Inhoudsopgave
- Wat er wordt bedoeld met klikdata en Navboost
- Uitgelekte documenten: een bevestiging voor de SEO-expert
- Navboost als één van de belangrijkste rankingsignalen
- Wat deze ontwikkeling concreet betekent voor SEO
- Hoe je de klikdata van jouw website verbetert
- Meer weten over SEO?
Deel dit artikel
Het vermoeden was er al langere tijd bij de SEO-expert, maar na de uitgelekte documenten van een rechtszaak met Google is het zeker: klikdata fungeren als belangrijk rankingsignaal voor de organische zoekresultaten in Google. Voor de SEO’er dient dit als een fijne bevestiging, maar verder verandert er niet zo veel. Het is van belang om beter aan te sluiten bij de zoekintentie dan je concurrenten en om voor de beste gebruikerservaring te zorgen. Laat je informeren in dit blog en ontdek alles over deze belangrijke ontwikkeling.
Wat er wordt bedoeld met klikdata en Navboost
Klikdata, Navboost… Wat betekenen die termen nu precies? En wat is het verschil hiertussen? Als eerst goed om te weten is dat ‘Navboost’ de naam is van het rankingsignaal waarover we het hebben. Dit is dus de overkoepelende term.
Navboost draait om het meten van de klikdata van een website. Met klikdata wordt onder andere ‘het aantal klikken vanuit de organische zoekresultaten naar je website’ bedoeld. Maar ook factoren als ‘dwell time’ – de tijd die gebruikers doorbrengen op een pagina na het klikken op een zoekresultaat – wegen mee in Googles oordeel.
Samengevat:
- Is Navboost de naam van het rankingsignaal.
- Draait dit rankingsignaal om het meten van klikdata.
- Bestaat klikdata onder andere uit het aantal klikken vanuit de organische zoekresultaten naar je website.
- Speelt ook dwell time een rol bij klikdata; de tijd die iemand doorbrengt op een pagina na het klikken op een zoekresultaat.
Uitgelekte documenten: een bevestiging voor de SEO-expert
Waarom dit hele Navboost nu ineens zo’n hot topic is? Heel simpel: omdat recentelijk naar buiten kwam dat klikdata inderdaad een belangrijk rankingsignaal is. Een officiële bevestiging van wat de SEO-specialist al langere tijd vermoedde.
Die vermoedens kwamen overigens niet zomaar uit de lucht vallen. In 2017 lekte er eens een cv uit van een Google-medewerker (Paul Haahr), waarop informatie over Navboost te vinden was. Daarnaast hangt Navboost sterk samen met een ander belangrijk aspect van SEO: het voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. Hoe beter je immers tegemoetkomt aan de zoekintentie, hoe langer de dwell time en hoe kleiner de kans op pogosticking.
Je kunt je voorstellen: menig SEO-specialist kon zijn hart op toen er laatst – na jarenlang gissen – documenten naar buiten kwamen met aantekeningen van een rechtszaak met Google. Vice President of Search, Pandu Nayak, moest hier getuigen. Het transcript van deze rechtszaak lekte uit, waarna de zogenoemde SEO-community besloot deze documenten tot op de bodem uit te pluizen. En dus met succes.
Navboost als één van de belangrijkste rankingsignalen
Het verhaal krijgt nog een staartje. Waar SEO-specialisten aanvankelijk dachten dat Navboost fungeerde als een van de vele rankingsignalen, blijkt nu dat het zelfs één van de belangrijkste is. In het transcript van de rechtszaak wordt de term ‘Navboost’ maar liefst 54 keer genoemd. En dat maakt ‘Navboost’ de nummer 5 van meest genoemde termen.
Verder bracht deze hele gebeurtenis ook nieuwe informatie met zich mee. Vóór 2017 was Navboost getraind op het meten van klikgegevens van de afgelopen 18 maanden. Nu blijkt echter dat de periode waarover de klikdata worden gemeten tegenwoordig maar 13 maanden betreft.
Wat deze ontwikkeling concreet betekent voor SEO
Leggen we deze ontwikkeling onder de SEO-loep, dan betekent dat concreet dat:
- Het zomaar zou kunnen dat je – ondanks dat je goed bezig bent met SEO – 13 maanden moet wachten totdat je webpagina gaat ranken. Dan pas heeft je webpagina genoeg klikdata verzameld om op te kunnen boksen tegen concurrerende webpagina’s die wél al 13 maanden aan klikdata hebben verzameld.
- Een goede metabeschrijving géén directe rankingfactor is, maar je hiermee wel betere klikdata kunt genereren. Hoe pakkender jouw metabeschrijving immers is, hoe vaker hierop wordt geklikt.
- Voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker nog belangrijker is dan we al dachten. Het is van groot belang dat je het daadwerkelijke antwoord op de gebruikersvraag zo snel en concreet mogelijk geeft. Zonder eerst allerlei andere informatie te geven.
Hoe je de klikdata van jouw website verbetert
Wat je concreet kunt doen om de klikdata van een webpagina te verbeteren? En om dus zo goed mogelijk in te spelen op het rankingsignaal Navboost? Denk bijvoorbeeld aan dingen als:
- Je metadata optimaliseren. Met pakkende metadata zorg je voor meer klikken naar je website.
- De laadtijd van je webpagina verkorten. Met een lange laadtijd haken mensen sneller af.
- De kwaliteit van je content verhogen. Met relevante content, die tegemoetkomt aan de zoekintentie, voorkom je dat iemand teruggaat naar de zoekresultaten om vervolgens op een andere website naar zijn/haar informatie te zoeken.
- Rich results verkrijgen. Daarmee val je extra op in de zoekresultaten, met extra klikken tot gevolg.
- Investeren in UX en CRO. Met een goed design dat het brein triggert houd je jouw websitebezoekers langer vast.