/ leestijd 10 min.

5 prioriteiten in je marketingstrategie voor 2026: de belangrijkste AI-innovaties op een rij

  • Strategie

AI-marketing nog niet meegenomen in jouw marketingstrategie voor 2026? Dit is hét moment om het tij te keren. In 2026 is het namelijk cruciaal om de belangrijkste AI-innovaties de hoofdrol te laten spelen.

In dit artikel lees je waarom dit zo essentieel is, wat de 5 belangrijkste AI-innovaties zijn én hoe je deze integreert in je marketingstrategie.

Waarom je de AI-innovaties in 2026 écht niet meer kunt negeren

Voordat je meer leest over de 5 belangrijkste AI-innovaties, geven we graag wat achtergrondinformatie. Waarom is het nu zo belangrijk om deze innovaties mee te nemen in je marketingstrategie voor 2026? Oftewel: waarom kun je ze in 2026 écht niet meer negeren?

Zoals je wellicht weet, is de klantreis versnipperd geraakt. Mensen nemen beslissingen niet meer op één platform; de klantreis is verspreid over tientallen touchpoints. Van Google en ChatGPT tot YouTube, marketplaces en allerlei verschillende socialmediakanalen.

Tegelijkertijd is het steeds moeilijker om data te verzamelen. Er zijn namelijk steeds strengere privacyregels, API-beperkingen en gesloten ecosystemen van Big Tech. Het personaliseren van marketinguitingen wordt hierdoor steeds uitdagender.

Hoe ga je hiermee om? Voor veel bedrijven voelt het logisch om overal, op elk kanaal, een beetje aanwezig te zijn. Maar: zo verlies je grip op wat écht werkt. Het wordt belangrijker om zelf te kiezen wat ertoe doet in de klantreis. Waar je de focus op moet leggen om maximaal resultaat te bereiken.

Wie in 2026 succesvol wil zijn, moet de klantreis integraal benaderen. Niet kanaal voor kanaal. Maar systematisch vanuit één waarheid. En, je voelt hem al aankomen: dát is wat je bereikt als je de 5 belangrijkste AI-innovaties slim integreert in je strategie.

 

AI-innovatie 1: een eigen datawarehouse

We trappen hem af met AI-innovatie 1: in 2026 is het cruciaal om je eigen datawarehouse te bouwen. Oftewel: één systeem waarin alle data uit ads, CRM, e-mail, SEO en social worden samengebracht. En van waaruit je je marketing vervolgens systemisch kunt aansturen, met een AI-gedreven systeem, zoals Smartstack AI.

Waarom is dit belangrijk? Wie zijn data niet organiseert verliest niet alleen overzicht, maar ook de kans om te automatiseren en op te schalen. Je kunt je werk namelijk alléén automatiseren, én daarmee extra waarde leveren, als de data kloppend, volledig en accuraat is. Anders werkt de inzet van AI averechts; je automatiseert dan op een onbetrouwbare basis.

Dus: in 2026 kom je niet meer weg met losse dashboards die data vanuit verschillende platforms bundelen. Data raakt hierin versnipperd en inzichten zijn onbetrouwbaar. Je moet een eigen datawarehouse hebben waarmee je altijd precies weet wat je kunt opschalen en hoe je dit zo efficiënt mogelijk doet.

Met een eigen datawarehouse…

Voorkom je dat je werkt met versnipperde, onbetrouwbare data.

Zorg je ervoor dat je AI zó inzet, dat het écht waarde toevoegt. Namelijk op basis van kloppende data.

Heb je alle data beschikbaar in één overzicht. Dit vormt de enige waarheid waarop beslissingen worden gebaseerd.

Kun je marketing systemisch aansturen; niet reactief per kanaal, maar op basis van het geheel van de klantreis.

Zet je AI in om te hefbomen; je levert meer waarde met dezelfde inspanning.

AI-innovatie 2: adverteren in LLM’s (SEA)

In 2026 is het essentieel dat je gaat adverteren in LLM’s (zoals ChatGPT en Google AI Mode). Want hoewel dit nu nog niet mogelijk is, zit dit er snel aan te komen. Zorg er daarom voor dat je dit nu al integreert in je marketingstrategie voor komend jaar.

Waarom is adverteren in LLM’s belangrijk? LLM’s worden het startpunt van de klantreis. Mensen oriënteren zich met vragen in LLM’s, nog vóórdat ze zoekwoorden intypen in Google. Je moet ervoor zorgen dat mensen jouw naam hier in hun zoektocht al tegenkomen. Door zichtbaar te zijn op het moment dat beslissingen ontstaan, verover je al in een vroeg stadium marktaandeel. Met minder concurrentie en lagere kosten per klik.

