Inhoudsopgave
- Wat is e-mailmarketing?
- De verschillende vormen van e-mailmarketing
- De gouden link tussen de klantreis en e-mailmarketing
- Starten met e-mailmarketing: de vijf basislessen
- 1. Profielverrijking en segmentatie
- 2. Het schoonhouden van jouw mailinglijst
- 3. E-mailcontent en personalisatie
- 4. Tijdbesparing met automatiseringen
- 5. E-mailoptimalisering met maximaal resultaat
- Wat levert e-mailmarketing je op?
- E-mailmarketing slim integreren in jouw customer journey
Deel dit artikel
Deze blog is geschreven door Youri Meuleman en Dominique Janssens van MailBlue
‘Er ligt iets in je winkelmand!’
Herken je deze typische woordenreeks in je inbox? Het is een bekende manier van e-mailmarketing: dé tool om via mailings direct te communiceren met (potentiële) klanten, hen betrokken te houden en het delen van de laatste updates of nieuwste items. Maar, ook het opbouwen van warme relaties is een belangrijk kenmerk van deze marketingvorm.
En, dankzij innovatieve tools als slimme en bovenal tijdbesparende automatiseringen en segmentatie is e-mailmarketing krachtiger dan ooit. Hoe je het -met MailBlue- zo effectief mogelijk inzet? Ontdek in deze blog de vijf basislessen voor het starten met een succesvolle e-mailmarketing campagne.
Wat is e-mailmarketing?
Een vorm van direct marketing waarbij e-mail wordt gebruikt om een boodschap over te brengen naar een doelgroep: het is de definitie van e-mailmarketing. Het opbouwen van klantrelaties, het vergroten van de betrokkenheid en het stimuleren van conversie: het zijn allemaal doelen die aan e-mailmarketing gekoppeld worden.
Met slimme automatiseringen en segmentatie kun je de boodschap perfect aan laten sluiten op de behoeften en interesses van jouw klanten; iets dat er ook meteen voor zorgt dat je aan een duurzame relatie bouwt én klantloyaliteit bevordert.
De verschillende vormen van e-mailmarketing
Dit klinkt allemaal handig, maar in welke vormen kun je e-mailmarketing allemaal inzetten? We hebben natuurlijk de oude, vertrouwde nieuwsbrief: hét middel om je laatste nieuwtjes en updates te delen. Maar gelukkig is dit niet meer de enige vorm waarmee je kunt shinen: zo hebben we de seizoensgebonden campagnes, waarmee je bepaalde producten of diensten in een bepaalde tijd van het jaar extra in het zonnetje kunt zetten. Kerstcadeau’s, Black Friday-acties: je kunt het zo gek niet bedenken.
Een belangrijke tool binnen de e-mailmarketing is de gepersonaliseerde automatisering, gebaseerd op klantgedrag en segmentatie. De ‘verlaten winkelmand’ automatisering is een veel gebruikt voorbeeld, maar je kunt ook denken aan welkomstberichten en aanbevelingen van (bijpassende) producten. Want wees nu eerlijk: jij zou toch ook dat bijpassende product kopen als het je persoonlijk wordt aangeraden?
Omdat je direct met je contacten communiceert die door aanmelding hebben aangegeven interesse te hebben in jullie, zit je enorm dicht bij het vuur. Doordat je direct in een inbox terechtkomt, geeft dit ook de hoogste kans op rendement. Wel vraagt dit uiteraard om de juiste strategie. Benieuwd? Lees hier hoe Doublesmart en MailBlue jouw bedrijf een stap verder kunnen helpen.
De gouden link tussen de klantreis en e-mailmarketing
Een onderdeel dat enorm veel voordeel uit succesvolle e-mailmarketing haalt, is de bekende customer journey, ook wel de klantreis. Hoewel het helaas minder smakelijk is dan een culinaire vakantie in het Italiaanse Toscane of een culturele trip in zonnig Andalusië, kun je ook dit type reis (bijna!) net zo aantrekkelijk maken.
Bewustworden
De klantreis begint met bewustwording, aldus het ontdekken en kennismaken met je merk. Deze fase moet direct tot nieuwsgierigheid leiden: hier wil de klant meer van weten. Schrijf hij of zij zich vervolgens in op je mailinglijst? Begin met een reeks aan warme welkomstberichten en deel vanaf nu meer over je onderneming, zoals inspirerende blogs.
Overwegen
In de fase van overweging wordt het jouw doel om de klant te overtuigen waarom jouw dienst of product de juiste keuze is. Aan jou dus de schone en creatieve taak om je dienst of product zó te presenteren dat het al praktisch onmisbaar voelt en de klant onrustig wordt van het idee om het niet in zijn of haar bezit te hebben. Of, laat met casestudies zien hoe jouw product of dienst klant X geholpen heeft.
