Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Wat is unieke?

Unieke zaken zijn letterlijk de enige in hun soort, toch wordt de term ‘uniek’ vaak gebruikt voor zaken die zeker niet exclusief of eenmalig zijn. Daarmee is het deels een marketingterm maar ook een meetcriterium dat wordt gebruikt in analyse van bijvoorbeeld website traffic. Wat betekent unieke … eigenlijk in verschillende situaties?

Definitie unieke

Het woord uniek kan staan voor:

  • Alleen
  • Alleen in zijn soort
  • Apart
  • Bijzonder
  • Eenmalig
  • Fantastisch
  • Heerlijk
  • Kostelijk
  • Merkwaardig
  • Ongekend
  • Onnavolgbaar

De meeste definities duiden op een uniek exemplaar of een unieke situatie. In marketing wordt dit woord te pas en te onpas gebruikt, en heeft het eigenlijk nauwelijks waarde meer. Een unieke aanbieding die bij iedere mailing of Facebook promotie herhaald wordt is niet bepaald ‘eenmalig’. In de definitie van bijzonder of heerlijk straalt het vooral exclusiviteit en begeerlijkheid uit. De term kan gebruikt worden om een idee van begeerlijkheid te scheppen, of een beperkte beschikbaarheid om verkoop te stimuleren.

Hier zijn enkele voorbeelden waarin ‘uniek’ wordt gebruikt:

Unieke concepten

Crowdfunding platformen als Kickstarter en Indiegogo staan vol met ‘unique’ concepten die gepresenteerd worden als een idee waar nooit eerder iemand aan had gedacht, ongeacht of dit echt het geval is. Crowdfunding is wel een online concept dat innovatieve ideeën mogelijk maakt die binnen reguliere financiering niet mogelijk zouden zijn. Bitcoin was ooit een uniek concept van een valuta zonder centraal beheer, met alle afgeleide cryptocurrency is dit niet langer het geval.

Unieke gelegenheid
In marketing wordt vaak een ‘unique proposal’ gemaakt. Een gelegenheid die niet alleen heel bijzonder maar ook van tijdelijke aard is. Als je niet snel toehapt dan is je kans voorbij. Hierbij wordt de illusie gewekt dat de aanbieder een gunst verleent aan de afnemer, niet andersom. Door een ‘tikkende klok’ te koppelen aan een aanbod wordt de geïnteresseerde ‘getriggerd’ om actie te ondernemen. Denk aan een Facebook advertentie met een tijdelijke korting. Als er geen actie wordt ondernomen is deze advertentie later niet meer terug te vinden, dit geldt ook voor banner rotators op websites.

Unieke content
Zoekmachines werken op basis van crawlers die altijd op zoek zijn naar nieuwe content om te indexeren. Als ze bestaande content meerdere malen tegenkomen kan dit impact hebben op SEO. Dit is te voorkomen door aan te geven dat de inhoud van een pagina niet geïndexeerd moet worden. Anders zouden bijvoorbeeld twee pagina’s van dezelfde uitgever met elkaar kunnen gaan concurreren in de zoekresultaten. Het kan ook een teken zijn van illegaal gekopieerde content. Zo is er een ‘reverse image search’ functie om de oorsprong van een afbeelding op te zoeken. Op YouTube komt het regelmatig voor dat originele content wordt geflagged als de kopie.

Unieke metadata
Naast unieke content is het voor SEO van belang om tevens unieke metadata te schrijven. Als iedere pagina voorzien wordt van dezelfde metadata kan dit een negatieve impact hebben op de vindbaarheid of ranking. Zoekmachine crawlers maken gebruik van deze informatie maar leunen er niet meer zo zwaar op als voorheen omdat ze nu in staat zijn volledige pagina’s te scannen op inhoud. Ook werd er misbruik gemaakt van metadata om de zoekresultaten te manipuleren.

Unieke bezoekers
In website analyse wordt onderscheid gemaakt tussen het totale aantal bezoeken en unieke bezoekers. Iemand die meerdere malen dezelfde pagina bezoekt heeft een andere waarde dan meerdere personen die deze pagina bezoeken. Een andere waarde betekent overigens niet automatisch beter of slechter. Iemand die vaker terugkeert naar een pagina kan ervoor zorgen dat een reclame uiting door minder personen gezien wordt, het kan er wel op duiden dat deze persoon een verhoogde interesse heeft in het aanbod.

Unieke weergaven
Naast unieke bezoekers is er ook onderscheid te maken in unieke weergaven zoals deze bijvoorbeeld op YouTube van belang kunnen zijn. Standaard geeft YouTube alleen het totale aantal views weer, zeker bij muziekvideo’s en kindervideo’s wordt dezelfde content vaak meerdere keren bekeken. De unieke weergaven geven aan hoeveel personen de content daadwerkelijk hebben gezien. Dit getal is overigens niet geheel nauwkeurig te bepalen aangezien het op IP-adres werkt. Meerdere personen in een huishouden worden dan als één persoon geteld.

Niet alleen mensen maar ook foto’s van fictieve personen kunnen uniek zijn. Thispersondoesnotexist.com is een website met foto’s die met kunstmatige intelligentie gegenereerd worden. Deze afbeeldingen worden ook wel gebruikt om unieke profielfoto’s te maken voor nep-accounts op social media.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z