Moet je traditionele SEA-activiteiten dan helemaal schrappen uit je strategie? Zeker niet! SEA verschuift namelijk niet naar LLM’s; het breidt zich uit. Het is juist belangrijk dat jouw advertenties ook zichtbaar zijn op het moment dat mensen hun zoektocht voortzetten op de traditionele manier.

Goed om rekening mee te houden: adverteren in LLM’s is wezenlijk anders dan adverteren in Google. In LLM’s draait het om gesprekken, niet om zoekwoorden. De klant vormt zijn mening over de output van een LLM, en klikt vanuit hier meestal niet door naar je website.

Door te adverteren in LLM’s 

✓ Ben je zichtbaar in de oriëntatiefase van de klantreis; nog vóórdat mensen hun zoekwoorden intypen in Google. Je verovert al in een vroeg stadium marktaandeel. 

✓ Benut je een extra touchpoint in de klantreis om invloed uit te oefenen; SEA verschuift niet, het breidt zich uit. 

✓ Leer je als één van de eersten hoe je met advertenties zichtbaar kunt zijn in AI-gesprekken; zo pak je een voorsprong die moeilijk in te halen is. 

AI-innovatie 3: van SEO naar Organic Search

In 2026 draait SEO niet meer om posities, maar om aanwezigheid. Wordt jouw merk gevonden waar jouw klant zoekt?

Een belangrijke pijler in jouw marketingstrategie voor 2026 moet dan ook zijn: organische zichtbaarheid in álle omgevingen waar klanten informatie zoeken en keuzes maken. SEO is niet alleen Google-optimalisatie meer, maar Organic Search in Google en LLM’s.

Waarom is dit belangrijk? Mensen zoeken niet meer alleen via Google, maar ook via AI-zoekmachines, video’s en sociale media. Als je niet overal vindbaar bent verlies je een groot deel van jouw organische zichtbaarheid.

Wat zijn belangrijke uitgangspunten van Organic Search? Doublesmart draait sinds april 2025 een GEO-experiment om te testen wat écht werkt in deze nieuwe zoekmachines. En het komende jaar zal hier dus steeds meer over bekend worden.

De eerste inzichten in een notendop: backlinks blijven belangrijk, maar context, actualiteit en merkautoriteit bepalen in toenemende mate wie zichtbaar wordt. En nieuwe technische standaarden en gestructureerde data helpen (AI-)zoekmachines om jouw content te begrijpen.

Door Organic Search te integreren in je strategie…

✓ Ben je zichtbaar in álle omgevingen waar klanten informatie zoeken en keuzes maken.

✓ Bouw je aan duurzame vindbaarheid over platformen heen.

✓ Focus je je niet meer op posities, maar op aanwezigheid; wordt jouw merk gevonden waar jouw klant zoekt?

AI-innovatie 4: automatisch content schrijven zonder verlies van menselijkheid

In 2026 is het verstandig een AI-content-agent te gebruiken voor het maken van kwalitatieve content die voldoet aan de richtlijnen van jouw merk. Maar de mens moet nog altijd betrokken blijven in de regisserende rol.

Waarom moet automatisch content schrijven onderdeel zijn van jouw marketingstrategie? Dit is dé manier om op te schalen met jouw SEO-werkzaamheden. Je creëert een maandelijkse stroom aan sterke, kwalitatieve content die rankt in Google én LLM’s, zonder dat je er extra tijd of budget aan kwijt bent.

Om de menselijkheid, tone of voice en kwaliteit te waarborgen, stemt Doublesmart zo’n content automation volledig af op de stem van jouw merk. Bovendien blijft de menselijke marketeer altijd betrokken in de regisserende rol. De mens bepaalt wát er gezegd wordt, waarom en met welke toon. En er vindt altijd een menselijke kwaliteitscontrole plaats.

Met een content automation… 

✓ Heb je de kans om op te schalen met jouw SEO-strategie; je creëert automatisch tientallen kwalitatieve teksten, zonder merkverlies of chaos in de tone of voice. 

✓ Ligt de kracht in het combineren van strategie, automation en menselijke redactie; niet in het blind produceren van content.  

✓ Verschuift de rol van de marketeer van maker naar regisseur: de regisseur bepaalt nog altijd wát er gezegd wordt, waarom en met welke toon.  