Een gevoel van onmisbaarheid kun je creëren door bijvoorbeeld testimonials & reviews te delen: als anderen enthousiast zijn over jouw aanbod, werkt dit door op potentiële klanten. Ook kun je in je eigen productomschrijving alle voordelen opnoemen om het gevoel van onmisbaarheid te versterken. Wil je het een extra persoonlijke touch geven? Laat dan ‘behind-the-scenes’-content zien om je contact nog meer bij je onderneming te betrekken.
Aankopen
Je hebt de fase van aankoop bereikt: nu breekt hét moment aan om de potentiële klant over de streep te trekken. Zo toont hij of zij al interesse, maar er is vooralsnog niets gekocht. Daar ga jij verandering in brengen! In deze fase ga je mailings versturen die moeten triggeren tot een aankoop. Denk aan tijdelijke aanbiedingen en exclusieve deals of juist een persoonlijke aanbeveling, dit op basis van eerdere interacties. Ook kun je gebruikmaken van de bekende verlaten winkelmand om de potentiële klant er subtiel op te attenderen dat dit product kan verdwijnen als de bestelling niet wordt afgerond.
Gaat de potentiële klant over tot een aankoop en wordt hij of zij daarmee een officiële klant? Stuur hem of haar een bevestigings- en bedankmail na aankoop om vertrouwen en een warme band op te bouwen.
Behouden
Een aankoop is natuurlijk top, maar dat wordt nóg beter als deze klanten vaker bij je terugkomen voor een herhaalaankoop. En, om je relatie te versterken. Dit begint bij attente follow-up mails, zoals: ‘Hoe bevalt je aankoop?’. Of, stuur je nieuwe klant handige tips voor gebruik of verzorging van het product, evenals seizoensgebonden collecties met nieuwe producten of inspiratie. Het is vooral belangrijk om in deze fase waarde te blijven bieden zodat klanten zich betrokken voelen en daardoor trouw aan je merk zijn.
Nog meer loyaliteit creëren? Dat kun je met behulp van loyaliteitsprogramma’s en VIP-aanbiedingen: de ideale manier om je meest trouwe klanten extra te belonen met kortingen of eerdere toegang tot een nieuwe collectie. Ook kun je van hen ambassadeurs maken wanneer ze jouw merk promoten. Klanten zijn nu eenmaal jouw beste uithangbord
Starten met e-mailmarketing: de vijf basislessen
E-mailmarketing is dé manier om je aanbod onder de aandacht te brengen, vooral door het directe contact met je mailinglijst. Toch zijn er vijf basisprincipesbasis principes die je mee moet noemen om e-mailmarketing ook daadwerkelijk effectief te laten zijn. Dus, hoe pak je dit aan? De vijf basislessen waar je hieronder meer over leest:
- Profielverrijking en segmentatie
- Het schoonhouden van jouw mailinglijst
- E-mailcontent en personalisatie
- Tijdbesparing met automatiseringen
- E-mailoptimalisering met maximaal resultaat
Les 1: Verrijk de profielen met gesegmenteerde informatie
Tegenwoordig word je haast gebombardeerd met berichten: vooral op social media krijg je een hoop content te zien en waar je -tot grote ergernis aan toe- vaak nog eens niets mee hebt. Wil je succesvol verkopen? Dan wil je natuurlijk dat de boodschap, en dus jouw dienst en/of product, perfect aansluit op de behoefte(n) of interesse(s) van de ontvanger: het gevoel van ‘onmisbaarheid’ moet eigenlijk direct de boventoon voeren.
Stuur de juiste boodschap naar de juiste persoon
Het gevoel van onmisbaarheid creëer je dan ook met ‘de juiste boodschap voor de juiste persoon’. Hoe je hier achter komt? Bij MailBlue ontdek je dit dankzij de handige personalisatie- en segmentatiemogelijkheden: ook wel het verkrijgen van extra informatie over je (potentiële) klant. Je verrijkt deze contactprofielen bijvoorbeeld via invulvelden, interacties en klikgedrag. Dit kan om demografische gegevens gaan, zoals leeftijd, woonplaats en geslacht, maar ook in- of aankoopgeschiedenis voor persoonlijke aanbevelingen.
Deze stukken informatie helpen je om unieke doelgroepen te creëren en je inzicht te geven in de interesses of behoeften van deze segmenten: hierdoor kun je dus gerichte én relevante content sturen. De kans op sales of een hogere conversie is hiermee een stuk groter dan bij een algemeen bericht.
Les 2: Houd je e-maillijst schoon
Schrijft een contact zich uit? Dat is jammer, maar in feite ook een oplossing. Waarom? Uitschrijvende contacten laten aan je zien dat hun interesse er niet (meer) is. Wanneer ongeïnteresseerde contacten wél in je lijst blijven staan, maar jouw berichten niet openen, heeft dit een negatieve invloed op de open-ratio van je mailings. Vergelijk het maar met Instagram: hoe lager de engagement op je post, hoe minder anderen deze te zien krijgen.
