ROAS staat voor Return On Advertising Spend, een methode om de effectiviteit van een advertentie campagne te bepalen. Met deze methode kan een bedrijf of organisatie bepalen welke aanpak het meeste effect heeft, en hoe de online marketing strategie verbeterd kan worden. Wat is ROAS en hoe wordt deze berekening gemaakt?
Wil je gaan werken met ROAS binnen Google Ads? Lees dan het blog: Omzet Ads voor eCommerce maximaliseren met ROAS
Heel eenvoudig gesteld wordt de Return On Advertising Spend berekend door de opbrengst van een internet marketing campagne te delen op de kosten. Wanneer een campagne 10.000 euro oplevert, en de kosten 2000 euro bedragen, is de ROAS 5 euro ofwel een ratio van 5:1. Om nauwkeurig de kosten en baten te berekenen moeten alle kosten worden meegeteld, dus ook de kosten voor marketing professionals en andere personen die werkzaamheden verrichten bij het uitvoeren van de gehele marketing campagne.
Het is erg lastig om een algemene ratio te stellen die voor alle bedrijven van toepassing is. Zo kan een klein bedrijf het zich niet veroorloven om veel geld uit te geven, er zijn wel behoorlijke inkomsten nodig om verder te groeien. Een groot en bekend bedrijf kan voortbouwen op basis van een minder voordelige ratio omdat de omzet ook veel hoger ligt. Als gemiddelde verhouding wordt 4:1 vaak als leidraad genomen, dus 100 euro resultaat op 25 euro aan totale kosten. Toch zijn er ook bedrijven die zeker 10:1 nodig hebben om overeind te blijven, terwijl andere organisaties met een ratio van 3:1 al tevreden zijn.
Het effect van een campagne kan nog lang daarna resultaat opleveren. Een nieuwe klant die weer terugkomt wordt niet meegeteld in de ROAS, daarmee hoeft het rendement in beginsel niet altijd spectaculair te zijn. Het is één prestatiefactor in een lijst met meetpunten waarbij de marketing strategie steeds verder verfijnd kan worden.
Met het bepalen van de ROAS kunnen de kosten en baten van een marketing campagne berekend worden als onderdeel van een overkoepelende online strategie.