Inhoudsopgave
- Hoe kun je adverteren op LinkedIn?
- Soorten LinkedIn advertenties
- Doelstellingen met adverteren op LinkedIn
- LinkedIn advertentievormen (soorten en afmetingen)
- Stap voor stap beginnen met adverteren op LinkedIn
- Praktische tips en best practices voor adverteren op LinkedIn
- Meer weten over Social?
Deel dit artikel
Adverteren op LinkedIn is dé manier om een zakelijke doelgroep te bereiken. Voor B2B bedrijven en dienstverleners is het eigenlijk een onmisbare schakel in de online marketingmix, maar ook voor het aantrekken van nieuwe personeel kan LinkedIn marketing een waardevolle rol vervullen.
Kortom: veel bedrijven laten kansen liggen wanneer ze niet adverteren op LinkedIn. Maar het kan lastig zijn om te bepalen hoe je begint. LinkedIn advertenties zijn namelijk kostbaarder dan de andere kanalen. Je wilt het dus vanaf het begin goed doen. Deze handleiding gaat je helpen bij jouw eerste stappen.
Hoe kun je adverteren op LinkedIn?
Je kunt op LinkedIn adverteren via LinkedIn Campaign Manager. Dit is het advertentie management centrum van waaruit je campagnes op LinkedIn kunt opzetten en beheren, vergelijkbaar met Google Ads voor adverteren in Google.
Als nieuwe adverteerder op LinkedIn kun je dit account opzetten door in te loggen op je eigen LinkedIn. Rechtsboven zie je een icoontje “Adverteren”.
Door daarop te klikken, open je de campagnemanager (campagnebeheer). De eerste keer dat je dit doet, doorloop je vanzelf de wizard om een account aan te maken. Houd je creditcard bij de hand, want deze moet je koppelen om voor de campagnes te kunnen betalen.
We keren terug naar dit account wanneer we verderop in deze handleiding uitleggen hoe je stap voor stap een advertentie start in LinkedIn. Voor nu duiken we eerst wat verder in de verschillende mogelijkheden van adverteren op LinkedIn, de verschillende typen ads tot de doelstellingen achter je campagnes.
Soorten LinkedIn advertenties
Wanneer je al adverteert via Google, Facebook of een ander online kanaal, dan weet je dat er verschillende soorten online advertenties bestaan waar je uit kunt kiezen. Dat is bij Linkedin Ads niet anders. We lopen hieronder de belangrijkste vormen langs, zodat je bekend bent met de verschillende termen en mogelijkheden.
1. Gesponsorde content
Dit is de meest laagdrempelige manier om te adverteren op LinkedIn. Hierbij kun je er namelijk voor kiezen om simpelweg een post via het bedrijfsaccount te promoten. Vergelijkbaar met het promoten van een post op Facebook.
Buiten deze optie zijn er meer vormen binnen gesponsorde content, zoals:
- Afbeelding advertenties
- Carousel ads
- Video ads
Kenmerkend voor gesponsorde content is in ieder geval dat ze verschijnen in de tijdlijn van je doelgroep. Op die manier kom je dus in beeld wanneer de mensen die je wilt bereiken door hun tijdlijn scrollen. Dat kan waardevol zijn wanneer je er vooral op uit bent om mensen te inspireren of bij een specifiek, werkgerelateerd probleem te helpen. Ook wanneer je een bepaalde doelgroep wilt aanspreken met een vacature kan gesponsorde content goed werken.
Belangrijk om te onthouden is met welke intentie je doelgroep door zijn of haar tijdlijn op LinkedIn scrollt. Vaak is iemand dan namelijk op zoek naar inspiratie of iets dat het werk makkelijker of leuker kan maken. Daarom werkt het goed om hier een kennisdelende (awareness) houding aan te nemen.
2. Berichtadvertenties
Maak je zelf gebruik van LinkedIn, dan heb je vast wel eens met dit type advertenties te maken gehad. Via deze weg kun je rechtstreeks in mensen hun inbox adverteren, waar je normaal een connectie met iemand moet hebben om hem of haar een bericht te kunnen sturen.
Doordat je altijd een melding te zien krijgt van een nieuw bericht in LinkedIn, is deze manier van adverteren veel moeilijker over het hoofd te zien dan gesponsorde content. Omdat die laatste in de tijdlijn verschijnt, scroll je er immers relatief gemakkelijk voorbij.
