Inhoudsopgave
- De basis van groei: omzet min kosten is winst
- Percentage marketingkosten van omzet: wat is een gezonde norm?
- Focus op groei of op marge: pijler voor hoeveelheid marketingbudget
- CLV/CAC-ratio als uitgangspunt marketingbudget: extra gas of gas terug?
- Tijdelijk veel marketingbudget uitgeven: wanneer is dat verantwoord?
- Meer weten over de winstgevendheid van webshops?
- Meer weten over online marketing?
Deel dit artikel
Voor veel mkb-webshops is gezond groeien een uitdaging. Enerzijds wil je investeren in het verhogen van je omzet, maar anderzijds moet je scherp letten op je kosten om winstgevend te blijven. Een belangrijke vraag voor ondernemers in de e-commerce is daarom: hoeveel procent van je omzet kun je verantwoord besteden aan marketing?
Om het antwoord te vinden op deze vraag – én tig andere vragen – nam Remco een serie podcasts op met 4 experts op het vlak van winstgevendheid en webshops. De belangrijkste inzichten lees je in dit artikel.
De basis van groei: omzet min kosten is winst
Om te begrijpen wat er nodig is voor gezonde groei, moeten we eerst terug naar de basis. Met welke financiële gegevens heb je als mkb-webshop te maken en wanneer maak je winst?
In de podcast met expert Rick Zuidbroek, broer van Remco en medeoprichter van Doublesmart, zegt Remco treffend: “Omzet min kosten is winst.” Dit lijkt simpel, maar in de praktijk blijkt dat veel webwinkeliers zich blindstaren op omzetgroei zonder voldoende te letten op hun kostenstructuur.
Een belangrijke pijler bij deze rekensom is je marketingbudget. Als je één euro uitgeeft aan marketing, wat levert dat dan op aan omzet en, belangrijker nog, aan winst? Hoe structureer je je marketingkosten zodanig, dat je onderaan de streep geld overhoudt?
Percentage marketingkosten van omzet: wat is een gezonde norm?
Uit de podcasts blijkt dat webshops over het algemeen 5 tot 25% van hun omzet kunnen besteden aan marketing om gezond te kunnen groeien.
In de podcast met Rick Zuidbroek vertelt Remco dat 50 tot 60% van de klanten van Doublesmart tussen de 10 en 20% van hun omzet aan marketing besteedt. Dit kunnen we dus voorzichtig als gemiddelde zien.
Het spreekwoordelijke belletje moet volgens Remco echt gaan rinkelen als je meer dan 25% van je omzet aan marketing besteedt. Dan moet je gaan achterhalen waardoor het komt dat je marketingkosten zo hoog liggen en of dit wel aansluit bij de strategie die je hanteert.
Focus op groei of op marge: pijler voor hoeveelheid marketingbudget
Tussen de 5 en 25% is een vrij brede range. Daar is expert Rick Zuidbroek zich van bewust. Hij zegt hier in de podcast het volgende over:
“Die vrij brede range komt omdat groei en marge over het algemeen niet zo heel lekker door één deur gaan. Op het moment dat je de behoefte hebt om te groeien, betaal je meer ‘leergeld’. Die nieuwe dingen uitproberen, testen en dat leren, dat kost geld en dus marge.
Maar als je in de efficiëntiemodus staat en focust op marge, dan heb je minder marketingkosten nodig. Je weet namelijk al wat werkt en het enige wat je hoeft te doen is de dingen uitzetten die niet werken.”
CLV/CAC-ratio als uitgangspunt marketingbudget: extra gas of gas terug?
Een meetbaardere manier om te bepalen hoeveel je kunt uitgeven aan marketing (binnen de range van 5 en 25% van je omzet)? Dat is door te achterhalen hoe de CLV zich verhoudt tot de CAC. Volgens expert Omar Lovert, oprichter van digital agency Polaris Growth, biedt deze data waardevolle inzichten: kun je je marketingbudget opschroeven of is het tijd om wat gas terug te nemen?
Even wat achtergrondinformatie:
- CLV (Customer Lifetime Value) is de waarde die een klant gemiddeld oplevert over de gehele tijd dat hij/zij klant is bij jou, uitgedrukt in winst;
- En CAC (Customer Acquisition Cost) staat voor de gemiddelde kosten die je maakt om een klant binnen te halen.
Wat vertelt de CLV/CAC-ratio over jouw marketingkosten?
De CLV moet hoger zijn dan de CAC om winst te maken. Is de CLV kleiner dan de CAC, dan is elke klant direct verliesgevend. Omar zegt hier het volgende over in de podcast:
“Een verhouding van 1 op 3 tot 1 op 5 is een gezonde bandbreedte om in te zitten. Gerekend met winst, en niet met omzet. (…) Hoe hoger de verhouding is, hoe meer je kunt investeren in marketing.”
Remco reageert hierop met:
“Dat is één van de gaspedaaltjes die je als ondernemer of marketingmanager hebt. Als je weet wat die ratio is, dan kun je dus zeggen van: ‘Oké, hij is 1 op 7. Dan kan ik dus wat meer gas gaan geven.’ Want dan is het vaak gezond om meer klanten te gaan acquireren.”
Tijdelijk veel marketingbudget uitgeven: wanneer is dat verantwoord?
Expert Battal Turgut, voormalig accountant en nu vermogensplanner bij Verlangen Finance, legt in de podcast uit dat marketingkosten van webshops in het begin vaak hoger zijn dan in een later stadium. Met ‘in het begin’ wordt bijvoorbeeld bedoeld: wanneer je een nieuw product lanceert of wanneer je als webshop nog in de opstartfase zit.
Battal adviseert om in die beginfase gerust veel marketingbudget uit te geven. Je wil immers nieuwe klanten binnenhalen. Maar voor een duurzame groei op de lange termijn is het belangrijk om je vervolgens, ná die beginfase, te focussen op terugkerende klanten. Zo bouw je een stabiele basis op en kun je je marketingkosten geleidelijk weer verlagen. Aan terugkerende klanten hoef je namelijk minder marketingbudget te besteden dan aan nieuwe klanten.
Meer dan 25% van je omzet aan marketing besteden: dit is wanneer dat wél kan
Expert Rick Zuidbroek en Remco zijn het met Battal eens. In de podcast met Rick stelt Remco zelfs dat je, in sommige gevallen, tijdelijk boven de 25%-grens uit zou mogen komen. Oftewel: dat je tijdelijk méér dan 25% van je omzet zou kunnen besteden aan marketing.
Dit is echter alleen verantwoord als je zeker weet dat je investeringen leiden tot veel herhaalaankopen. Remco noemt Nespresso-cups als voorbeeld. In de beginfase zullen zij waarschijnlijk verlies draaien, maar door de frequente herhaalaankopen wordt die investering snel terugverdiend.
Meer weten over de winstgevendheid van webshops?
Ben je benieuwd hoe je de andere kosten van je webshop (naast marketing) het best kunt structureren? Of wil je meer weten over hoe jij je webshop winstgevend houdt op de lange termijn?
Beluister onze podcasts, lees al onze blogs of neem contact op met Remco om eens te sparren.