/ leestijd 12 min.

LinkedIn marketing voor iedere organisatie

Steven lacht naar Sofie
  • Social media

700.000 dagelijkse gebruikers in Nederland die met een zakelijke intentie bijdragen van mensen en bedrijven voorbij zien komen. LinkedIn is een bijzonder kanaal waar je jouw onderneming onder de aandacht kunt brengen op verschillende vlakken. Al gaat het om het overbrengen van de boodschap die jouw onderneming wilt uitdragen of de zoektocht naar de beste werknemers, LinkedIn is hier de ideale plaats voor.

Er is alleen wel één grote voorwaarde voor, je moet een goed account hebben. Wil jij ook meeprofiteren van alle voordelen die LinkedIn te bieden heeft? Vind hier een aantal praktische tips die er voor zorgen dat jouw bedrijfspagina er uit gaat springen.

LinkedIn is een van de manieren waarop jouw onderneming zich kan presenteren naar klanten en nieuwe doelgroepen. Op deze pagina heb je de mogelijkheid om jouw volgers te laten weten waar je organisatie mee bezig is, blogs te plaatsen, nieuwsartikelen te delen en direct je eigen organisatie te promoten. Het is dus een platform waar je aan je huidige klanten kunt laten zien dat jij nog steeds het beste product aanbiedt en tegelijkertijd nieuwe klanten kunt werven.

Wat kan een goede LinkedIn-pagina jouw bedrijf opleveren?

Voordat we gaan kijken naar de dingen die je kunt doen om te zorgen dat jij LinkedIn optimaal gaat benutten is het eerst goed om stil te staan bij de mogelijkheden die dit platform te bieden heeft.

LinkedIn is een van de manieren waarop jouw onderneming zich kan presenteren naar klanten en nieuwe doelgroepen. Op deze pagina heb je de mogelijkheid om jouw volgers te laten weten waar je organisatie mee bezig is, blogs te plaatsen, nieuwsartikelen te delen en direct je eigen organisatie te promoten. Het is dus een platform waar je contact kunt onderhouden met jou huidige klanten en daarnaast de mogelijkheid hebt om jouw klantenkring uit te breiden zonder hier daadwerkelijk promotie voor te doen.

Wat LinkedIn hiernaast onderscheid van andere platformen is dat het gezien wordt als een strikt zakelijk platform. Hierdoor zijn de gebruikers bij het openen van de app al in een zakelijke stemming. Dit maakt LinkedIn voor B2B organisaties de ideale plek om nieuwe leads af te vangen. Dit betekent echter niet dat het voor B2C organisaties niet van belang is om een goed LinkedIn profiel te hebben. Omdat mensen met een meer zakelijke mindset de app openen dan bijvoorbeeld een TikTok of Instagram is het platform geschikt om de organisatie meer te promoten naar de consument in plaats van het product.

Hoe zorg ik voor een professioneel LinkedIn-account?

1. Maak een bedrijfsaccount aan.

Binnen je eigen netwerk ben je vaak al bezig met de promotie van jouw onderneming maar voor mensen buiten je netwerk is het van belang om een bedrijfspagina in te stellen.

Hoe maak ik een bedrijfspagina?

  • Klik rechtsboven in LinkedIn op werk en kies voor bedrijfspagina maken.
  • Kies het soort bedrijfspagina dat je aan wilt maken je hebt hierbij de keuze uit:
    • Klein bedrijf
    • Gemiddeld- of groot bedrijf
    • Showcasepagina
    • Onderwijsinstelling
  • Voeg je bedrijfsgegevens in.
  • Bevestig dat je gemachtigd bent door de organisatie om de pagina aan te maken.
  • Klik op pagina maken.

Na het maken van je bedrijfspagina kun je de onderstaande punten doorlopen om van jouw bedrijfsaccount een succes te maken.