Daar staat tegenover dat mensen die type LinkedIn advertentie als storend of opdringerig kunnen ervaren. Je dringt immers ongevraagd binnen in een omgeving waar normaal alleen connecties toegang hebben. Mede daarom heeft LinkedIn een maximum gesteld aan hoe vaak mensen een advertentie van dit type kunnen ontvangen.
Dit risico maakt bedrijven vaak terughoudend om via deze vorm op LinkedIn te adverteren. Toch vinden veel consumenten het ook prettig om via messaging in contact te komen of blijven met een bedrijf, dus het is de moeite waard om berichtadvertenties in je LinkedIn marketingmix uit te testen.
3. Tekstadvertenties
Tekstadvertenties zijn meer “klassieke” advertenties binnen LinkedIn. Ze verschijnen op verschillende plaatsen in de weergave die een LinkedIn gebruiker te zien krijgt, met name de rechterbalk. Bovendien staat er duidelijk vermeld dat het om een advertentie gaat.
Daardoor zijn mensen eerder geneigd dit type advertentie te negeren dan een gesponsord bericht of gesponsorde content, maar tegelijkertijd kun je ook wat directer zijn in je marketingboodschap. Doordat het herkenbaar, minder indringende advertentie locaties zijn, zal het immers meer geaccepteerd worden dat je een advertentie boodschap deelt.
Dit is daarom een geschikte manier om te adverteren op LinkedIn wanneer je direct op zoek bent naar leads, conversies en aanvragen, waar gesponsorde content in de eerste plaats geschikt is voor het vergroten van awareness en merkbekendheid.
4. Dynamische advertenties
Met dynamische ads tenslotte kun je jouw doelgroepen op een heel persoonlijke manier rechtstreeks aanspreken. Een dynamische advertentie verschijnt in de rechter balk van LinkedIn en bevat persoonlijke details van de gebruiker, zoals een foto, werkgever of functietitel.
De kans is groot dat je hiervan een voorbeeld van LinkedIn zelf tegenkomt. Zij gebruiken het namelijk om gebruikers te verleiden om een premium account te gebruiken, zodat je kunt zien wie er jouw profiel hebben bekeken.
Overigens biedt LinkedIn haar gebruikers ook de mogelijkheid om persoonlijke details in advertenties te verbergen. Daar kunnen ze gebruik van maken wanneer ze het een beetje té persoonlijk vinden worden om hun eigen foto of baan details in een advertentie terug te zien.
Dit type advertenties wordt vaak ingezet om gebruikers te verleiden om een bedrijfspagina te volgen (Follower Ads) of om een specifieke boodschap onder de aandacht te brengen (Sponsored Ads).
Doelstellingen met adverteren op LinkedIn
Adverteren op LinkedIn betekent doelgericht adverteren. Dat houdt in dat je een campagne instelt op basis van het doel dat je met LinkedIn Ads wilt bereiken, vergelijkbaar met adverteren in Google. Je kunt dit zien als een grove manier om advertenties op LinkedIn te targeten en de juiste mensen te bereiken, op het juiste moment in hun customer journey.
LinkedIn speelt hierop in door je de keuze te geven uit drie soorten doelgericht adverteren, met bijbehorende acties om op te sturen. Dit geeft je de mogelijkheid om campagnes op te bouwen op basis van de doelen die je wilt bereiken. We bespreken de opties hieronder.
Tijdens je advertentie reis op LinkedIn zul je vanzelf met alle specifieke vormen te maken krijgen. De bedoeling is hier vooral om je een beeld te geven van de verschillende soorten advertenties die LinkedIn ondersteunt en wat voor mogelijkheden je krijgt om toe te voegen.
1. Bekendheid (Awareness)
We noemden het al eerder, maar LinkedIn advertenties zijn een uitstekende manier om je naamsbekendheid te vergroten en in beeld te komen bij een doelgroep die jou nog niet kent. Dat komt doordat LinkedIn bij uitstek een platform is waar mensen inloggen om inspiratie te vinden en in contact te komen met voor hen relevante professionals en bedrijven. Op en top awareness dus.
Dit type advertenties zet in op zoveel mogelijk weergaven, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen met je merk in aanraking komen.
2. Aandacht (Consideration)
Wie bekend is met de customer journey, weet dat na awareness (bekend raken met een merk of product) de consideration komt (het in overweging nemen). Het gaat er dus om dat je mensen die al bekend met je zijn, prikkelt om meer informatie in te winnen. Dat betekent dat je hier kiest uit:
- Websitebezoeken (mensen stimuleren om door te klikken naar je website voor extra informatie).
