Teksten die opvallen, raken en je lezers laten smullen. Dát wil je, toch? Want eerlijk is eerlijk: hoe vaak jij wel niet ‘aan het juiste adres’ bent geweest op een website en hoeveel bedrijven jou beweerden ‘de beste’ te zijn, dat is nog niet eens op tien handen te tellen. Met een vleugje creativiteit en een snufje originaliteit maak je jouw teksten al heel wat levendiger. Hoe je dat vleugje en snufje uit de hoge hoed tovert? Onderstaande tips fungeren als toverstaf.
Deze tip behoort tot de categorie ‘klassiekers’, maar tóch willen we hem benoemen: breng in kaart wie de doelgroep van jouw tekst is. Pas als je dat helder hebt, weet je zeker dat je geen algemene blabla-taal gebruikt, waar eigenlijk niemand écht voor warmloopt.
Hoe je dat doet? Maak een tekening van jouw ijkpersoon – geef hem desnoods zelfs een naam – en zet deze op je bureau. Iedere keer als je je vingers over het toetsenbord beweegt, doe je alsof je Harry, Jan of Saskia persoonlijk toespreekt. Dit geeft je tekst een stuk meer karakter en dat houdt je lezers bij de les.
Dat een brein afhaakt na de vierde keer hetzelfde woord gelezen te hebben in een minuut tijd, kunnen we hem niet kwalijk nemen. Want zeg nou zelf: dat is toch ook ontzettend geestdodend? Een goede manier om je tekst een speelse tint te geven: het gebruik van synoniemen. Kopiebegrippen dus. Woorden met dezelfde betekenis. Of je die tweelingtermen uit je blote hoofd moet kunnen opratelen? Mag, als je dat als hobby ziet. Maar hoeft zeker niet. Zelfs de grootste woordkunstenaars hebben ‘synoniemen.net’ aan hun zijde.
Spreekwoorden kregen niet voor niks deze benaming. Deze wijze, grappige en soms ietwat gekke zinnen laten woorden spreken. Ze brengen de verbeeldingskracht tot leven en zorgen voor humor en afwisseling. Dus: trek zo nu en dan de creatieve schoenen aan, schud een spreekwoord uit je mouw en steek je tekst in een origineel jasje. Outfit compleet!
Nog zo’n magisch trucje waarmee je tot de verbeelding spreekt: gebruik metaforen. Maak een vergelijking die herkenning teweegbrengt. En die zaken concreet maken. Ga maar eens na: ‘haar ogen zijn zo blauw als de lucht op een heldere zomerdag’ is heel wat spannender dan ‘haar ogen zijn blauw’.
Door details te benoemen in je tekst krijgt de lezer het gevoel er echt bij te zijn. Zintuigen worden geprikkeld en je zuigt de lezer als het ware de tekst in. Dit zorgt voor heel wat meer spanning. ‘De ronde, eikenhouten eettafel heeft zwarte, metalen X-poten’ klinkt sprekender dan ‘de houten tafel heeft metalen poten’, toch?
Ook een manier om creativiteit in je webtekst te verwerken: spelen met het onderwerp. Doe dit niet te vaak, want dat leest niet lekker weg. Maar zo nu en dan de opbouw van een zin eens even helemaal omgooien is leuk. Als voorbeeld: ‘Ik zie de auto’ kun je ook verwoorden als ‘De auto verschijnt op mijn netvlies’.
Niets is vermoeiender dan iemand die eentonig praat. Hersenen zijn niet hier niet voor gemaakt. Dat je gedachten afdwalen op zo’n moment is dan ook niet gek. Bij teksten geldt dit net zo. Heeft iedere zin hetzelfde ritme, dan verlies je de aandacht van de lezer. En dat terwijl die juist zo kostbaar is.
Wat je dus te doen staat: variëren in zinslengte. Niet bang zijn om een zin te beginnen met ‘en’, ‘maar’ of ‘want’. En eens lekker strooien met leestekens. Je zult zien: dat afwisselende ritme maakt jouw tekst een heel stuk boeiender.
De laatste twee tips uit onze trukendoos zijn misschien wel de belangrijkste. Want hoewel de tot nu toe genoemde adviezen je absoluut helpen bij het schrijven van creatievere webteksten, is een schrijversblok onontkoombaar. Iedere taalfanaat staart wel eens naar een leeg vel papier, zonder ook maar iets uit zijn/haar vingers te krijgen. De grote vraag is: wat doe je dan?
De eerste manier om tot inspiratie te komen is speedwriting. Wat dat inhoudt:
Waar je normaal misschien liever wegblijft van die glibberige beesten, is een woordslang best aardig. Sterker nog: hij geeft je een flinke dosis inspiratie cadeau. Wil je je schrijversblok overwinnen, dan is een woordslang maken dus – naast speedwriting – een goede methode.
Hoe het werkt:
Nu je dé ingrediënten hebt om een creatieve webtekst voor elkaar te boksen, rest je nog één ding: open dat lege Word-document en klim in die spreekwoordelijke pen. Lukt het toch nog niet helemaal? En heb je hulp nodig van een specialist? Onze copywriters ademen tekst en schieten je graag te hulp.