Eigenlijk helpt een uitschrijving je dus bij het schoonhouden van je mailinglijst, ook al zou je het liefst willen dat iedereen ‘blijft’. Om deze reden valt het ook erg aan te raden om met enige regelmaat zelf de bezem door huis te halen. Merk je een bepaalde inactiviteit gedurende een bepaalde periode? Dan is het verstandig om deze contacten zelf te verwijderen. Met het weghalen van non-actieve en het behouden van geïnteresseerde contacten ga je voor een kwalitatieve mailinglijst.
Les 3: Personaliseer jouw e-mailmarketingcontent
Je dienst of product kan nog zo goed zijn, maar de ‘beleving’ of het gevoel eromheen is net zo belangrijk: effectieve e-mailcontent, aldus dus tekst en beeld, geven een eerste indruk en zijn dus min of meer bepalend voor doorklikken. Hoe aantrekkelijker de eerste impressie, hoe groter de kans dat potentiële klanten hier meer van willen weten. Andersom geldt dus ook dat niet-pakkende of zelfs slechte e-mailcontent je dienst of product naar beneden haalt, zelfs als het aanbod nog zo goed is.
Ga voor een pakkende onderwerpregel
Je wilt je e-mailcontent dus op-en-top hebben staan. Maar, waar moet je aan denken? Het begint natuurlijk bij een aantrekkelijke voordeur die uitnodigt om binnen te komen, ook wel een onderwerpregel waar mensen meteen op willen klikken. Waar een goede onderwerpregel aan voldoet? Denk aan kort en krachtig, maar ook een die nieuwsgierigheid opwekt. Eentje die laat zien dat je een bepaalde vraag gaat beantwoorden zonder alvast informatie weg te geven.
Maak het persoonlijk
Je eigen naam lezen geeft je toch altijd meer het gevoel dat je betrokken wordt bij een bedrijf dan een simpele ‘Hi’. Voor jouw (potentiële) klanten geldt dit ook. Een mailing met een persoonlijke touch helpt je om een betere klantrelatie te ontwikkelen, een contact voelt zich meer gezien en dus gewaardeerd, en zorgt ervoor dat mensen sneller je bericht zullen openen. Dit verhoogt niet alleen de open- en klikratio, ook wordt dit type mail veel minder snel als spam gemarkeerd. Een persoonlijke noot is dus een subtiele, maar heel effectieve manier om de aandacht van je (potentiële) klant te pakken.
Leid je tekst naar de CTA-knop
Mail geopend? Nu wil je de aandacht vasthouden en zoveel mogelijk mensen naar je doel trekken: het laten openen van het linkje, zoals bijvoorbeeld naar je aanbod of gratis weggever. Je tekst moet in feite aansluiten op de onderwerpregel: de nieuwsgierigheid die daar is gewekt, moet verdergaan in de tekst. Dit kan het antwoord zelf zijn of juist een introductie met betrekking tot de weggever waar het antwoord van de onderwerpregel in staat. Het hoofddoel van dit stukje tekst? Dat is enthousiasme bij de lezer opwekken om een actie uit te voeren, zoals het aanklikken van de CTA-knop: deze moet ervoor zorgen dat de lezer -na klikken- direct je dienst, product of de gratis weggever terechtkomt.
Les 4: Bespaar tijd met goed lopende automatiseringen
Het is al wat vaker licht beschreven in deze blog, maar in dit stukje gaan we er even dieper op in: de slimme en tijdbesparende automatiseringen. Hét innovatieve paradepaardje van e-mailmarketing én MailBlue zelf. Maar, wat zijn automatiseringen precies? Automatiseringen zijn geautomatiseerde mailings die na een bepaalde trigger verstuurd worden. Bekende automatiseringen zijn bijvoorbeeld welkomstberichten na inschrijving op een nieuwsbrief of bijvoorbeeld een herinnering aan de verlaten winkelmand.
Andere belangrijke automatiseringen zijn follow-up-emails, bijvoorbeeld het bevestigen van een order, evenals de verzendstatus hiervan, en persoonlijke aanbevelingen op basis van je aankoopgeschiedenis. Ook kunnen automatiseringen ingezet worden om sales te stimuleren zoals het toesturen van kortingscodes tijdens feest- en verjaardagen, tijdelijke weekenddeals of met een (seizoensgebonden) campagne waarin de nieuwste producten gepresenteerd worden.
