Laat je in dit geval inspireren door wat werkt en leer van de typen posts waar anderen al succes mee hadden. Hieronder delen we een aantal succesvolle Facebook post ideeën met je die bewezen hebben voor meer interactie te zorgen.  

In dit artikel gaan we in op:  

  • Het belang van doelgroep kennis bij Facebook posts 
  • Wat een Facebook post goed maakt 
  • Inspiratie en ideeën voor effectieve Facebook posts 

Het belang van je doelgroep bij Facebook posts maken

Voor een Facebook post die bereikt wat je ervan hoopt, is kennis van je doelgroep onmisbaar. Die doelgroep is waar je jouw posts uiteindelijk voor maakt. Hoe beter je weet wat voor mensen dat zijn en wat hen bezighoudt, hoe beter je jouw post daarop kunt aansluiten.  

Je doelgroep omschrijven is daarom een belangrijk onderdeel van iedere social media strategie. Werk bijvoorbeeld een persona: een soort biografische weergave van jouw gemiddelde klant (leeftijdscategorie, woonplaats, beroep, etc). Maar verzamel ook juist onderwerpen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Wat zijn hun levensdromen? Tegen welke problemen lopen ze aan? En hoe kan jij – of jouw bedrijf – daarin ondersteunen?  

Wat maakt een Facebook post goed? 

Uiteindelijk is er natuurlijk maar één ding wat een Facebook post wel of niet goed maakt: het resultaat. Een post kan nog zo geniaal geformuleerd zijn, of zo’n oogverblindende visual bevatten: wanneer je er niemand mee bereikt omdat niemand erdoor geraakt wordt, is het geen goede post.  

Een goede Facebook post lokt interactie uit, in de vorm van reacties, likes en shares. Dat is namelijk om meerdere redenen waardevol:  

  • Door een interactie, hoe klein ook, zullen je volgers zich meer verbonden voelen met je merk. Ze vonden jouw post immers goed genoeg om erop te reageren of op like te drukken. 
  • Je bereikt een groter publiek, want met iedere like, share of reactie bereik je ook weer mensen in het netwerk van degene die reageerde.  
  • Die twee factoren samen zorgen uiteindelijk voor meer concrete acties en conversies vanuit Facebook posts, in de vorm van website bezoekers, bestellingen en aanvragen.  

5 Facebook post ideeën voor meer interactie

Maar hoe vergroot je dan die kans op interactie op een Facebook post? Het helpt om te kiezen voor een vorm die bewezen heeft interactie uit te lokken. We bespreken een aantal van onze favorieten. Valt de reactie op jouw Facebook posts tot nu toe tegen? Voeg dan eens een aantal van de onderstaande varianten aan je content kalender toe en ontdek wat voor jou werkt.

Laat mensen meedenken

Een goede Facebook post gaat om meer dan alleen zenden: het draait juist om het gesprek met je volgers aangaan. Wees dus niet bang om mensen te vragen om mee te denken of om hun mening te delen. Wat vinden ze van een nieuw product of een nieuwe flyer die je hebt ontwikkeld?  

Je kunt er zelfs een prijsvraag aan koppelen. Plaats bijvoorbeeld mooie, grappige of ontroerende foto en laat mensen daar een titel voor bedenken, waarbij de beste reactie een toffe prijs wint. Denk aan: 

  • Grappige foto’s van de werkvloer 
  • Dieren van werknemers 
  • Foto’s op locatie van klanten (altijd met toestemming uiteraard) 
  • Een foto die laat zien welk probleem je bedrijf oplost 

Het voordeel is dat je op die manier niet alleen meer verbinding krijgt met de mensen die reageren, maar ook nog eens een veel groter publiek bereikt met jouw foto’s.

Data

Ook Facebook pots waarin je interessante en waardevolle data op een visuele manier deelt, doen het altijd goed. Zeker wanneer je in een B2B markt actief bent, kan dit een uitstekende manier zijn om jezelf te etaleren als gedacteleider in jouw markt.  

Doe een onderzoek onder je eigen klantenkring, of zet met een betaalde Facebook post een enquête uit. Schrijf een inhoudelijk artikel over de resultaten, maar giet ze ook in een visueel aantrekkelijke infographic.  

Dit soort posts zetten niet alleen aan tot interactie doordat mensen doorklikken naar het volledige artikel, maar ook doordat ze het graag met hun eigen achterban zullen delen. Bovendien blijken dit soort posts en onderzoeken bovengemiddeld veel backlinks te verdienen, doordat mensen naar jouw onderzoek verwijzen in een eigen blog. Daarmee kunnen dit soort Facebook posts dus ook nog eens goed zijn voor je SEO. 

Stel een vraag

Het kan zo simpel zijn: stel je volgers gewoon een vraag om ze aan te moedigen hun mening ergens over te delen. Dat doen mensen nu eenmaal graag, hun mening delen. Zeker wanneer je ze vragen stel over iets dat ze nauw aan het hart gaat. Daar is hij dus weer: doelgroep kennis!   

Raadspelletjes

Speel in op de menselijke liefde voor spelletjes, gokken en puzzels door ze uit te dagen. Plaats een foto van een pot gevuld met iets wat relevant is voor je bedrijf en vraag mensen hoeveel ze denken dat erin zit. Of maak rondom Pasen een foto van je winkel of werkplaats, waar op verschillende plekken paaseieren te zien zijn. Mensen houden van dit soort laagdrempelige uitdagingen, zeker wanneer ze door hun tijdlijn op Facebook scrollen en dus de tijd hebben om zich er even aan over te geven.  

Onder de mensen met het juiste antwoord kun je natuurlijk een prijs verloten om het extra aantrekkelijk te maken om mee te doen. 

Laat mensen stemmen

Hiermee maak je het mensen in feite nog gemakkelijker om hun mening te delen dan door het stellen van een vraag. Ideaal wanneer je twee nieuwe producten, stijlen of slogans tegenover elkaar wilt zetten om te ontdekken waar mensen hun voorkeur naar uitgaat. Of om gewoon je doelgroep iets beter te leren kennen en ze op een laagdrempelige manier te verleiden om een interactie met je post achter te laten. 

Het idee is simpel: maak een afbeelding waarbij keuze 1 wordt gekoppeld aan een hartje, en keuze 2 aan een duimpje of andere “like” optie. Mensen kunnen vervolgens hun stem uitbrengen door de reactie die hoort bij hun keuze aan te klikken.  

Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over Facebook posts

Hoe maak je een goede Facebook post?

Een goede Facebook post maak je door voldoende kennis van je doelgroep en te begrijpen wat hen bezighoudt. Hoe beter je aansluit bij wat belangrijk is voor de mensen die je wilt bereiken, hoe groter namelijk de kans dat ze je post liken, delen of een reactie achterlaten.  

De beste tijd en dag om te posten op Facebook is afhankelijk van je doelgroep. Probeer inzicht te krijgen in wanneer en hoe zij Facebook gebruiken: doen ze dat vooral in de avonden om te ontspannen na een dag werken, in het weekend of juist op doordeweekse dagen tijdens de lunchpauze?  

Content die aanzet tot reacties en interacties werkt het beste op Facebook. Het werkt namelijk beter om het gesprek op te zoeken dan om alleen maar te zenden: eigenlijk maak je de beste content samen met je volgers, door hen te vragen naar meningen en reacties of uit te dagen mee te denken of raden.  

Meer weten over Facebook posts?
Facebook post Facebook post