledige analyse te maken, de marketingmix moet dan ook als uitgangspunt wordt genomen en niet als vast set aan regels. Hier moet goed naar gekeken als er een online strategie wordt gemaakt.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close