Tijdbesparend en efficiëntie
Het grootste voordeel van automatiseringen is de ultieme efficiëntie. Hoewel je alle klanten zou willen bedanken wanneer ze een dienst bij je afnemen of een product bij je kopen, is het natuurlijk onmogelijk om dit per contact handmatig te doen. Ook willen klanten direct bevestiging krijgen van een order: dit als geruststelling, maar ook voor een vertrouwd gevoel. Het idee dat je dit ook zelf met de hand zou moeten doen…? Automatiseringen zijn dus enorm efficiënt en tijdbesparend, want ze nemen je dus het werk ‘achter de schermen’ uit handen terwijl je zelf op een andere bedrijfsactiviteit kunt focussen.
Geef automatiseringen een persoonlijke touch
Een mailing wordt sneller geopend waarin het een persoonlijke touch heeft. Een goed voorbeeld hiervan is aangesproken worden met je eigen naam, in dit geval die van jouw contact: je voelt je hierdoor meer betrokken bij het bedrijf. Ook zijn gepersonaliseerde automatiseringen ideaal om sales te boosten omdat je heel gericht kunt mailen: denk aan persoonlijke aanbiedingen doen op basis van in- of aankoopgeschiedenis om sales te stimuleren of juist de band te versterken door een attent verjaardagsbericht te sturen, bijvoorbeeld met een tijdelijke kortingscode.
Middels de personalisatie- en segmentatie verzamel je zoveel mogelijk gegevens over je contacten, wat vervolgens ideaal is om unieke doelgroepen te creëren en zo gerichte automatiseringen te sturen.
Les 5: Optimaliseer je mailings voor maximaal resultaat
Het is soms lastig om van tevoren te bepalen -of überhaupt te weten- welk type content voor de mail het beste aanslaat. En, wat dus het beste resultaat oplevert. Een ideale manier hiervoor is het opstellen van 2 type e-mails, aldus 2 mailings met verschillende content en CTA-knoppen: dit ga je vervolgens A/B-testen om inzicht te krijgen welke van de 2 het beste scoort. Scoort versie B beter?
Ontdek hier vervolgens wat goed werkt of juist geoptimaliseerd kan worden. Denk hierbij aan: welke versie wordt het meest geopend en levert de hoogste conversie op? En, welke versie heeft mogelijk ook (de meeste) uitschrijvingen gehad? Ook dát is handig om te weten.
Daarbij kun je de nieuwe versie, na optimalisatie van de eerste, ook weer middels A/B-testen uittesten om zo uiteindelijk tot het best werkende resultaat te komen. Elementen die je extra onder de loep kunt nemen, zijn bijvoorbeeld teksten, zoals de tone-of-voice (zakelijk of juist meer informeel tot speels), of juist de CTA-knoppen: klik je bijvoorbeeld sneller op ‘download hier’ of ‘download gratis weggever’? En, ga je voor een afgeronde knop of liever rechthoekig? Aangezien hier geen vaste regels voor zijn, valt het altijd aan te raden om zelf te testen wat jouw doelgroep en aanbod werkt.
Wat levert e-mailmarketing je op?
- Direct contact met je doelgroep: je komt rechtstreeks in de inbox van geïnteresseerde contacten.
- Hoog rendement: doordat je mailt naar mensen die zich bewust hebben aangemeld, is de kans op conversie groot. Plus, het is goedkoper dan dure advertenties.
- Sterkere klantrelaties: door persoonlijke én relevante communicatie bouw je vertrouwen en loyaliteit op.
- Tijdswinst en efficiëntie: met slimme automatiseringen verlopen processen automatisch, zoals welkomstmails of verlaten winkelmandjes.
- Hogere klantloyaliteit: via opvolgmails, tips en loyaliteitsprogramma’s blijven klanten terugkomen.
- Meer inzicht in je doelgroep: dankzij segmentatie en profielverrijking ontdek je precies wat klanten interesseert.
- Betere klantbeleving: gepersonaliseerde mails zorgen voor een gevoel van herkenning en betrokkenheid.
- Verhoogde conversie: relevante, goed getimede berichten stimuleren aankopen en herhaalaankopen.
- Meetbare resultaten: via A/B-testen zie je wat het beste werkt en kun je continu optimaliseren.
- Consistente communicatie: je blijft vers in het geheugen bij je klanten door waardevolle updates op regelmatige basis
E-mailmarketing slim integreren in jouw customer journey
Weet je e-mailmarketing dus slim te integreren in de customer journey? Dan zet je leads efficiënt om in loyale klanten en ambassadeurs. Waarde bieden, segmenteren en consistent communiceren met MailBlue: ga voor maximaal online resultaat met e-mailmarketing.
MailBlue is een samenwerkingspartner van Doublesmart: hét online marketingbureau voor SEO, SEA en social media marketing. Doublesmart helpt je om waarde te bieden, doelgroepen te maken voor gerichte en consistente communicatie zodat jij maximaal online resultaat kunt behalen met MailBlue.
>> Wil je je alvast verdiepen in de mogelijkheden? Download dan gratis het E-mailmarketing handboek!