AI-innovatie 5: focus op merkbekendheid voor zichtbaarheid in AI

In 2026 moet je autoriteitsstrategie een belangrijke rol spelen in je marketingstrategie. De focus op merkbekendheid wordt namelijk steeds belangrijker. 

Waarom? Een sterk merk zorgt ervoor dat je genoemd wordt in AI-antwoorden, media-artikelen en sociale context. En met digital PR en branded content zorg je voor vermeldingen die autoriteit én bereik opleveren. 

Mediabudget moet daarom in 2026 slimmer ingezet worden; niet meer om links te kopen, maar om merkvertrouwen en zichtbaarheid op te bouwen. In 2026 draait mediabudget niet om volume, maar om waarde. Geloofwaardigheid wordt de nieuwe SEO-score. 

 

Door digital PR te integreren in je strategie… 

Leg je een fundament waar jouw bedrijf nog heel lang van profiteert.

Bouw je merkbekendheid en zichtbaarheid op.

Zorg je voor vermeldingen die autoriteit én bereik opleveren.

Zorg je ervoor dat je wordt genoemd in AI-antwoorden, media-artikelen en sociale context.

Zet je linkbuilding in als middel om geloofwaardigheid te verdienen.

Jouw groeikansen in 2026 ten volste benutten?

Jouw groeikansen in 2026 ten volste benutten? En alle 5 de AI-innovaties effectief integreren in je marketingstrategie voor komend jaar? Vraag de gratis groeiscan aan en ontdek waar jij nu omzet laat liggen.  

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.

Meer vragen over SEO

  • Hoe werkt SEO?

    Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Er spelen tal van factoren mee bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Op deze pagina vertellen we je uitgebreid op welke van deze factoren je invloed kunt uitoefenen en hoe je dit doet. Voor het antwoord op de vraag ‘hoe werkt SEO?’ raden we je dan ook aan deze pagina eens grondig door te lezen.

  • Waarom zou je investeren in SEO?

    Investeren in SEO kent een aantal voordelen:

    • Het leidt tot meer omzet. Hoe hoger je rankt in Google, hoe groter de kans is dat iemand op jouw website klikt. Meer websitebezoekers betekent meer klanten. Oftewel: meer omzet.
    • Het heeft een langetermijneffect. Van de SEO-werkzaamheden die je nu verricht, pluk je over een jaar ook nog de vruchten. In vergelijking met adverteren, waar je het direct merkt als je er geen geld meer instopt, zijn organische posities erg stabiel.
    • Je website wordt gebruiksvriendelijker. Met een goede SEO-strategie zorg je niet alleen voor een hogere positie in zoekmachines, ook maak je je website gebruiksvriendelijker.
  • Wat zijn de belangrijkste pijlers van SEO?

    Zoekmachineoptimalisatie kent drie belangrijke pijlers:

    • Techniek. De eerste pijler van SEO is de techniek van een website. Denk hierbij aan zaken als een heldere sitestructuur, een hoge laadsnelheid en gestructureerde data.
    • Content. Als tweede van belang als je je website optimaliseert voor zoekmachines is goede content. Dat wil zeggen: alles wat op de een of andere manier informatie verstrekt aan een ontvanger.
    • Autoriteit. De derde pijler is autoriteit. Dit is de indicatie die Google gebruikt om te bepalen hoe betrouwbaar jouw website is.
  • Wat kost SEO?

    SEO zelf kost niks. Hiermee heb je meteen het grote verschil met SEA en social media marketing te pakken. De kern van SEO is jouw website zo inrichten, dat hij zo hoog mogelijk in Google verschijnt. En die aanpassingen doen op je website, dat is gratis. Hier heb je geen advertentiebudget voor nodig.

    Waar je natuurlijk wel voor betaalt, zijn de uren die je besteedt aan het uitvoeren van je SEO-strategie. Je kunt dit uiteraard ook aan ons overlaten. Als je deze werkzaamheden door onze SEO-specialisten laat doen, weet je zeker dat zoekmachineoptimalisatie je meer oplevert dan dat je ervoor betaalt.

  • Wat levert SEO op?

    Er is geen concrete formule waarmee je berekent wat SEO je precies oplevert. Dit is immers afhankelijk van hoe intensief en correct je de werkzaamheden uitvoert. Wel kunnen we garanderen dat als je het goed doet, SEO je meer oplevert dan dat het je kost. Als je je SEO-werkzaamheden uit handen geeft aan onze specialisten, staat dit gegeven in ieder geval vast.