Loader

Wat is een lead?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

“Lead” is de Engelse term voor een persoon die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Er wordt onderscheid gemaakt in verkoop leads (sales leads) en marketing leads. Er bestaat ook nog een investeerder lead (investor lead), deze valt onder de verkoop leads. Wat is een lead en welke rol spelen ze in internet marketing?

Definitie lead

Bij een lead heeft de aanbieder contactinformatie van een persoon of ander soort afnemer die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Dat betekent nog niet dat deze lead automatisch ook een klant wordt, maar er is wel een potentie aanwezig.

Verkoop leads

Deze leads worden bepaald op basis van diverse demografische parameters zoals het inkomen, de leeftijd of het geslacht. Er is contactinformatie bekend over deze lead, zo kan deze persoon benaderd worden om een verkoop tot stand te brengen.

Investeerder leads

Dit type lead valt onder de verkoop leads, het betreft een persoon of organisatie die interesse heeft om een investering uit te voeren.

Marketing leads

Deze lead is specifiek gekoppeld aan een merk dat een specifiek aanbod plaatst. Het grote verschil met een marketing lead ten opzichte van een verkoop lead is dat de marketing lead slechts op één specifieke verkoop gericht is.

Online leads genereren

Bij het genereren van online leads worden contacten benaderd via internet om producten of diensten aan te bieden. Er zijn meerdere doelstellingen mogelijk zoals het opbouwen van een lijst met potentiële klanten, een mailing lijst tot stand brengen of om deze te integreren in een lidmaatschap programma. Er wordt veel gebruik gemaakt van social media platformen om leads te genereren. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van zoekmachine adverteren om leads te genereren, de wijze van vergoeding varieert van kosten per duizend impressies, kosten per klik of kosten per acquisitie.

Een “lead” kan “leiden” tot een verkoop, er moet vanuit de aanbieder nog wel actie worden ondernomen om de transactie tot stand te brengen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close