- Interactie (stimuleer interacties of het volgen van je bedrijfspagina
- Videoweergaven (stimuleer het bekijken van een videoboodschap)
3. Conversie
Uiteindelijk is je hoofddoel met adverteren op LinkedIn niet anders dan met elke andere vorm van advertenties. Onderaan de streep wil je vooral extra aanvragen, extra bestellingen en extra offertes versturen. Je wilt, met andere woorden, dat het publiek van je advertenties converteert tot leads en betalende klanten.
Dat is waar je met de derde en laatste categorie van doelgericht adverteren op LinkedIn op in zet. Je maakt dan gebruik van een van deze opties:
- Genereren van leads, waarbij rechtstreeks in LinkedIn leads worden verzameld door gebruikers te stimuleren om een formulier in te vullen (reeds gedeeltelijk ingevuld met bekende informatie van het LinkedIn profiel)
- Websiteconversie stuurt er juist op om zoveel mogelijk mensen door te sturen naar je website en daar een waardevolle actie (conversie) te laten ondernemen, zoals een e-book downloaden, offerte aanvragen of een aankoop doen
- Sollicitanten vinden door LinkedIn gebruikers uit te nodigen om te reageren of solliciteren op een vacature die je als bedrijf promoot
LinkedIn advertentievormen (soorten en afmetingen)
Adverteren op LinkedIn geeft de keuze uit verschillende advertentievormen. Hieronder bespreken we de belangrijkste, inclusief de doelstellingen waarvoor je ze kunt gebruiken en aan welke specificaties je content hiervoor moet voldoen.
Carouseladvertenties
Dit is een reeks foto’s waar gebruikers doorheen kunnen swipen, zodat je meerdere afbeeldingen binnen dezelfde advertentie kunt vertonen.
Doel: merkbekendheid, websitebezoekers, lead generatie.
Specificaties:
- 255 karakters voor een titel
- 255 karakters voor een introductietekst
- Twee tot tien kaarten (de afbeeldingen die gaan rouleren)
- Afbeeldingen van max. 6012 x 6012 px
Gespreksadvertenties
Hiermee kun je advertenties aangeven via LinkedIn messaging, waardoor je meer de interactie met je doelgroep kunt opzoeken. Nodig ze uit om te reageren zodat ze als het ware verder in de advertentie kunnen komen.
Doel: merkbekendheid, website bezoekers, conversies en lead generatie
Specificaties:
- Naam van max. 255 karakters
- Banner (optioneel, om extra op te vallen) van max. 300 x 250 px
- Aangepaste voettekst of algemene voorwaarden content van max 10.000 karakters
- Een introductietekst van max. 500 karakters (aanbevolen maximum)
- Afbeelding (optioneel) van 250 x 250 px
- CTA (knoptekst) van max 25 tekens
- Maximaal 5 knoppen per bericht
- Het bericht zelf (ook weer max. 500 tekens aanbevolen)
- Een bestemming waar een klik op de knop naartoe leidt
Volgadvertenties
Dit zijn de gepersonificeerde advertenties waar we al eerder naar verwezen, waarbij een LinkedIn gebruiker rechtstreeks bij naam wordt aangesproken en bijvoorbeeld zijn of haar profielfoto in de ad te zien krijgt. Ze zijn bedoeld om je bedrijfspagina te promoten en daar extra volgers voor te krijgen, om zo je bekendheid en doelgroep uit te breiden.
Doel: merkbekendheid, bereik
Specificaties:
- Een beschrijving van max. 70 tekens
- Headline van max. 50 tekens
- Bedrijfsnaam van max. 25 tekens
- Een afbeelding (bedrijfslogo) van 100 x 100 pxs
Spotlight-advertenties
Dit type lijkt erg op volgadvertenties. Ook spotlight-advertenties worden namelijk aangepast en gepersonaliseerd aan de gebruiker die de advertentie bekijkt, om een gevoel van herkenbaarheid op te wekken.
Hiermee kun je specifieke producten, diensten of onderdelen van je bedrijf in de spotlight zetten en dus andere doelen behalen dan met volgadvertenties, die zich uitsluitend richten op het uitbreiden van je LinkedIn doelgroep.
Je kunt bijvoorbeeld ook je vacaturepagina uitlichten en mensen uitnodigen om je openstaande vacatures te bekijken en te solliciteren, om nieuwe werknemers aan te trekken.
