/ leestijd 7 min.

Instagram remarketing effectief inzetten om de juiste doelgroep (opnieuw) te bereiken

Bart met Steven en Danielle op de bank
  • Social media

Instagram remarketing is een krachtig gereedschap in het arsenaal van de online marketeer. Het stelt je namelijk in staat om, op een van de populairste kanalen van het moment, juist die mensen te bereiken die al eerder interesse in je product of dienst toonden.

Maar hoewel remarketingcampagnes doorgaans een betere ROAS opbrengen dan reguliere advertenties, is het toch belangrijk om in de gaten te houden dat je jouw budget zo efficiënt mogelijk besteedt. Daarom nemen we je mee in een aantal tips om nog meer uit remarketing op Instagram te halen.

Wat is Instagram remarketing?

Instagram remarketing – ook wel retargeting genoemd – is een online marketingvorm waarbij je doelgroep bestaat uit mensen die je site al eens bezochten. Het is dus letterlijk het opnieuw bereiken van een doelgroep die al bekend met je is: vandaar retargeting. Instagram is één van de kanalen waarop je advertenties via retargeting aan deze doelgroep kunt vertonen.

Waarom zou je remarketing toepassen?

Voor sommige mensen klinkt het wat onwennig, om marketingbudget gericht in te zetten om mensen te bereiken die al bekend met je zijn. Toch blijkt in de praktijk het tegenovergestelde waar. Remarketingcampagnes hebben namelijk doorgaans een veel hogere ROAS (Return On Advertising Spend) dan alle andere online advertenties.

Dat komt doordat veel mensen niet in één keer besluiten een aankoop te doen, zeker niet online. Ga bij jezelf maar eens na hoe dat werkt: je bekijkt een mooie spijkerbroek via een webshop, maar raakt afgeleid doordat iets anders je aandacht nodig heeft. Wanneer je dan op een later moment in alle rust door Instagram scrollt en een advertentie voor diezelfde broek voorbij ziet komen, ben je misschien wel in de juiste mindset om tot aankoop over te gaan.

Daarom werkt Instagram remarketing. Je herinnert mensen als het ware aan jouw product of dienst waar ze interesse in hebben laten zien. Doe je dat niet, dan laat je een belangrijke schakel in de customer journey liggen. Juist op het moment dat mensen op het punt staan om tot aankoop over te gaan, laat jij ze aan je aandacht ontsnappen. In plaats van die persoon die al interesse heeft het laatste zetje te geven, ga je dan op zoek naar nieuwe mensen die je nog vanaf het absolute begin moet overtuigen.

Eeuwig zonde, en volop reden dus om remarketing in te zetten op Instagram en andere kanalen waar jouw doelgroep actief is. Want een conversie in een retargeting doelgroep is door de bovenstaande redenen bijna altijd goedkoper dan een conversie voor elkaar krijgen bij andere campagnes.

Voor meer informatie over hoe remarketing werkt, verwijzen we je naar onze remarketing uitleg. Hieronder geven we je een aantal praktische tips voor remarketing op Instagram.

Praktische tips voor meer succes met Instagram remarketing

Zoals gezegd is Instagram één van de platforms waarop je remarketingcampagnes kunt inzetten. Is Instagram een kanaal waar jouw doelgroep graag actief is? Dan is het een uitstekende plek om die doelgroep opnieuw te bereiken.

Hieronder laten we je zien waar je praktisch gezien rekening mee moet houden om mensen op een effectieve manier te kunnen retargeten op Instagram.

Formuleer doelstellingen en KPI’s

Zoals voor iedereen social media marketing campagne geldt, is het allereerst essentieel om doelstellingen te formuleren. Wat wil je bereiken door Instagram remarketing in te zetten? Daar koppel je relevante KPI’s (Key Performance Indicators) aan om te kunnen meten hoe goed je die doelstellingen behaalt.

