/ leestijd 9 min.

Je marketing efficiënter maken? Dit is hoe AI assistants, automations en agents je helpen

Niels en Manon in meeting
  • AI

Repetitieve simpele taken die steeds weer tijd kosten, content die uit je tenen moet komen of campagnes die je eeuwig kunt blijven optimaliseren… Voor iedereen die denkt dat dat beter & makkelijker moet kunnen: helemaal gelijk in! Wat jij nodig hebt: AI assistants, AI automations en/of AI agents.

Dit artikel is je startpunt, hier zoek je uit welke AI-hulp jij nodig hebt om je marketing efficiënter te maken. Lees: om het kantoorleven makkelijker te maken 😁

Eerst even ’n klein stukje AI-geschiedenis

Eind 2023 introduceerde ChatGPT iets nieuws: GPT’s. Oftewel: AI assistants.

In 2024 timmerden organisaties als Make en Zapier hard aan de weg met iets wat nog een stap verder gaat: AI automations.  Voor 2025 is het de voorspelling dat de AI agents groot gaan worden. De eerste tekenen zijn al zichtbaar. Zo kun je binnen Claude al gebruikmaken van AI-agents.

Maar wat is het verschil tussen deze 3 AI-technologieën? Onze Head of AI & Training, Paola Hoogervorst, legt het je haarscherp uit.

AI assistants, AI automations en AI agents: wat het is (in 1 zin)

  • AI assistants helpen je bij denkwerk en bij creativiteit;
  • AI automation regelt efficiënte uitvoering van standaardprocessen voor je;
  • AI agents beheren zelfstandig complexere marketingprocessen voor je.

Good to know voor marketeers: deze 3 vormen van AI vullen elkaar aan. Je kunt ze los gebruiken, maar juist als ze in elkaar grijpen, kunnen ze je bergen werk schelen.

Uitgebreidere uitleg + voorbeelden

Wat zijn AI assistants?

AI assistants, zoals GPT’s, zijn vergelijkbaar met zeer intelligente digitale medewerkers. Ze kunnen direct met je meedenken, teksten schrijven, analyses maken en creatieve input geven.

Voor marketeers zijn AI assistants vooral waardevol voor bainstormen en marktdata te analyseren. Zo kun je er bijvoorbeeld perfect verschillende versies van een social media post mee schrijven. Of ideeën mee genereren voor een A/B-test.

Wat is AI automation?

AI automation, met tools zoals Make of Zapier, werkt meer als een automatische piloot voor je marketingprocessen. Je stelt eenmalig in wat je wilt dat het systeem doet bij een bepaalde trigger. Vervolgens wordt deze vooraf ingestelde taak steeds uitgevoerd als de trigger er is.

Een praktisch voorbeeld: wanneer iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief (trigger), kan het systeem automatisch een welkomstmail sturen, de data in je CRM bijwerken en een notificatie sturen naar het marketingteam.

Het grote verschil met AI assistants is dat AI automation tools specifieke, herhalende taken uitvoeren volgens vaste patronen, terwijl AI assistants steeds geïsoleerde taken uitvoeren op basis van de input die je geeft.

Wat zijn AI agents?

AI agents zijn als zelfstandige digitale medewerkers die complexere reeksen taken kunnen uitvoeren met een bepaald doel. Ze combineren eigenlijk het denkvermogen van AI assistants met de uitvoerende kracht van AI automation tools.

Een AI agent kan bijvoorbeeld zelfstandig monitoren hoe je social media campagne presteert, de resultaten analyseren, aanpassingen voorstellen én deze direct doorvoeren.

Het verschil met gewone automation is dat agents zelflerend zijn. Ze volgen dus niet blind een setje regels, maar leren van de resultaten die ze krijgen uit hun acties. Daar passen ze hun ‘gedrag’ weer op aan.

Hoe het in de praktijk werkt (+ voorbeelden)

Hoe die AI assistants, AI automation en AI agents in de praktijk werken? Hier een rij voorbeeldden.

Stel: je hebt een online cursusplatform. Hoe kunnen deze 3 AI tools je dan helpen om je marketing efficiënter aan te pakken?

AI assistants (GPT’s) in de praktijk

Een AI assistant kun je zien als je creatieve marketingpartner die helpt bij het denkwerk. Als marketeer werk je samen met je AI assistant. Hij gaat verder waar jij eindigt, en jij pakt ’t weer over op basis van zijn input. Dit doet een AI assistant bijvoorbeeld voor je online cursusplatform:

  • De cursusomschrijvingen schrijven en optimaliseren

Hierbij houdt je AI assistant rekening met goede vindbaarheid van je omschrijvingen in de zoekmachines. En hij schrijft in de juiste toon voor je doelgroep.