2. Optimaliseer je bedrijfspagina.

Je LinkedIn pagina is een van de uithangborden van je organisatie. Het is daarom belangrijk dat deze een professionele uitstraling heeft en de boodschap goed overbrengt. Er zijn daarom een aantal basis zaken waar rekening mee gehouden moet worden bij het opzetten van een LinkedIn account.

Profielfoto en omslagfoto

Bij het uploaden van een profielfoto voor een bedrijfsaccount gaat het meestal om een bedrijfslogo. Hierbij is van toepassing dat deze de juiste afmetingen heeft zodat het goed in het lijstje past. De aanbeveling voor deze afmetingen van deze foto is 300 (b) X 300 (h) Pixels. Zorg er voor dat deze foto van hoge kwaliteit is aangezien deze bij elke post zichtbaar is en prominent op de bedrijfspagina staat.

Naast het uploaden van een profielfoto is het van belang dat je ook een omslagfoto toevoegt. Deze foto is zichtbaar bij het openen van het bedrijfsprofiel. De afmetingen die LinkedIn hiervoor aanraad zijn 1192 (w) X 220 (h) Pixels. De omslagfoto kun je zien als een verlenging van de profielfoto en een manier om jouw boodschap als bedrijf over te brengen op de bezoekers van de bedrijfspagina.

De Overzichtspagina is dé plek om jouw bedrijf te promoten

Op de overzichtspagina kunnen bezoekers van jouw profiel recente updates vinden maar ook alle info over jouw organisatie. In de rubriek info heb je de mogelijkheid om te vertellen waar jouw organisatie voor staat en wat je te bieden hebt. Gebruik trefwoorden die je vindbaarheid binnen LinkedIn zullen verbeteren en de kansen vergroten om gevonden te worden door potentiële klanten. Denk na over welke zoekwoorden mensen gebruiken om te zoeken naar jouw producten en diensten. De info over jouw organisatie kun je namelijk zien als SEO-tool om beter gevonden te worden binnen LinkedIn. Neem daarom niet een standaard tekst van de website om hier neer te zetten maar bedenk een manier om goed over te komen op het platform.

Voeg een aangepaste URL toe aan je profiel.

Bij het aanmaken van een LinkedIn account krijgt de pagina een automatische URL mee die zichtbaar is voor iedere bezoeker. Om een herkenbaar profiel te hebben voor bezoekers is het daarom nodig om deze automatische URL te veranderen naar een aangepaste URL met de bedrijfsnaam.

3. Maak gebruik van groepen

Op Facebook zijn groepen een belangrijk onderdeel om in contact te komen met mensen die soortgelijke interesses hebben. LinkedIn beschikt echter ook over een soortgelijke functie en als organisatie kun je jouw autoriteit verhogen door aan deze groepen deel te nemen.

Hier kun je laten zien dat je kennis hebt op dit gebied door mensen met vragen of problemen te helpen maar je kunt het ook gebruiken om er achter te komen wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Sluit je daarom aan in voor jou relevante groepen en ontdek waar potentiële klanten over praten en naar zoeken.

In deze groepen is het echter niet de bedoeling dat je het product heel actief gaat aanprijzen en het gebruikt als reclamekanaal. Zorg dat je actief bent met bijdrage waar mensen iets aan hebben en wees onderdeel van de groep. Op deze manier val je vanzelf op en zorg je er voor dat mensen bekend worden met je organisatie en hopelijk je bedrijfspagina zullen gaan volgen.

4. Breid je netwerk uit

Wanneer je jouw bedrijfspagina volledig hebt ingesteld en iedereen die deze bezoekt direct verkocht is komt het moment om je netwerk uit te breiden. Er zijn meerdere manieren om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen af weten van jouw bestaan.

Nodig mensen uit om je pagina te volgen

Hoe meer mensen jou pagina volgen hoe meer mensen de bijdragen delen en hoe meer mensen in contact komen met de organisatie. Als eigenaar van de bedrijfspagina kun je binnen je eigen netwerk mensen uitnodigen om de pagina te gaan volgen. Hiernaast is het mogelijk om medewerkers toe te voegen aan het LinkedIn account zodat zij dit ook kunnen doen. Vooral bij het opstarten van het account is dit een goede manier om snel volgers te verzamelen waarna je organisch verder kunt groeien.

