Inhoudsopgave
- Wat maakt een Instagram post goed?
- 9 best practices en tips voor Instagram posts
- Meer weten over Social?
Deel dit artikel
Om maar met de deur in huis te vallen: de perfecte Instagram post bestaat niet. Sorry to burst your bubble, maar het is de waarheid. Die perfecte Instagram post hangt namelijk allereerst af van de doelgroep die je ermee probeert te bereiken. Het is net koken: de combinatie van ingrediënten die voor de een werkt, weet de ander niet te bekoren.
Toch zijn er wel degelijk een aantal tips en best practices voor Instagram posts die bewezen hebben te zorgen voor meer interactie en resultaat. We verzamelen de belangrijkste hieronder, om jou te inspireren bij het samenstellen van het Instagram post recept dat werkt voor jouw volgers.
Wat maakt een Instagram post goed?
Het is uiteindelijk het resultaat dat bepaalt of een Instagram post goed is of niet. Je kunt nog zo’n ongekend creatieve post, video of foto hebben gemaakt: hij is nog altijd minder goed dan die simpele visual die vele malen meer mensen bereikte of conversies opleverde.
Dat betekent dus ook dat een goede Instagram post vraagt om meer dan creativiteit, en misschien wel het overwinnen van je eigen smaak en vooroordelen over wat een post goed maakt. Uiteindelijk liegen de data namelijk niet en zijn die cijfers heel veel belangrijker dan wat jij goed vindt.
Een goede Instagram post raakt je doelgroep en zet die aan tot actie, in de vorm van reacties, likes, follows en shares. Dat is namelijk om meerdere redenen waardevol:
- Met iedere like, share of reactie bereik je ook weer mensen in het netwerk van die persoon. Daardoor bereik je een groter publiek met Instagram posts waar veel interactie op komt.
- Een interactie zorgt ervoor dat iemand zich meer verbonden voelt met je merk. Ze hebben je merk immers een eerste goedkeuring gegeven in de vorm van een like. Het principe van Cialdini over consistentie stelt dat mensen graag samenhangend gedrag vertonen, dus zullen ze automatisch ook een positiever gevoel over je merk hebben om te zorgen dat dit past bij de actie die ze ondernamen.
- Samen zorgt dit ervoor dat je een grotere groep volgers opbouwt en dat die mensen zich ook nog eens meer met je merk verbonden voelen, wat de kans vergroot op websitebezoekers, bestellingen en andere conversies.
Het belang van doelgroep kennis
De ene Instagram post is de andere niet, want de ene doelgroep is de andere niet. Daarom is het lastig om een soort checklist te maken waar een goede Instagram post sowieso aan moet voldoen. Die checklist zou namelijk afhankelijk zijn van verschillende dingen, zoals:
- De branche waarin je actief bent en het product dat je verkoopt
- Wat jouw USP is om je binnen die markt te onderscheiden
- Welke doelgroep je wilt bereiken en wat die mensen bezighoudt
- Waar je via Instagram vooral naar op zoek bent: is dat meer merkbekendheid of ook leads en verkopen?
Al die factoren hebben invloed op waar een goede Instagram post aan moet voldoen. Wil je vooral merkbekendheid, dan moeten je posts bijvoorbeeld heel andere kwaliteiten hebben (informatief of onderhoudend) dan wanneer je op zoek bent naar verkopen en vooral de conversie belangrijk is.
Maar met het helder hebben van je doelen alleen ben je er nog niet.
Voor een Instagram post die bereikt wat je ervan hoopt, is kennis van je doelgroep onmisbaar. Want hoe beter je weet wat voor mensen dat zijn en wat hen bezighoudt, hoe beter je jouw post daarop kunt aansluiten.
Een helder geformuleerde doelgroep is daarom een essentieel onderdeel van je social media strategie, voor ieder kanaal dat je inzet. Veel marketeers werken met een persona om dat beter tastbaar te maken. Zo’n persona is een soort dwarsdoorsnede van jouw ideale klant (leeftijdscategorie, woonplaats, beroep, etc). Maar verzamel ook juist onderwerpen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Wat zijn hun levensdromen? Tegen welke problemen lopen ze aan? En hoe kan jij – of jouw bedrijf – daarin ondersteunen?