Doel: merkbekendheid, websitebezoekers, engagement, conversies, sollicitaties
Specificaties:
- Beschrijving van max. 70 karakters
- Headline van max. 50 karakters
- Bedrijfsnaam van max. 25 karakters
- Afbeelding van 100 x 100 pxs (bedrijfslogo)
- CTA van max 18 karakters
- Achtergrondafbeelding (optioneel) van 300 x 250 px, die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld een sfeerbeeld van de bedrijfscultuur te laten zien
Overige LinkedIn advertentie formats
Hierboven is slechts een greep uit de advertentievormen waar je uit kunt kiezen op LinkedIn. Verder zijn er nog:
- Advertenties met één afbeelding, voor weergave in de feed van je doelgroep om aandacht te trekken en mensen bekend te maken met je merk
- Videoadvertenties waarmee je extra aandacht kunt trekken
- Event Ads die je specifiek kunt inzetten om een LinkedIn-evenement te promoten en zoveel mogelijk deelnemers te bereiken en aan te trekken
- Documentadvertenties waarmee je kennis over jouw branche kunt delen en je thought leadership kunt claimen
- Leadformulieren waarmee je binnen de LinkedIn omgeving leads kunt verzamelen onder geïnteresseerde gebruikers
- Tekstadvertenties die in de feed van gebruikers worden vertoond en die je voor ieder stadium van de customer journey kunt inzetten
Wil je de specificaties en benodigde materialen voor deze formats zien? Dan kun je terecht op de Ad format pagina van LinkedIn.
Stap voor stap beginnen met adverteren op LinkedIn
Adverteren op LinkedIn kan niet alleen veel opleveren, maar hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Je moet natuurlijk alleen wel weten hoe en waar je moet beginnen. Daarom gaan we nu stap voor stap doorlopen hoe je jouw eerste advertenties op LinkedIn vorm kunt geven.
1. LinkedIn pagina aanmaken
Om te kunnen adverteren op LinkedIn heb je allereerst een bedrijfspagina nodig. Grote kans dat je deze al hebt voor jouw bedrijf, anders is het eerst tijd om die aan te maken.
Dat wil zeggen, dit heb je nodig om alle advertentievormen te kunnen gebruiken.
Vervolgens koppel je die bedrijfspagina in je LinkedIn campagnebeheer account (te bereiken via die “adverteren” knop rechtsboven in je LinkedIn overzicht, weet je nog?) Linksboven vind je in dat account een knop waarop je een nieuw account binnen je campagnebeheer kunt maken, waar je vervolgens een bedrijfspagina aan kunt koppelen.
2. Doelstelling kiezen
Nadat je het account hebt aangemaakt waarop je de campagnes zult gaan draaien, open je het zojuist gemaakte account om een advertentie te gaan maken. Je eerste stap is het kiezen van de doelen die je met de campagne wilt gaan bereiken, die we hierboven uitgebreid besproken hebben.
Je gebruikt eigenlijk steeds de “maken” knop om een niveau dieper te gaan. In volgorde:
- Binnen het account dat je nu geopend hebt, maak je een advertentiegroep aan, waarin je bijvoorbeeld verschillende campagnes die zich – in verschillende vormen – op een vergelijkbare doelgroep of een vergelijkbaar product richten
- Vervolgens maak je een eerste campagne binnen die advertentiegroep. Je kunt het proces dat we hierna doorlopen toepassen om verschillende campagnes binnen dezelfde advertentiegroep te maken.
Tip: het is aan te raden om voor ieder product of dienst dat je wilt promoten een aparte advertentiegroep te gebruiken. Voor ons doel hier gaan we daar niet verder op in, maar probeer voor jezelf een logische structuur te zoeken. Begin klein en bouw je account op een organische en overzichtelijke manier voor jezelf uit zodat je altijd overzicht en controle houdt over je LinkedIn advertenties.
Wanneer je je eerste campagne in je eerste advertentiegroep aanmaakt, krijg je het onderstaande scherm te zien. Daar kun je kiezen uit de verschillende doelstellingen voor je campagne die we eerder in deze handleiding uitgebreid besproken hebben.
3. Doelgroep
In de volgende stap draait het allemaal om de vraag wie je wilt bereiken met je campagne. Het is dan namelijk tijd om de doelgroep voor je LinkedIn advertenties te bepalen. Zoals je zult zien krijg je heel wat opties om uit te kiezen en te selecteren. Te beginnen met de locatie waar de mensen die je wilt bereiken zich moeten bevinden.