Laat medewerkers de pagina toevoegen aan hun profiel

De kans is groot dat je medewerkers al geruime tijd actief zijn op LinkedIn en zelf al een uitgebreid netwerk hebben opgebouwd van kennissen en collega’s. Wanneer werknemers zijn gekoppeld aan een bedrijfspagina wordt deze toegevoegd aan hun profiel wat je onderneming zichtbaarder maakt bij hun contacten. Hiernaast is het van groot belang om medewerkers aan te sporen om bijdragen te delen om de pagina steeds zichtbaarder te maken voor mensen buiten je eigen netwerk.

Voeg een plug in toe op je website en andere kanalen

Maak je LinkedIn pagina niet alleen maar zichtbaar op LinkedIn maar ook daarbuiten. Voeg links toe aan je website, mails en overige social media kanalen die linken naar het LinkedIn profiel. Hierdoor komen mensen sneller in contact met de bedrijfspagina.

5. Optimaliseer je posts

Een goed bedrijfsaccount gaat verloren wanneer je er verder te weinig mee doet. Het is belangrijk om relevant te blijven voor je volgers en de juiste boodschap over te brengen. Hiervoor moet je rekening houden met een aantal punten.

Post regelmatig nieuwe bijdragen.

Wanneer je jouw bedrijfspagina wilt gebruiken als hub van je organisatie is het van groot belang dat je hier alle nieuwe ontwikkelingen op blijft delen. Mensen die de pagina volgen willen op de hoogte blijven van de nieuwste updates of zijn geïnteresseerd in bijdragen die je deelt. Wanneer er geen nieuwe bijdragen en updates gedeeld worden is er voor de volgers ook geen reden meer om de pagina te blijven volgen.

Let wel op dat er een goede balans is in bijdragen die gedeeld worden. Wanneer er te veel gedeeld word kan dit als vervelend ervaren worden door de mensen die de pagina volgen en kunnen zij weglopen. Een goede maatstaf is om 2 tot 5 berichten te delen per week. Hierdoor zien mensen de organisatie regelmatig voorbij komen maar staat niet de gehele tijdlijn vol met bijdragen.

Tag mensen of bedrijven.

Op het moment dat je een bijdrage deelt waarbij er iemand benoemd wordt die beschikt over een LinkedIn profiel moet diegene ook getagd worden in het bericht. Hierdoor krijgt deze persoon of organisatie een notificatie dat zij zijn getagd in een bericht en is de kans groot dat ze hier op zullen reageren. Op deze manier komt het bericht ook terecht bij het netwerk van de getagde personen waarmee je een nieuwe doelgroep weet te bereiken.

Deze manier van je post optimaliseren kun je gebruiken wanneer er een samenwerking is aangegaan met een andere organisatie of bij het delen van een interessant artikel.

Voeg afbeeldingen toe.

Pak de aandacht van mensen met een goede afbeelding bij je bijdragen. Hoewel de tekst hetgeen is waar de meeste informatie in terug zal komen is het goed om een afbeelding toe te voegen aan het bericht. Hierdoor neem je meer ruimte op van iemands tijdlijn en val je meer op tussen berichten die uit strikt tekst bestaan.

Gebruik een pakkende begintekst.

Waar bij de meeste platformen bijdragen kort gehouden moeten worden is dit bij LinkedIn niet het geval en worden lange bijdragen vaak meer gedeeld. Wanneer een bericht te lang is om in een keer te laten zien wordt deze afgeknipt. Hierdoor zal je rekening moeten houden met waar dit gebeurt en dat je voor het afknippen de mensen al hebt overgehaald om het hele bericht te lezen.

