Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

“Lead” is de Engelse term voor een persoon die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Er wordt onderscheid gemaakt in verkoop leads (sales leads) en marketing leads. Er bestaat ook nog een investeerder lead (investor lead), deze valt onder de verkoop leads. Wat is een lead en welke rol spelen ze in internet marketing?

Definitie lead

Bij een lead heeft de aanbieder contactinformatie van een persoon of ander soort afnemer die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Dat betekent nog niet dat deze lead automatisch ook een klant wordt, maar er is wel een potentie aanwezig.

Verkoop leads

Deze leads worden bepaald op basis van diverse demografische parameters zoals het inkomen, de leeftijd of het geslacht. Er is contactinformatie bekend over deze lead, zo kan deze persoon benaderd worden om een verkoop tot stand te brengen.

Investeerder leads

Dit type lead valt onder de verkoop leads, het betreft een persoon of organisatie die interesse heeft om een investering uit te voeren.

Marketing leads

Deze lead is specifiek gekoppeld aan een merk dat een specifiek aanbod plaatst. Het grote verschil met een marketing lead ten opzichte van een verkoop lead is dat de marketing lead slechts op één specifieke verkoop gericht is.

Online leads genereren

Bij het genereren van online leads worden contacten benaderd via internet om producten of diensten aan te bieden. Er zijn meerdere doelstellingen mogelijk zoals het opbouwen van een lijst met potentiële klanten, een mailing lijst tot stand brengen of om deze te integreren in een lidmaatschap programma. Er wordt veel gebruik gemaakt van social media platformen om leads te genereren. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van zoekmachine adverteren om leads te genereren, de wijze van vergoeding varieert van kosten per duizend impressies, kosten per klik of kosten per acquisitie.

Een “lead” kan “leiden” tot een verkoop, er moet vanuit de aanbieder nog wel actie worden ondernomen om de transactie tot stand te brengen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z