Zoals je onderaan dit scherm kunt zien, kun je verschillende kenmerken combineren. Naast de hier al getoonde leeftijd, zijn dat bijvoorbeeld ook:
- Het bedrijf waar iemand voor werkt
- Demografische gegevens
- Opleiding
- Ervaring
- Interesses en gedrag
Ook kun je er – via doelgroepen – voor kiezen om specifieke, afgebakende doelgroepen (mensen die je website al bezochten, of doelgroepen die lijken op een door jouzelf aangeleverde lijst van bestaande contacten bijvoorbeeld) te bereiken.
Het voordeel van die laatste optie is dat je je dus richt op mensen die al bekend met je zijn, in plaats van te mikken op mensen die bepaalde kenmerken hebben. Met die laatste tactiek kun je dan natuurlijk weer een nieuwe doelgroep bereiken en dus met nieuwe potentiële klanten in contact komen.
4. Advertentievorm
Afhankelijk van de doelstellingen die je voor je campagne hebt gekozen, krijg je in de volgende stap de keuze uit advertentievormen die bij deze doelstelling kiezen. De verschillende vormen hebben we hierboven al besproken, waardoor je nu als het goed is een beeld hebt van wat de verschillende vormen inhouden en welke content (in welke afmetingen) je ervoor nodig hebt.
Je krijgt ook de keuze of je jouw advertenties alleen wilt laten zien op LinkedIn zelf, of ook op websites in het advertentienetwerk van LinkedIn. Dit geeft je de mogelijkheid om ook bij je doelgroep in beeld te komen op andere sites waar interactie met LinkedIn doelgroepen plaatsvindt. Het is iets voor jouw situatie om te testen of deze andere sites de prestatie van je LinkedIn advertenties verbeteren of juist niet.
5. Budget en schema
Adverteren in LinkedIn is natuurlijk niet gratis. Daarom is het in de volgende stap tijd om een budget vast te stellen. Campagnebeheer zal een budget range instellen op basis van andere competitieve biedingen op de doelgroep die je wilt bereiken, maar je bent vrij dit aan te passen.
Op basis van de instellingen die je kiest, zie je in het scherm rechts al voortdurend een voorspelling die realtime aanpast aan de keuzes die je maakt.
Nu je bij het budget bent aangeland, geeft dit scherm je inzicht in welke prestaties je kunt verwachten tegenover het geld dat je investeert. Door met de verschillende opties voor budgettering te spelen, krijg je inzicht in de resultaten die je kunt verwachten en ook wat een realistisch minimaal budget is om mee te adverteren op LinkedIn.
De eerste twee à vier weken worden vaak gezien als een leerperiode, die nodig zijn om te ontdekken wat wel en niet werkt en waar je budget zo efficiënt mogelijk benut kan worden. Tijdens het instellen van het budget en volgens bovenstaande aanpak experimenteren met de instellingen, zul je weer zien wat we al vaker hebben aangehaald: adverteren op LinkedIn is niet goedkoop en vraagt om een behoorlijk budget. Maar, doordat je een waardevolle, zakelijke doelgroep kunt bereiken, kan het zichzelf zonder meer dubbel en dwars terugverdienen.
6. Advertentie opbouwen
De volgende stap is het maken van de advertentie zelf, oftewel de content die in je advertentie getoond gaat worden. Dit is waar je de boodschap en eventuele visuals kiest en waar je dus bepaalt wat je doelgroep te zien gaat krijgen.
Hier is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in wat jouw doelgroep bezighoudt, zodat je goed op hun behoeften en wensen in kunt spelen om ze te verleiden en hun aandacht te trekken. Je bent je er ongetwijfeld bewust van hoe kort de gemiddelde aandachtsspanne online is en hoeveel boodschappen er dagelijks op je afkomen. Daarom is het dus van groot belang om die zeldzame aandacht te grijpen en – wanneer je hem hebt – om te zetten in de actie die je wilt bereiken.
Juist het relatief prijzige adverteren op LinkedIn – waar ook de potentiële opbrengst groot is – vraagt dan ook om veel aandacht en tijd bij het opstellen van je advertenties. Zorg voor een heldere en activerende boodschap, en pakkende, professionele visuals. Hierboven zijn we al uitgebreider ingaan op de specifieke inhoud van de verschillende advertentievormen.
7. Betaalinformatie
Had je nog geen betaalinformatie gekoppeld, dan zul je dat nu moeten doen voordat je de campagne kunt activeren. Daarna ben je klaar om live te gaan en dus écht te beginnen met adverteren op LinkedIn!