Iedere Bijdrage kun je ook een kop meegeven. Vanuit LinkedIn wordt aangegeven om deze kop 80 tot 120 tekens lang te maken. Dit is langer dan bij andere Social Media platformen wat laat zien dat je niet zomaar berichten over kunt nemen maar ze moet aanpassen naar het kanaal waar je ze voor gebruikt.

Gebruik Hashtags onder je bericht.

Hoewel er op LinkedIn niet zo veel wordt gezocht op hashtags als bij andere kanalen is dit wel een manier om jouw berichten zichtbaar te maken onder de doelgroep die dit wel doet. Voeg daarom relevante hashtags toe onderaan het bericht die te maken hebben met de inhoud van de bijdrage of de organisatie. Hierdoor kom je terecht op feeds van mensen die deze hashtags volgen zonder dat zij een directe connectie zijn.

Analyseer en verbeter.

LinkedIn biedt je de mogelijkheid om goed inzichtelijk te krijgen wat de voortgang is van verschillende categorieën namelijk: Bezoekers van je bedrijfsaccount, updates en volgers. Het is uiteindelijk namelijk de bedoeling om het account te laten groeien en om dit goed inzichtelijk te houden zodat je aanpassingen aan kunt brengen in je LinkedIn strategie.

Via demografische gegevens kun je de volgers filteren op locatie, medium, leeftijd, functie of bedrijfsgrootte. Hiermee kun je goed controleren of de doelgroep die je bereikt met jouw berichten ook de doelgroep is die je zou willen bereiken. Mocht dit niet zo zijn kun je aanpassingen doen om er voor te zorgen dat je mensen bereikt die voor de organisatie belangrijk zijn.

Leg je bijdragen tegenover de toename van volgers en interactie. Neem af en toe de tijd om stil te staan bij de bijdragen die je hebt gedeeld om te kijken naar wat nieuwe volgers oplevert en waar je huidige volgers behoeften aan hebben. Deel hierbij je bijdragen op in soorten posts bijvoorbeeld blogs, gedeelde bijdragen, podcasts enz. Wanneer er bij een van deze categorieën een grotere toename is aan volgers of interactie is dit een teken om meer van deze content te gaan plaatsen.

Een onderdeel van de LinkedIn analyse functie die noodzakelijk is om strategische keuzes te maken is dat je overzichtelijk kunt zien welke invloed organische bijdragen hebben tegenover gesponsorde inhoud. Hiermee kun je goed in kaart brengen wat een gesponsord bericht heeft opgebracht en of dit een impact heeft gehad op het organische verkeer naar de bedrijfspagina.

Maak met deze tips van jou bedrijfsaccount een professionele hub waarin de waarden van jouw organisatie goed naar voren komen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele Social-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Bart Nederveen

Teamlead Social Ads

Loopt al heel wat jaren bij DoubleSmart rond en dat is te merken als hij zijn mond opentrekt. Handige tools, ontwikkelingen in de onlinemarketingbranche en efficiënte werkwijzen: noem het maar op en deze wandelende social ads-encyclopedie weet je er alles over te vertellen.

Veel gestelde vragen over leadformulieren

  • Wat is een leadformulier?

    Een leadformulier is een formulier dat iemand invult om zijn of haar gegevens met jou te delen. Via een leadformulier verandert iemand van een onbekende bezoeker in een bekende geïnteresseerde: een lead.

  • Wat is een leadformulier op LinkedIn?

    Een leadformulier op LinkedIn is een leadformulier dat rechtstreeks in LinkedIn wordt ingevuld en verstuurd. Een gebruiker hoeft daarvoor dus niet eerst naar jouw website door te klikken. Bovendien is veel informatie vooraf ingevuld via de gegevens van LinkedIn profielen.

  • Hoe werkt leadgeneratie?

    Leadgeneratie werkt doordat je mensen binnen jouw doelgroep die je via verschillende online marketing tactieken bereikt, verleidt om hun gegevens met jou te delen. Op dat moment wordt iemand een lead, oftewel iemand die interesse heeft getoond en waar je verder contact mee kunt zoeken.