Stel je voor: je geeft de assistant de kerninformatie over je cursus ‘Digital Marketing Basics’. En hop, hij schrijft verschillende cursusomschrijvingen – een lange versie voor je website en een kortere voor social media. Pakkende e-mailonderwerpen voor je nieuwsbrief pikt-ie ook meteen mee.

  • Persona’s helpen ontwikkelen

Je assistant analyseert feedback van je klanten. Hij ontwaart de patronen in de motivaties en pijnpunten van je cursisten en maakt vervolgens content die daar precies op inspeelt.

  • Contentkalenders ontwikkelen

Op basis van de leercyclus van je doelgroep plant je AI assistant content die aansluit bij de fases in de klantreis. Zo krijgt je (potentiële) klant de info die hij zoekt steeds aangereikt. Bijvoorbeeld info die past bij een net ontstane leerbehoefte, info die helpt om alle cursusopties te overwegen en content die hem de knoop doet doorhakken.

AI automation in de praktijk

AI automation kun je zien als een soort ‘robot’ die van tevoren geprogrammeerd is en dan automatisch marketingtaken uitvoert. Met AI automation kun je bijvoorbeeld:

  • Gepersonaliseerde e-mails uit Mailblue automatisch versturen

Als iemand bijvoorbeeld een gratis proefles aanvraagt, stuurt het systeem direct een bevestigingsmail en het plant een herinnering in op de dag vóór de proefles. Ook het evaluatieformulier verstuurt je automation na afloop automatisch.

  • Cursistgegevens synchroniseren tussen verschillende systemen

Als iemand zich inschrijft via je website, wordt deze informatie automatisch doorgestuurd naar je CRM, facturatiesysteem en leerplatform.

  • Leadsopvolging makkelijker maken met info op maat

Als er via je website een aanvraag binnenkomt voor een maatwerktraining (trigger), ontstaat er een workflow in Zapier. Het LinkedIn-profiel en de website van de aanvrager worden gescand en de salesafdeling krijgt automatisch een overzicht met de belangrijkste info over de lead. Het audiobestand van het online kennismakingsgesprek wordt vervolgens opgeslagen in Google Drive en op basis hiervan wordt automatisch een conceptvoorstel geschreven voor de klant.

AI agents in de praktijk

AI agents fungeren als zelfstandige marketingmanagers die complexere taken kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld:

  • Continue monitoring en optimalisatie van adscampagnes in Meta of Google

Je AI agent analyseert de prestaties van je ads, past budgetten en biedingen aan en test verschillende advertentieteksten om doorlopend de beste resultaten te behalen.

  • Intelligente lead nurturing op basis van patronen in engagement

Dankzij je AI agent, die inziet welke content het beste werkt voor verschillende typen cursisten, is je communicatie steeds geoptimaliseerd voor iedere individuele gebruiker. Als iemand bijvoorbeeld vooral content bekijkt over avondtrainingen, zal je AI agent meer nadruk leggen op de flexibiliteit van je cursussen.

  • 24/7 geoptimaliseerde prijzen op basis van marktomstandigheden en vraag

Op basis van de tijd van het jaar, concurrentie-analyse en historische conversiedata hanteert je AI agent dynamische prijzen voor je cursusaanbod.

Wat wil jij graag makkelijker maken met AI?

Welke AI tool voor jou geschikt is, hangt af van waar je ‘m voor wilt gebruiken.

  • Wil je graag hulp bij contentcreatie en strategisch denken? Wat jij zoekt, is een AI assistant.
  • Doe je 100x hetzelfde? Dan is het tijd om routinetaken te automatiseren met AI automation.
  • Zoek je ‘iemand’ die complexere optimalisatietaken voor je uit handen kan nemen, en die intelligent en zelflerend is? Een AI agent gaat jou helpen.

Wil jij meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met mij. Ik denk graag met je mee.

Nog slimmer voor als je écht aan de slag wilt met AI: volg een van onze AI trainingen! Deze trainingen zitten boordevol direct toepasbare AI best practices om je werk makkelijker en overzichtelijker te maken.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over AI en online marketing?

We hebben een hele kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Paola Hoogervorst

Head of AI en Training & Contentstrateeg

Zeg je AI, dan zeg je Paola. Als Head of AI & Training profileert ze zich als dé koningin van kunstmatige intelligentie. En haar passie voor innovatie is net zo grenzeloos is als de AI-systemen zelf.