Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Citation Flow is een analyse methode ontwikkeld door Majectic waarbij het aantal links naar een website wordt gebruikt om o.a. de vindbaarheid in Google en andere zoekmachines te verbeteren. Het is de kwantitatieve tegenhanger van Trust Flow, een methodiek die door hetzelfde bedrijf werd ontwikkeld. Wat is Citation Flow en op welke wijze verschilt dit van Trust Flow?

Definitie Citation Flow

Het is binnen zoekmachine optimalisatie bekend dat het aantal links naar een website of webpagina van belang zijn om de ranking in Google te bepalen. Heel eenvoudig gesteld is meer ook beter. Wanneer veel bronnen verwijzen naar een bestemming, dan zal deze bestemming een waarde vertegenwoordigen. Met Citation Flow kan dit berekend worden, door hier een score aan te koppelen wordt het eenvoudiger om website analyse uit te voeren. De Majestic Citation Flow wordt doorgaans samen met de Trust Flow meting gebruikt die door hetzelfde bedrijf werd ontwikkeld. Moz heeft hiervoor een eigen systeem genaamd MozRank.

PageRank en SEO

Voorheen was de uitdaging binnen zoekmachine optimalisatie om zoveel mogelijk backlinks te genereren. Dit had namelijk een goede invloed op PageRank van Google, met als resultaat een betere ranking in de zoekresultaten. In de loop der jaren is er meer aandacht gekomen voor de kwaliteit van de websites die link. Er waren namelijk veel ‘lage kwaliteit’ sites die alleen bestonden om weer te linken naar andere sites om deze beter vindbaar te maken. Citation Flow kijkt vooral naar de kwantiteit van de links, terwijl Trust Flow juist naar de kwaliteit van de bron kijkt. Wanneer deze samen worden genomen ontstaat er een goed beeld van zowel de populariteit als het vertrouwen van de website of webpagina. Een hoger vertrouwen is in principe belangrijk voor de zoekresultaten, toch zijn er sectoren en sites waarin kwantiteit van groter belang is. Daarom kan het opsplitsen van kwantiteit en kwaliteit voordeel bieden in website analyse en het bepalen van een online marketing strategie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z