Inhoudsopgave
- Wat zijn shopping-resultaten in ChatGPT?
- Eerdere inzichten: AI-tools bezoeken websites alleen voor actuele informatie
- Hoe crawlt ChatGPT producten?
- Niet-gedetailleerde prompt: productpagina wordt niet gecrawld
- Gedetailleerde prompt: productpagina wordt wel gecrawld
- Wanneer opent ChatGPT jouw productpagina?
- 5x: Hoe je jouw producten in ChatGPT-shopping krijgt
- Waarom werkt ChatGPT op deze manier?
- De oplossing voor de toekomst: productfeeds
Deel dit artikel
Als webshop wil je dat jouw producten zichtbaar zijn in de shopping-resultaten van ChatGPT. Maar: hoe zorg je daarvoor? Dit onderzochten wij in ons GEO-experiment, en leverde interessante inzichten op.
In dit artikel lees je hoe ChatGPT producten crawlt, met welke 5 concrete acties jij jouw producten in ChatGPT-shopping krijgt en waarom ChatGPT op deze manier werkt.
Wat zijn shopping-resultaten in ChatGPT?
Om te beginnen: een korte uitleg van wat shopping-resultaten in ChatGPT nu eigenlijk zijn. Je kunt dit vergelijken met shopping-resultaten in Google. Het is een overzicht van producten, inclusief productinformatie zoals de productnaam, afbeelding, prijs, reviews en link naar de productpagina.
Wanneer krijgt een ChatGPT-gebruiker dit overzicht te zien? Als diegene een prompt invoert waaruit duidelijk blijkt dat hij/zij op zoek is naar een product.
Eerdere inzichten: AI-tools bezoeken websites alleen voor actuele informatie
Voordat we overgaan tot de 5 tips om jouw producten in ChatGPT-shopping te krijgen, is het belangrijk om te weten op welke manier ChatGPT producten crawlt. Want opvallend hierbij is: dit is anders dan je zou verwachten.
In een eerder artikel kon je al lezen hoe AI-tools op zoek gaan naar informatie. Uit ons GEO-experiment bleek dat AI-tools alleen content op websites raadplegen als er actuele informatie nodig is om een zoekvraag te beantwoorden. Denk aan: ‘Hoe laat speelt het Nederlands elftal morgen de kwalificatiewedstrijd?’.
Wordt er een vraag gesteld in ChatGPT die te beantwoorden is met interne kennis? Zoals: ‘Wat is de beste maand om je klimop te snoeien?’. In dat geval crawlen AI-tools geen websites om een antwoord op te stellen. Ze beantwoorden de vraag met de kennis die ze al hebben.
Met deze opgedane inzichten leek het ons waarschijnlijk dat ChatGPT, voor het tonen van shopping-resultaten, wél actuele informatie ophaalt op websites. Prijzen en voorraadstatussen veranderen immers continu. Maar, zo blijkt uit ons experiment: dit is dus niet waar. ChatGPT crawlt lang niet altijd productpagina’s om shopping-resultaten te kunnen tonen.
Hoe crawlt ChatGPT producten?
Hoe crawlt ChatGPT dan wel producten, om ze als shopping-resultaat te kunnen tonen? Dit hangt af van de mate van detaillering van de prompt die een ChatGPT-gebruiker invoert.
Niet-gedetailleerde prompt: productpagina wordt niet gecrawld
Voert een ChatGPT-gebruiker een niet-gedetailleerde prompt in? Zoals: “Ik ben op zoek naar groene badkamertegels, welke zou je me aanbevelen?”. In dat geval bezoekt ChatGPT geen productpagina’s om shopping-resultaten te tonen.
Waar haalt ChatGPT de productinformatie dan wel vandaan? Uit ons experiment bleek dat ChatGPT hier de zoekresultaten in zoekmachines voor gebruikt. ChatGPT doet dus als het ware een zoekopdracht in zoekmachines, zoals “groene badkamertegels aanbeveling”. En combineert vervolgens de zoekresultaten van verschillende zoekmachines om tot een antwoord te komen.
ChatGPT kijkt hierbij dus echt alleen naar de snippets (informatie op de zoekresultatenpagina’s). En productinformatie haalt ChatGPT met name uit rich snippets. Dit zijn snippets die verrijkt zijn met extra productinformatie zoals de productprijs, afbeelding, reviews, verzendkosten en voorraadstatus.
Gedetailleerde prompt: productpagina wordt wel gecrawld
Voert een ChatGPT-gebruiker een prompt in die erg gedetailleerd is? In dat geval bezoekt ChatGPT wél productpagina’s om de productinformatie op te halen.
Een voorbeeld van zo’n gedetailleerde prompt is: “Ik ben op zoek naar donkergroene keramische, glanzende badkamertegels, die gekalibreerd zijn en in de maat 30×30. Het mag niet duurder zijn dan 15 euro per vierkante meter.”
