Brede zoekwoorden zijn woorden of termen die aansluiten bij soortgelijke zoektermen. In plaats van je te richten op vele afzonderlijke zoekopdrachten, worden woorden en phrases automatisch aan elkaar gekoppeld. Wat zijn brede zoekwoorden en wie bepaalt hoe breed een zoekwoord is?
Wanneer je wilt adverteren in Google op het zoekwoord “damesschoenen”, wil je waarschijnlijk ook gevonden worden als iemand zoekt op “vrouwenschoenen”. Je kunt dan bij de instellingen aangeven op meerdere termen te adverteren. Brede zoekwoorden zijn in feite categorieën waarin soortgelijke zoekwoorden gebundeld worden om het eenvoudiger te maken advertenties bij gerelateerde zoekopdrachten weer te geven.
Je hoeft niet alle alternatieve woorden en termen zelf in te geven, Google zal automatisch deze koppelingen maken en groepen bepalen. Naast de woorden kan ook de volgorde variabel zijn, zo worden “dameshoeden kopen” en “aanschaffen vrouwenhoeden” allemaal onder één groep ondergebracht. Je kunt deze brede zoekwoorden zelf aanpassen door woorden met het “+” teken toe te voegen, of juist te kiezen voor een “exact match” ofwel een zoekopdracht die volledig overeenkomt met de zoekterm.
Er zijn ook situaties waarin zoekwoorden te breed zijn, neem bijvoorbeeld “slangen kopen”. Naast de reptielen kan dit ook van toepassing zijn op tuinslangen, zo kun je kostbare advertentiebudgetten verspillen aan de verkeerde doelgroep. Google houdt hier rekening mee, toch is het raadzaam om hier zelf ook op te letten.
Het is niet verstandig om altijd dezelfde zoekwoorden te gebruiken voor SEO, dat kan namelijk als “keyword spamming” worden gezien, met als gevolg een lagere positie in Google. Varieer bij langere teksten dus liever met zoekwoorden en termen, niet alleen voorkom je zo een “rode kaart” van Google, je spreidt de kans op exacte zoektermen door gebruikers. Variatie in woordgebruik is daarmee goed voor zowel adverteren in Google als voor de organische rangschikking in de zoekmachines.