Veel gebruikte doelen en KPI’s voor retargeting zijn bijvoorbeeld:

  • Een groter publiek bereiken met je blogberichten en artikelen, om je positie als gedachte leider in jouw branche te verstevigen en een groep vaste lezers op te bouwen (KPI’s: paginaweergaven en websitebezoekers)
  • Meer e-mailadressen verzamelen om een eigen kanaal op te bouwen (KPI: groei e-maillijsten)
  • Producten verkopen en de omzet verhogen van je webshop (KPI’s: aantal sales, advertentiekosten per verkoop, ROAS)
  • Je betrouwbaarheid vergroten door reviews en klantverhalen onder de aandacht te brengen van geïnteresseerde mensen (KPI’s: paginaweergaven, conversies)

Meta Pixel installeren

Om remarketing op Instagram te kunnen inzetten, heb je remarketing doelgroepen nodig. En om die doelgroep te kunnen vullen, moet je ervoor zorgen dat de zogenaamde Meta Pixel op je website is geïnstalleerd. Die pixel is een stukje code, die ervoor zorgt dat jouw website kan communiceren met Instagram en je Meta campagnebeheer. Daardoor kunnen mensen die je website bezoeken worden samengebracht in een doelgroep, die je vervolgens als retargeting doelgroep kunt gebruiken voor je campagnes.

Meer weten over hoe de Meta Pixel werkt en hoe je hem op je site installeert? Check onze Meta Pixel uitleg.

Werk met custom audiences (en ken je doelgroep)

Dankzij de Meta Pixel, kun je jouw retargeting doelgroepen opbouwen aan de hand van website gedrag, eigen e-maillijsten of gegevens uit je CRM. Op die manier kun je verschillende remarketing doelgroepen vormgeven voor de verschillende doelstellingen.

Zo ligt het voor de hand om voor het promoten van je artikelen om jezelf als kennisleider neer te zetten, een doelgroep te kiezen van mensen die al in je e-maillijsten staan. Op die manier schotel je jouw artikelen voor aan bestaande klanten, zodat je een steeds hechtere band met hen aan kunt gaan. Een juwelier kan bijvoorbeeld regelmatig content publiceren met tips om sieraden te combineren en deze te promoten onder mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, omdat die mensen logischerwijs geïnteresseerd zijn in de inspiratie die de juwelier te bieden heeft.

Voor het realiseren van meer verkopen kies je doorgaans juist voor een doelgroep op basis van websiteactiviteit. Je target bijvoorbeeld mensen die een bepaalde pagina hebben bezocht, of een product bekeken, en probeert hen alsnog te overtuigen.

Uiteindelijk draait het allemaal om kennis van je doelgroep en het inspelen op de juiste momenten van de klantreis. In welke fase bevindt iemand zich in het beslisproces? Welke vragen of drempels ziet die persoon nog om tot aankoop over te gaan? Hoe kun je die twijfel wegnemen? En op welke kanalen kun je die geruststelling het beste bij je doelgroep krijgen?

Nog een laatste tip: houd ook rekening met de frequentie waarop je Instagram remarketing advertenties laat zien. Je zult vast zelf ook de ergernis herkennen dat je één keer een product hebt bekeken waar je toch geen interesse in had, maar dat je vervolgens nog wekenlang overal tegenkwam. Niet iedereen die een product bekeek heeft er ook echt interesse in, en dan kan het juist behoorlijk irritant zijn wanneer je daar (te) veel retargeting ads van te zien krijgt.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele Social-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Bart Nederveen

Teamlead Social Ads

Loopt al heel wat jaren bij DoubleSmart rond en dat is te merken als hij zijn mond opentrekt. Handige tools, ontwikkelingen in de onlinemarketingbranche en efficiënte werkwijzen: noem het maar op en deze wandelende social ads-encyclopedie weet je er alles over te vertellen.

Veel gestelde vragen over Instagram remarketing

  • Hoe werkt remarketing?

    Remarketing werkt door middel van een zogenaamde pixel: een stukje code dat je op je eigen website plaatst en dat als het ware communiceert met het platform waarop je wilt adverteren. Dit maakt het mogelijk om een speciale remarketing doelgroep op het kanaal op te bouwen.

  • Wat is een remarketing campagne?

    Een remarketing campagne is een online marketing campagne die zich specifiek richt op het opnieuw bereiken van mensen die eerder al je website bezochten. Op die manier kun je bestaande klanten bereiken met een nieuw voorstel, of geïnteresseerde mensen over de streep trekken.

  • Wat kun je doen met retargeting?

    Met retargeting kun je mensen die al eens je website bezochten, een product bekeken of andere acties op je site ondernamen, opnieuw bereiken. Je kunt ze bijvoorbeeld een nieuwe advertentie of aanbieding laten zien van het product dat ze bekeken, of een nieuw product promoten waar ze misschien ook interesse in hebben.