9 best practices en tips voor Instagram posts
De inzichten hierboven helpen je ontzettend goed verder in het samenstellen van je eigen perfecte Instagram posts. Hieronder vind je nog een aantal belangrijke tips en tricks om in je achterhoofd te houden.
1. Wees duidelijk in je profiel
Vergeet niet om te zorgen dat de basis klopt en besteed de nodige tijd om een duidelijke en onderscheidende profieltekst op te stellen, die duidelijk uitlegt wat jij doet en wat je onderscheid van je concurrentie. Mensen die je profiel bezoeken hebben al een bovengemiddelde interesse: op deze manier maak je daar optimaal gebruik van.
2. Werk aan je eigen (herkenbare) visuele identiteit
Probeer iets te vinden waaraan mensen jouw Instagram posts kunnen herkennen. Idealiter laat je in de visuele identiteit van je Instagram posts iets van je merk of website terugkomen. Gebruik dezelfde lettertypes en kleuren als op je site. Iets geks – een eigen mascotte of terugkerende thema – doet het ook goed voor herkenbaarheid.
3. Hashtags
Het is een beetje een inkopper, maar daardoor niet minder waar. Met hashtags geef je extra zichtbaarheid aan je Instagram post. Je vergroot de kans dat jouw post bij je beoogde doelgroep terechtkomt. Ook daarin komt weer het belang van kennis van je doelgroep naar voren: wanneer je weet welke onderwerpen en hashtags de mensen die jij wilt bereiken, kun je posts maken die daarop aansluiten.
4. Branding
Naast je visuele identiteit, is ook je merk branding een belangrijk onderdeel van je Instagram posts. Vergeet dus niet je merknaam als hashtag onder de post op te nemen. Waar relevant kun je die merknaam ook in je posts zelf laten terugkomen, zodat hij ook te zien is wanneer mensen door je tijdlijn scrollen.
5. Houd een hashtag lijst bij
Elke keer weer alle hashtags toevoegen is veel werk en vergroot de kans dat je belangrijke tags vergeet. Daarom kan het goed werken om een lijst van je belangrijkste en algemene hashtags bij te houden in een notitie app of Drive document. Deze kun je dan bij iedere post plakken en aanvullen met hashtags die specifiek van toepassing zijn op deze Instagram post.
Je kunt er zelfs voor kiezen om in je overzicht ook bij te houden welke tags goed presteren en welke minder. De achterblijvers kun je dan eventueel vervangen door iets anders, om op die manier je hitlist steeds beter en sterker te maken.
6. Vraag om reacties
Het kan heel goed werken om in je Instagram post om een reactie van je volgers te vragen. Op die manier moedig je mensen aan om te reageren en de interactie aan te gaan. Zoals gezegd is dat goed voor het gevoel van verbinding met je merk, maar vooral ook om het algoritme van Instagram te laten zien dat jouw posts mensen aanzetten tot reageren.
7. Plan je Instagram posts
Een goede planning vergroot je kans op succes. Wanneer je ongestructureerd post, zul je vrijwel zeker minder vaak en minder doordacht posten dan wanneer je met een content kalender werkt.
8. Automatiseer je planning
Een bijkomend voordeel van werken met zo’n planning, is dat je Instagram posts vooruit kunt inplannen. Dat kan met een tool als Hootsuite, maar je kunt ook de eigen creator studio van Meta gebruiken. Door op vaste momenten (bijvoorbeeld elke eerste maandag van de maand) als je Instagram posts voor een langere periode in te plannen, weet je zeker dat je regelmatig genoeg post zonder dat je daar nog dagelijks tijd aan moet besteden.
9. Meet wat werkt en vergroot dat
Uiteindelijk draait het bij Instagram posts – net als bij alles in online marketing – boven alles om één ding: meten is weten. Meet dus welke post goed presteerde en welke juist niet. Probeer te achterhalen waar dat verschil vandaan komt en leer ervan wat je bij toekomstige posts beter kunt doen. Op die manier zul je een steeds beter beeld krijgen van hoe jouw perfecte Instagram posts eruitzien en kun je jouw unieke recept daarvoor steeds beter afstemmen op de doelgroep aan wie je de posts voorschotelt.