Bij een gedetailleerde prompt opent ChatGPT ook daadwerkelijk de productpagina’s die hij in de zoekresultaten ziet staan. Zo kan ChatGPT namelijk controleren of de informatie klopt. En of het product aan de eisen voldoet waar de ChatGPT-gebruiker naar vraagt in de prompt. Is dat het geval? Dan wordt het product getoond in de shopping-resultaten.
Wanneer opent ChatGPT jouw productpagina?
Natuurlijk opent ChatGPT niet álle productpagina’s die getoond worden in de zoekresultaten. Welke opent hij wel en welke niet? Dat baseert hij onder andere op:
- Relevantie. Komt de informatie in de snippet overeen met wat er wordt gevraagd in de prompt
- Betrouwbaarheid van de website. Later in dit artikel lees je hoe ChatGPT bepaalt of jouw website betrouwbaar is.
- De volledigheid van de informatie in de snippet. Met rich snippets ben je in het voordeel.
- Type pagina. Als er naar een specifiek product wordt gezocht, zal ChatGPT alleen productpagina’s openen.
- Hoe recent de informatie is. Blijkt uit de snippet dat de informatie op de productpagina actueel is?
5x: Hoe je jouw producten in ChatGPT-shopping krijgt
Nu je weet hoe ChatGPT productinformatie ophaalt, is het tijd om over te gaan naar de praktische tips. Hoe zorg jij er nu voor dat jouw producten getoond worden in de shopping-resultaten van ChatGPT? Uit ons experiment haalden we onderstaande 5 inzichten.
1. Zorg voor een goede vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing
ChatGPT gebruikt zoekmachines om productinformatie op te halen. Als je wilt dat jouw producten überhaupt zichtbaar worden bij ChatGPT, moet je er dus in eerste instantie voor zorgen dat je website goed vindbaar is in zoekmachines. Optimaliseer je webshop daarom met traditionele SEO-principes, zoals content, interne linkstructuur, technische optimalisatie en het opbouwen van autoriteit.
2. Gebruik structured data en optimaliseer voor rich snippets
Zoals je al een aantal keer hebt gelezen in dit artikel: rich snippets zijn essentieel als je vermeld wil worden in ChatGPT-shopping. Al in je snippet – hetgeen wat je ziet op de zoekresultatenpagina moet er rijke informatie zichtbaar zijn over jouw product.
Hoe zorg je nu voor rich snippets? Dit genereer je door structured data te implementeren op je productpagina’s, bijvoorbeeld door het Product-schema toe te voegen. Zorg ervoor dat je productinformatie duidelijk wordt weergegeven met bijvoorbeeld prijs, beschikbaarheid en afbeeldingen. Daarnaast kan het in je voordeel werken als je de gemiddelde beoordeling, beschikbaarheid en verzenddetails op je productpagina plaatst.
3. Zorg ervoor dat ChatGPT jouw website als betrouwbaar beschouwt
De betrouwbaarheid van je website speelt een cruciale rol. Jouw website wordt namelijk alleen bezocht als ChatGPT jouw website als betrouwbaar beschouwt.
Waarop baseert ChatGPT die betrouwbaarheid? Hij heeft een safe_url-lijst, en bezoekt jouw website alleen als de url hiervan op zijn lijst staat.
De factoren die jouw betrouwbaarheid bepalen
Factoren die bepalen of ChatGPT jou op de safe_url-lijst plaatst of niet:
- Het type website. Hoe langer je website bestaat, hoe betrouwbaarder. En hoe groter en bekender je webshop is, hoe veiliger deze wordt beschouwd.
- Gebruik van HTTPS. Dit maakt jouw website betrouwbaarder.
- Geen malware. Misleidende claims, vervelende reclame of verboden content maken je onbetrouwbaar.
- Meertaligheid. Meertalige websites zijn vaak groter en daarmee betrouwbaarder.
- Professioneel ogende pagina’s. Hoe professioneler de pagina’s en hoe duidelijker de productomschrijvingen, hoe beter.
- Duidelijke contact- en privacy-informatie. Ook dit verhoogt je betrouwbaarheid.
- Consistentie. Een product dat op meerdere websites met dezelfde specificaties voorkomt, wordt eerder als betrouwbaar gezien dan een product met onduidelijke informatie.
In 4 stappen achterhalen of ChatGPT jou op dit moment betrouwbaar vindt
Achterhalen of ChatGPT jou op dit moment als betrouwbaar beschouwt? Dat doe je in onderstaande 4 stappen:
- Installeer de Chrome-extensie ‘ChatGPT: Chat Log Export (JSON)’ en zet deze aan.
- Voer een aantal prompts in ChatGPT in, waarbij jouw website gemakkelijk naar voren zou moeten komen. Zoals: “Welk onlinemarketingbureau zit in Gouda?”.
