Een benchmark is een referentiepunt dat je kunt gebruiken om een vergelijking te maken. In vele sectoren wordt benchmarking toegepast, bij SEO is het een vaak toegepaste methode om de status van een website te bepalen, en stijgingen of dalingen in kaart te brengen. Wat is benchmarking en hoe kan dit ingezet worden voor zoekmachine optimalisatie?
Om te bepalen of een specifiek meetpunt beter of slechter presteert moet je eerst een uitgangspunt bepalen. Met een benchmark stel je een uitgangspunt vast dat gebruikt wordt om de ontwikkeling van het meetpunt te bepalen. De resultaten worden vaak gevisualiseerd in grafieken, bij zoekmachine optimalisatie worden er verschillende meetpunten bepaald die we Key Performance Indicators (KPI) noemen.
Door benchmarking toe toe te passen op de resultaten van zoekmachine optimalisatie, heb je meer data om aanpassingen te maken in een marketing strategie. Dit zijn enkele KPI’s die vaak worden gebruikt:
Door referentiepunten te bepalen heb je ankerpunten waar je nieuwe statistieken aan kunt koppelen. Zo kun je bepalen of een strategie zijn vruchten afwerpt, of dat je deze moet bijstellen om de resultaten te verbeteren. Benchmarking kan een zeer ingewikkeld en uitgebreid proces zijn. Niet alleen het verzamelen van de juiste data is van belang, ook een correcte analyse van al deze informatie is essentieel om conclusies te trekken.