Maar wat zijn rich snippets nu precies? En hoe zorg je ervoor dat de kans dat jij die felbegeerde snippets verkrijgt met jouw site zo groot mogelijk wordt? In dit artikel lees je alles wat je moet weten. We gaan onder andere in op:
Rich snippets zijn een speciaal type zoekresultaten dat Google vertoont, waarin meer informatie wordt getoond dan in “reguliere” zoekresultaten. Je ziet bijvoorbeeld al bij de vertoning een rating of reviews. Deze extra informatie haalt Google uit zogenaamde structured data.
Dat komt er dan bijvoorbeeld zo uit te zien:
Je ziet direct een beoordeling van het recept, hoeveel mensen hebben gestemd om tot die beoordeling te komen, een afbeelding en wat de bereidingstijd is. En dat valt een stuk meer op dan een gewone vertoning.
Rich snippets zijn dan ook een uitstekende manier om meer aandacht te trekken en daardoor ook voor meer kliks te zorgen.
Een andere term die je ook wel gebruikt ziet worden voor rich snippets, is “rich results”. Dat zou je kunnen vertalen als “rijke resultaten”, wat eigenlijk precies is wat het is. Daarnaast wordt het ook wel “SERP feature” genoemd, oftewel een “eigenschap van de Search Engine Result Page”.
Hoe je ze ook karakteriseert, rich snippets zijn elke vertoning in de zoekresultaten die visuele of interactieve data weergeeft, zoals:
En nog veel meer. Voor een compleet overzicht van alle rich snippets die mogelijk zijn, kun je terecht op de developers site van Google.
Hieronder bespreken we kort de meest voorkomende typen rich snippet.
Bij een review snippet zie je onder de beschrijving een sterrenbeoordeling en het aantal beoordelingen dat tot die score heeft geleid. Dat zie je bijvoorbeeld terug bij attracties.
Maar ook bij dienstverleners, wat helpt om de juiste kwaliteit te vinden.
Een voorbeeld van de recepten rich snippet heb je hierboven al gezien. Behalve een beoordeling en kooktijd, kan hier ook nog het aantal calorieën van het recept worden getoond.
Dit type snippet geeft extra informatie over een bepaald nummer, zoals wanneer het is opgenomen, het genre waar de muziek binnenvalt en wanneer het nummer werd uitgebracht.
Overigens staat – wanneer je naar een nummer Googelt – bovenaan de SERP meestal een weergave vanaf YouTube waarin je het nummer direct kunt afspelen.
Ook een product snippet geeft allereerst een beoordeling en het aantal beoordelaars aan. Daarnaast kan er ook een prijs worden getoond en of het product op voorraad is bij de aanbieder achter de vertoning.
Een film snippet geeft uiteraard basisinformatie over een filmtitel waar je op Googelt. Denk aan het genre, de duur van de film en hoeveel hij heeft opgebracht. Daarnaast zie je ook hier vaak een beoordeling terug.
Wanneer je op zoek bent naar tickets voor een bepaald evenement, kun je in de rich snippets informatie over de beschikbare data tegenkomen.
Rich snippets zijn volgens Google zelf geen ranking factor. Ze hebben dus niet direct invloed op de SEO posities die jouw site gaat innemen. Toch zijn ze een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat rich snippets meer kliks krijgen dan gewone zoekresultaten. Dat heeft er vooral mee te maken dat zo’n resultaat – zoals we hierboven hebben gezien – meer opvalt dan de gewone resultaten. Daarnaast helpt de extra informatie gebruikers om een beter beeld te krijgen waar je pagina over gaat en dus in te schatten of het relevant is om door te klikken.
Iemand die op zoek is naar een goed recept voor een omelet zal eerder geneigd zijn te klikken als in het zoekresultaat al is te zien dat het om een 5-sterren omelet gaat met een bereidingstijd van maar een paar minuten.
Hoewel het dus niet rechtstreeks je posities beïnvloedt, kan het wel degelijk zorgen voor meer organische bezoekers. En omdat Google steeds meer waarde hecht aan user experience signalen , kan het hogere aantal kliks ook zomaar indirect alsnog zorgen voor betere prestaties in Google.
Je hebt inmiddels als het goed is een goed idee van wat rich snippets zijn, hoe ze je extra laten opvallen in de zoekresultaten en waarom ze voor SEO van belang zijn. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw site dat soort rich snippets in de wacht sleept? Daar gaan we in het vervolg van dit artikel naar kijken.
Spoiler alert: voor het krijgen van rich snippets zul je zogenaamde structured data moeten toevoegen aan de broncode van je website.
Structured data is een gestandaardiseerd format van codering dat bepaalde informatie van en over je webpagina in hapklare brokken aan zoekmachines aanbiedt.
Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Hierin zijn twee onderdelen te onderscheiden:
Op Schema.org vind je voor alle mogelijke rich snippets een overzicht van de informatie die je kunt geven (de schema). Wil je bijvoorbeeld een recept de nodige structured data meegeven, dan zie je op de recipe pagina van Schema.org welke schema (informatie) je allemaal kunt verwerken, in welke vorm en een korte omschrijving van dat type schema.
Door te klikken op het type property (schema) dat je wilt gebruiken, krijg je een voorbeeld code te zien. Die kun je vervolgens aanpassen om je eigen informatie erin te verwerken.
Je kunt ook de Helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google gebruiken om de juiste structured data te genereren voor wat jij wilt uitlichten op je pagina.
Nu je weet hoe structured data eruitziet en hoe je de data kunt maken om de juiste informatie aan je website toe te voegen, is het natuurlijk nog zaak om die code ook op je website te krijgen. Daar zijn twee manieren voor mogelijk:
Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om de toegepaste structured data te valideren, zodat je zeker weet dat Google het leest en vertoont zoals je voor ogen had.
Voor dat valideren heeft Google zelf een tool ontwikkeld, waarmee je toegevoegde rich snippets kunt testen.
Door hier een URL in te voeren, kun je controleren of die pagina in aanmerking komt voor een vertoning van rich snippets, of dat er nog iets niet klopt aan de structured data zoals die nu op je site terugkomt.
Door de items met waarschuwingen open te klappen krijg je te zien welke aanpassingen je nog kunt doen om de rich snippet completer te maken.
Een rich snippet is een “rijker” zoekresultaat, waar behalve de gewone informatie ook speciale, uitgelichte onderdelen worden genoemd van de betreffende pagina. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het tonen van een sterren-beoordeling bij een recept.
Rich snippets maak je door het toevoegen van structured data aan je pagina, waarin je de gewenste informatie aanbiedt aan Google. Voor structured data gebruik je de basisformats van Schema.org of de generatie tool van Google zelf.
De rich snippet tester tool van Google helpt je om te controleren of de code die je hebt toegevoegd aan je pagina, ook echt de informatie overbrengt die je voor ogen had. Je krijgt direct te zien welke structured data elementen worden herkend en welke nog problemen geven die moeten worden opgelost.