- In de rechterbovenhoek van ChatGPT zie je een pijltje verschijnen. Klik hierop om de interne gegevens van ChatGPT te downloaden.
- Wanneer jouw website als betrouwbaar wordt gezien, wordt het veld safe_urls meerdere keren weergegeven in de interne gegevens van ChatGPT.
4. Verwijs naar actuele inhoud in je snippets
AI-systemen zoals ChatGPT hechten veel waarde aan recente informatie. Zorg er daarom voor dat je snippet, die zichtbaar is in de zoekresultaten, al aangeeft dat je productpagina up-to-date is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een model of dienst uit 2025 te noemen in je snippet, versienummers te vermelden of duidelijk te maken dat iets recent geïntroduceerd is.
Je kunt ook een datePublished- of dateModified-eigenschap toevoegen op de productpagina, vergelijkbaar met hoe dat wordt gedaan bij nieuwsartikelen. Dat wil zeggen: de datum dat een productpagina is gepubliceerd. Hoewel deze datum niet zichtbaar wordt in rich snippets, fungeert het als een teken van actualiteit wanneer een AI-tool deze pagina vervolgens bezoekt.
5. Creëer content op basis van consumentenvragen
Door de opkomst van AI-gestuurde zoekmachines worden zoekopdrachten steeds specifieker. Mensen zoeken bijvoorbeeld niet langer alleen naar fietsverlichting, maar willen ook details zoals de sterkte, batterijduur, weerbestendigheid en prijs weten. Het is dus essentieel om al deze vragen van je klanten te beantwoorden op je productpagina’s. Als je deze informatie niet deelt, is de kans klein dat een AI-tool je snel zal vinden.
Net als bij traditionele SEO, is het ook hier cruciaal om goed naar de behoeften van de consument te luisteren. Een handige strategie is om, in samenwerking met de klantenservice, een lijst op te stellen van veelgestelde vragen. Deze inzichten kun je verwerken in je websitecontent. Dit vergroot niet alleen de kans dat je gevonden wordt in zoekmachines zoals Google, Bing en AI-tools, maar helpt ook om het aantal vragen dat bij de klantenservice binnenkomt te verminderen.
Waarom werkt ChatGPT op deze manier?
Je weet nu hoe ChatGPT producten crawlt om ze te kunnen tonen in shopping-resultaten. En je weet welke concrete acties jij zelf kunt nemen om ervoor te zorgen dat jouw producten in ChatGPT-shopping worden getoond.
Dan sluiten we nu graag af met wat achtergrondinformatie. Want: waarom functioneert ChatGPT op deze manier? Waarom bezoekt ChatGPT, bij algemene prompts, geen productpagina’s om shopping-resultaten te kunnen tonen? De informatie in snippets kan immers achterhaald zijn, en kan daarom fouten bevatten.
Het korte antwoord is: kosten. Het live crawlen van webpagina’s is voor ChatGPT veel duurder dan het ophalen van data uit zoekresultaten. Daarom maakt ChatGPT ook nooit de claim dat de getoonde prijzen de laagste zijn; de prijzen dienen enkel als contextuele informatie.
Daarnaast is er een andere reden waarom ChatGPT liever geen geld uitgeeft aan het crawlen van productpagina’s bij algemene zoekopdrachten: consumenten bevinden zich in deze fase vaak nog niet in de koopfase. Ze zijn voornamelijk bezig met oriënteren. In deze fase is de consument meer gefocust op het ontdekken van interessante producten en letten ze minder op de prijs.
De oplossing voor de toekomst: productfeeds
ChatGPT ontwikkelt zich razendsnel, en er zijn nog veel kansen om ChatGPT-shopping te verbeteren. Daarom heeft OpenAI vorige maand de optie geïntroduceerd om productfeeds te uploaden. Dit geeft ChatGPT toegang tot meer gedetailleerde productinformatie, zodat bijvoorbeeld de actuele prijs en voorraadstatus eenvoudiger gecontroleerd kunnen worden.
In tegenstelling tot Google, die bij het tonen van producten vooral kijkt naar factoren zoals klikgedrag, inhoud van pagina’s en de structuur van de website, zal ChatGPT de productfeed als belangrijkste bron voor productinformatie gebruiken.
ChatGPT pakt dit anders aan door meerdere variabelen te benutten die invloed hebben op hoe producten gerangschikt worden. Dit omvat zaken zoals rijke media, prestatie-indicatoren zoals populariteit, retourpercentages, klantbeoordelingen, maar ook specifieke kenmerken en op maat gemaakte productvarianten.
De verwachting is dat ChatGPT uiteindelijk bij een prompt waarbij om producten wordt gevraagd, eerst zal zoeken in de eigen productdatabase. En als daar geen passende producten in staan, dat het dan zal terugvallen op de organische zoekresultaten en productpagina’s.