8. Meten en optimaliseren
In je campagnebeheer account zie je een uitgebreid dashboard met de prestaties van je campagnes en advertenties. Dit geeft je alle inzichten die je nodig hebt om doorlopend te monitoren hoe het adverteren op LinkedIn verloopt en waar het beter kan.
Hierin ligt de grote kracht van alle vormen van online marketing. De mogelijkheid om – bij wijze van spreken – van iedere uitgegeven euro te zien wat dat heeft gepresteerd en opgeleverd.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: juist bij adverteren op LinkedIn is iedere euro kostbaar. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk waarde uit je budget haalt door blijvend te monitoren optimaliseren. Dat wil zeggen: campagnes uitzetten die niet winstgevend blijken, experimenteren welke advertenties het beste werken en het op die manier steeds een beetje beter doen.
De praktische tips waar we deze handleiding mee afsluiten, gaan je helpen bij dat iedere dag een stukje beter.
Praktische tips en best practices voor adverteren op LinkedIn
Je hebt inmiddels een behoorlijk uitgebreid overzicht hoe je kunt beginnen met adverteren op LinkedIn en welke mogelijkheden dit platform allemaal te bieden heeft. Ongetwijfeld sta je te popelen om aan de slag te gaan.
Neem eerst nog even de tijd om de onderstaande praktische tips en best practices door te lezen, zodat je vanaf het begin jouw LinkedIn campagnes kunt opbouwen op een manier die een stevig fundament legt voor het succes van jouw business op LinkedIn.
Leer je doelgroep (steeds beter) kennen
Deze best practice gaat natuurlijk op voor iedere vorm van online marketing, maar is in het geval van LinkedIn advertising misschien wel belangrijker dan ooit. Want hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter je advertenties daarop aan kunnen sluiten, hoe beter ze het beoogde resultaat zullen bereiken en dus hoe efficiënter je budget besteed wordt.
LinkedIn Ads biedt je volop mogelijkheden om specifieke mensen te bereiken. Dat begint met de locatie waarop je je wilt richten, maar je kunt jouw doelgroep vervolgens zelf zo specifiek maken als je zelf wilt, bijvoorbeeld op basis van werk, demografie of opleiding.
Toch is het ook hier belangrijk om te testen en je niet uitsluitend te laten leiden door wat je denkt te weten over je doelgroep. Durf ook een wijder net uit te gooien en andere doelgroepen te testen, anders zul je nooit nieuwe mensen aanspreken of bereiken.
Zorg voor een duidelijke CTA
Vanuit de kennis over je doelgroep, vloeit als het goed is voor dat je weet wat die doelgroep wil bereiken en hoe jij ze daarbij kunt helpen. Maak vanuit dat aanknopingspunt een heldere, verleidelijke CTA.
Het is belangrijk dat het voor mensen direct duidelijk is wat je van ze verwacht. Anders bestaat de kans dat je weliswaar de aandacht hebt weten te grijpen, maar dat je die vervolgens verliest omdat de volgende stap niet duidelijk is.
Meestal eindigt een LinkedIn advertentie met een CTA in de vorm van een knop, maar een duidelijk zinnetje dat mensen tot actie aanzet kan ook. Probeer daarbij de link te leggen tussen de boodschap die ze net hebben gelezen, en tot actie overgaan om hun leven direct beter te maken met de oplossing die jij te bieden hebt (of de kans te grijpen om nu te solliciteren op de volgende stap in hun carrière).
Denk aan CTA’s als:
- Solliciteer nu
- Schrijf je in
- Vraag direct aan
Investeer (tijd en geld) in kwalitatief uitstekende content
Een derde factor om de impact van je advertenties op LinkedIn te optimaliseren, is door te werken met kwalitatief hoogwaardige content. Nog te veel bedrijven kiezen voor hun visuals snel een afbeelding uit de kernselectie van het bedrijf, of draaien snel een video in elkaar om te kunnen starten met adverteren.
Hetzelfde geldt voor berichten zelf, of voor het promoten van artikelen. Veel bedrijven steken veel geld in de campagne zelf, maar verzaken vervolgens om de tijd te nemen voor een echt goede tekst of artikel.
Zonde, want door meer tijd en energie (en waar nodig, productiebudget) te steken in je content, vergroot je de kans om jouw doelgroep te verleiden enorm. Vermijd daarom de verleiding om juist op dit deel van de advertenties te besparen en laat niets aan het toeval over om maximaal rendement te halen met je advertenties op LinkedIn.